Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Az inteligencia miért nem...

Az inteligencia miért nem fejleszthető?

Figyelt kérdés
márc. 11. 19:18
1 2
 11/14 anonim ***** válasza:
88%

Itt, úgy látom, mindenki úgy veszi az intelligenciát, mint valami egzakt fogalmat. Nos, nem az. Így a kérdés pontatlan.

Nem csak a most divatos, ilyen-olyan típusú intelliganeciáról beszélek, hanem magáról a fogalomról.

Az intelligenciahányadossal szokás mérni, ezzel "tudományossá tenni" - és ez alapján kellene megítélni, hogy fejleszthető-e.

Ezzel csak az a gond, hogy a az inteligenciahányadosra adott legjobb definíció meg az, hogy az az, amit a teszt mér...

Ezt azért írom, mert az IQ az azt mérő teszt alapján, tapasztalatból mondom, igenis fejleszthető.

Egy csomó tesztet kell csinálni, és garantált a növekedés. Hogy aztán ez a teszt határain kívül mit mutat meg, az már más kérdés.

márc. 17. 05:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/14 TappancsMancs ***** válasza:
23%

Miért "nem" fejleszthető?

- Van aki szerint nem. És itt nem csak azt kellene olvasni benne, hogy "nem", hanem azt is észre lehet venni, hogy ilyeneket valakik írnak. Egy szöveget általában kell tudni úgy is értelmezni, hogy nem csak input és szöveg fogyasztás, hanem mérlegelni is a tartalmát, nézni a mögöttes helyzetet és mindig jó tovább is mérlegelni a natúr input helyett. Például ki mondja? Jól mondja? Mik az érvek? Van más is a kérdésben? Ki mond mást? (stb)


2*Sü egyetértek abban, hogy olyan mint a futás és még ha nem is lesz valaki világrekorder, de bőven fejlődhet intelligenciában is és egyébként sem cél a "világrekorder"-ség. Azt viszont kevésbé osztom Sü, (bár a példák nagyon jók), hogy a hétköznapi dolgok karbantartják az intelligenciát, mert alig tesznek ki napi egy helyzetet, és közben még rutinná is válnak a megoldások. És bár valóban jók a példák, de komoly fejlődést ez még szerintem azért nem fog hozni. Inkább úgy említeném, mint jó és összetett példa - és nem karbantartásszerűen. Bár lehet, hogy ilyen kicsengéssel szándékoztad írni...


A sakk és a matematika meg a hasonlóak például bár igényelnek intelligenciát (ez nyilván nem is kérdés), de nem egy általánosan is hasznos intelligenciát fejlesztenek, hanem egy speciálisan szűk területet. És a sakk és matematika nem fog segíteni az élet doglainak a megértésében, nem lehet átültetni az életbe, nem lesz tőle jobb a szövegértés, ha olvas valaki valami összetettebb írást, stb. Az IQ tesztekből ismert "melyik mintázat következik" sem túl hasznos, és korunkra jellemzően életidegen és művi és gyakorlatiatlan terület. Bár ad mérési eredményt, de az csak a mérési eredményhez jó és semmi másra! A hétköznapi életben szinte haszontalan. Szóval az ilyenek nem fejlesztenek az életben is használható általános intelligenciát, márpedig az embereknek arra van szüksége, és nem arra, hogy mindenki jó legyen matematikából vagy jól sakkozzon. Ha szeret sakkozni akkor sakkozzon - de az nem ad általánosan is intelligenciát, abból jó sakkozás lesz.

márc. 17. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/14 TappancsMancs ***** válasza:
76%

És ez az alábbi a társadalmunkra nagyon káros és ne vegyük át!

"de néhány IQ pontnál többre nem nagyon fogsz menni vele." Tudom, hogy efféléket mondanak, de nem igaz. Ha rám bíznának egy gyengén tanuló kisiskolást és persze akarna is fejlődni, teljesen biztosan felhoznám 3-4 környékére a bukdácsolásból. A gond, hogy elhitetik az emberekkel, hogy ne lehetne fejleszteni az intelligenciát, ami aztán terjed tovább ... és jé több helyen is "azt írják", "akkor biztos igaz". Pedig nem az.


A sport példa könnyebb abban, hogy ismerjük a fizikum fejlesztésének módjait, ráadásul ez teljesen hétköznapi ismeretnek is számít, míg az intelligencia fejlesztéssel a társadalmunk nem foglalkozik, így nincs mihez nyúlni e téren az embereknek és könnyebb elhinni, hogy nem lehet fejleszteni. Ha nincsenek ismert módszerek és még mondják is, hogy "nem lehet", akkor könnyen el is hiszik az emberek.


Egyéni határa nyilván van, de kb ugyanúgy mint a sport esetében is, tehát van egy távlata is az egyéni adottságok mellett (mellett!) is. Egy nem túl jó fizikumú ember, ha évekig aktívan és megfelelően edz, akkor bizony az átlagnál jobb (jobb!) fizikuma les. És bizony az átlagnál jobbat érhet el. Élsportoló azért vélhetően nem lesz belőle, de az intelligencia esetén is a skála több szakaszra is osztható, mint ahogy bemutatják...


Az adottságok hasonlóan alakulnak a sport és intelligencia esetén is, és az adottságot nagyon félreértelmezve tálalják az intelligencia kérdéskörben. Ugyanis az adottság az nem "korlát"-ot jelent, mint láthatóan terjesztik, hanem valami ami "már meglévő". Van aki jó fizikummal rendelkezik és az adottság és a jó fizikum bizony nem csak neki lehetőség! Ugyanígy az intelligencia is fejleszthető az "adottság"-on, a "meglévő"-n túl. Pont ez a fejlődés lényege, hogy nem a jelenlegit vesszük korlátnak - és ez minden fejlődésre igaz.

márc. 17. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/14 TappancsMancs ***** válasza:
34%

Ha megnézzük az oktatást az láthatóan nem a fejlesztésre lett kitalálva és nem fejleszt, hanem a meglévő adottságokra korlátozza a tanulókat. Aki ahogy oda került az pont úgy is fog szerepelni az iskola alatt, és nem fejlődni fog. Láthatóan az intelligencia fejlesztése nem célja az oktatásnak - és ez világszerte a nyugatinak mondható országokban is igaz.


Az iskolában, ha megnézzük azt látni, hogy az egy napra jutó tananyagok (legalább 3 tantárgy/nap) csak úgy tanulható meg mindenkinek, ahogy sikerül. Ha nem megy, akkor nincs megtanítva és itt meg is határozták az eredményeket. Akiknek jó a memóriájuk azok nagyjából már jól végeznek az általános iskolában és kb ez ennyi is. Nem megtanítják a dolgokat, hanem egyszer elmondják és írhatják a dolgozatot vagy zh-t. Sokaknak egy tananyagi részt akár háromszor is át kellene venni, hogy jól menjen nekik és meg is tanulják, de nincs rá idő ugyebár. És itt a mennyiség kérdését kihagynám, mivel önmagában is hosszadalmas téma lenne, és inkább csak az iskola működésére helyezném a hangsúlyt. Szóval a suli úgy működik, hogy nem fejleszt, hanem egyszeri tanári előadás után máris számon kér. Ezzel szemben - (és nem tanári kritika, hanem oktatási!) - egy edző rengeteget foglalkozik a tanuló fejlesztésével, sok edzésmódszert bevet, magyarázza, mutatja, irányít, stb és nincs egy edzés után vizsga, vagy verseny. Vagyis a sport esetén van valódi oktatás és felkészítés. Lényegében az iskola csak az adottságokra épít és ezt megszokják az emberek, megszokja a társadalom, hogy "az adottságok behatárolnak". Később sem igazán kérdőjelezik ezt meg és még terjesztenek olyanokat is, hogy az intelligencia "nem fejleszthető".

márc. 17. 14:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!