Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » A guminyomásmérő nyomást vagy...

X0 kérdése:

A guminyomásmérő nyomást vagy nyomáskülönbséget mér?

Figyelt kérdés

Például üzemanyagtöltő állomásokon (benzinkút), az autóguminyomás-mérő ha azt méri, a gumiban mennyi a nyomás, akkor gumi csatlakoztatása nélkül 1 atm = 1 bar nyomást kell mutatnia, ha azt méri, hogy a gumiban mennyivel nagyobb a nyomás, mint a gumin kívül, akkor gumi csatlakoztatása nélkül 0-t kell mutatnia, ekkor lehet negatív is a skálán, persze autógumiban nem lesz annyi.


Egyszer orvosnak úgy emlékszek azt mondtam, x Hgmm + külső nyomás volt a vérnyomásom, esetleg "külső" helyett "légköri", de úgy emlékszek semmit se szólt hozzá. Érdekes lenne azt mondani, hogy 900 Hgmm / 850 Hgmm volt, nem tudom mennyire vannak vele tisztában hogy az nem vérnyomás amit ők annak neveznek, hanem vértúlnyomás. A külső nagyjából 760 Hgmm. Köszi.



ápr. 16. 20:20
 1/4 EagleHUN ***** válasza:
100%

A tényleges nyomás méréséhez és ahhoz hogy belemérd bármilyen eszközzel a légköri nyomást is pontosan csak úgy lenne lehetséges ha a nyomásmérő "másik oldala" - nevezhetjük referenciának - vákuumban van.

Könnyen belátható hogy ez nem reális, nehézkesen kivitelezhető folymatos vákuumot fentartani stb. Talán labormászereknél lehet ilyen.


Tehát az egyszerű nyomásmérők mind nyomás különbséget mérnek ahol vagy nyitott a másik vége és az épp aktuális légköri nyomás van ott vagy egy gyárilag lezárt és beállított 1 atm nyomású rekesze van.


- Előbbi kevésbé pontos értelemszerűen, de miníg 0 -át mutat használaton kívül hiszen olyankor mindkét oldala ugyanazon a nyomásértéken van és rugókkal gyárilag a 0 -ra állították.

Viszont a mért érték a légköri nyomás függvényében picikét el fog térni a valóstól.

Tehát ez a rendszer úgy mér hogy pl a guminyomás egy rugót kezd el feszíteni az épp aktuális légköri nyomás ellenében.

Ilyen van a kutakon, ez az általánosan elterjedt.

Manométernek is nevezik.

[link]

Folyadékos kivitelben egy mindkét végén nyitott U alakú csövet kell elképzelni.



- Utóbbi zárt rekeszes megoldású értelemszerűen lehet pontosabb, de csak ha jól állították be és rendszeresen kalibrálják is...( benzinkúton mennyi esély lenne erre...? ) és a rekeszesnél valóban lehet mínuszban is mérésen kívül ha épp olyan a légköri nyomásérték.


Ezt az egyik oldalán zárt (kamra) rendszerűt nevezik barométernek is.

És igen fontos kalibrálni használat előtt a fentiek miatt. Ilyen rendszernél nem rugó állítja 0 -ra a mutatót hanem az hogy kalibrálod mérés előtt.

[link]

ápr. 17. 01:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
23%
Hát nem megint feltaláltuk a spanyolviaszt? :D :D :D
ápr. 17. 08:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
100%

Kapaszkodjatok meg - de jó ideje erősen elterjedtek az apró méretű, olcsó és abszolút nyomást mérő elektronikus szenzorok. A csipben van egy kis referenciaüreg, ehhez viszonyítva mér a műszer!


Az elektronikus manométerek többsége ilyet használ, pl. vérnyomásmérők, autókerék-nyomásszenzorok, stb., tehát a felvetett kérdésre a válasz nem lehet egyértelmű:

[link]

ápr. 17. 17:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 EagleHUN ***** válasza:

Ez tök jó köszi a linket.

- Nyilván ez csak az elektronikus eszközöknél van. Benzinkúton csak mutatós "mechanikus" nyomásmérőket láttam.

- A gyártás egyes folyamatait ezek szerint vákuumban csinálják. Azt azért megnézném...

- Nem sikerült kilátnom az adatlapból milyen effektust is használ ez a szenzor. Kapacitásmegváltozás vagy megnyúlás esetleg valami más?

ápr. 20. 12:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!