Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Fizikával kapcsolatos kérdés:...

Fizikával kapcsolatos kérdés: mi tulajdonképpen a feszültség?

Figyelt kérdés

"Elektromos mezőben két pont között az elektromos feszültség (villamos feszültség) megadja, hogy mennyi munkát végez a mező egységnyi töltésen, míg a töltés az egyik pontból elmozdul a másikba." forrás: Wikipédia


Ezt kérlek ne linkeljétek be. Lehet, hogy hülye vagyok, de negyedéves gimnazistaként (még egy évem van) még mindig nem bírom elképzelni, mi is a feszültség. Igazából nem is értem, hogy miben különbözik az áramerősségtől. Illetve az áramerősséget nagyjából el tudom képzelni: apukám a slaggal szemléltette egyszer, és ha úgy vesszük, mintha az áram víz lenne, akkor ha jól értem az áramerősség az, hogy a slagcsövön (vezetőn) egy másodperc alatt hány liter víz (darab elektron) áramlik át. De a feszültséget nem bírom ebbe belehelyezni. Az ebben az esetben a víz nyomása lenne? Vagy a slagcsöves példa eleve nem is jó?

Azt se értem, miért az elektromos tér végez munkát. Én azt hittem, hogy maga a folyó áram. És az elektromos teret hogy kell elképzelni? Mekkora az? Van egy láthatatlan felhő a vezeték körül?


Ha tudjátok, kérlek a fentihez hasonló vizualizálható/összehasonlító példával magyarázzátok el! Tudom, hogy szégyen, hogy itt tartok jelenleg fizikából, de ez az egyetlen tárgy, amit nem bírok megérteni, minden másból 4-5-ös vagyok. Vagy a tanár nem bírja átadni a tudását, vagy én vagyok ehhez hülye, de valahogy csak ezt a tárgyat vagyok képtelen megérteni. Ráadásul azért sem szeretem, mert nem tervezek vele semmit. Nem értem, hogy ilyen korban, ha tudja az ember, miből akar érettségizni, miért kell erőltetni az olyan tárgyakat, amiket már volt ideje megismerni, de tudja, hogy nem akar velük semmit.


Visszakanyarodva a fizikához: van más is, amit nem értek, pl. azt, hogy miért nem hajítják a fizikusok a szemétbe a technikai áramirányt, amikor tudják, hogy nem létezik. Egyszerűen hülyén érzem magam, amikor azt mondja a tanár: "Az áram valójában a negtaív pólustól megy a pozitív fele, de ha ti így jelölitek, nem fogadom el." Ha egyszer ez az igazság, akkor mi a francért nem fogadja el? Nem értem, olyan nehéz lenne mindent az ellenkező irányba jelölni? Ez olyan, mintha azt tanulnánk földrajzórán, hogy a Föld valójában geoid, de technikailag lapos.


Válaszaitokat előre is köszönöm!


2011. márc. 15. 19:28
 1/8 anonim ***** válasza:

http://www.gyakorikerdesek.hu/tudomanyok__termeszettudomanyo..


Itt ajánlom a 3. választ elolvasni.


A technikai áramirány pedig azért olyan irányú, mert azt még akkor találták ki, amikor még nem tudták, hogy merre "folyik" az áram.


*:az áram valójában nem folyik és nem is halad, de így egyszerűbb :D

2011. márc. 15. 19:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:
Értem, de ha már tudjuk, hogy nem így van, akkor miért nem tudunk áttérni? Ez most olyan, mintha még mindig egy 18. századi atommodeltt használnánk, vagy esetleg egy, az ókori görögök által leírt atommodellt, mert "amikor kitalálták, így képzelték el." Szerintem a technikai áramirány felett is eljárt az idő...
2011. márc. 15. 20:04
 3/8 A kérdező kommentje:
Amúgy köszi a linket, így már könnyebb, bár még mindig nem teljesen tiszta. Még az is érdekelne, hogy a különböző sokkolóknál az áramerősség vagy a feszültség a nagy? Azt tudom, hogy az egyik nagy, a másik kicsi (ha jól emlékszem,talán az áramerősség a kicsi). Ezek hogyan működnek pontosan?
2011. márc. 15. 20:10
 4/8 anonim ***** válasza:
Na én úgy értelmezem, hogy egyfajta nyomás amit az elektronok fejtenek ki a pozitív töltésű ionoktól amelyektől el lettek választva, hisz van egy fal ami nem engedi őket ,hogy egyesüljenek.Ez persze nem teljesen pontos. Ezért a feszültség iránya ellentétes az áramlás irányával(a feszültség forrásban) mert csak egy kerülő úton tudnak ismét találkozni.
2011. márc. 15. 20:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:

A slagos példával élve, a feszültség nem más, mint az a nyomáskülönbség, ami a vizet kinyomja a slagon.


Leginkább a potenciális (helyzeti) energiához hasonlító mennyiség, csak elektromos erőkkel, és töltésekkel.


A feszültséghez hasonló módon létezik gravitációs potenciál, amit gimiben általában a helyzeti energiával magyarázzák el. Ha két pont között helyzetienergia-különbség van, akkor a magasabb helyzeti energiájú pontba helyezett tömeg - ha nem hatnak ellentétes kényszererők - az alacsonyabb helyzeti energiájú pont felé igyekszik. Például egy magasabban lévő test az alacsonyabb helyzetbe igyekszik, mert ott alacsonyabb a helyzeti energiája, vagyis leesik (vagy csúszik, gurul stb. adott konkrét szituációtól függően).


Ugyanez a helyzet az elektromos feszültséggel, ami nem más, mint az elektromos mező pontjainak potenciálkülönbsége (ami majdnem ugyanaz, mint a potenciális energia különbsége). Ha egy magasabb potenciálú pontba helyezel egy töltést akkor az alacsonyabb potenciálú pontba igyekszik eljutni. A gravitációs erőt ez esetben az elektromos (azaz Coulomb-) erő váltja fel. A különbség csak annyi, hogy az elektromos erő lehet vonzó és taszító is, a gravitációs meg csak vonzó.


Hogy ez hogy vág össze a wikipédiás szöveggel? A lényeg az, hogy hogyan definiáljuk a potenciált. A potenciált úgy definiáljuk, hogy egy töltést (vagy tömeget a gravitáció esetén) az adott pontba mozgatjuk (nagyon messziről, ahol az erő 0), akkor mennyi munkát kell végezni rajta. Ebből aztán levezethető, hogyha ezt két pont között mozgatjuk, akkor az így végzett munka pont a két pont közötti potenciál (vagy helyzeti energia) különbsége lesz.


Konyhanyelven: a feszültséget mindig két pont között értelmezzük. Ha két pont között feszültség van, akkor az azt jelenti, hogy olyan erő munkálkodik a két pont között, ami a töltéseket az egyik pontból a másik pontba mozgatja. Minél nagyobb a feszültség, annál nagyobb ez az erő. Ha a két pont között a feszültség 0, akkor az azt jelenti, hogy a két pont között nem működik ilyen erő, vagyis a töltés munkavégzés (energiabefektetés) nélkül elmozdítható.


"Az áram valójában a negatív pólustól megy a pozitív fele, de ha ti így jelölitek, nem fogadom el."


Ez mindösszesen definíció kérdése, azért valójában mindegy, hogy melyik irányba jelöljük az áramot, csak az a lényeg, hogy a többi jelölés is következetesen legyen. Az áramerősséget úgy definiálták, hogy a pozitív töltések áramát jelöli. Sajnos amikor az elektromosságtant megalkották, még nem tudták, hogy a szilárd anyagok szerkezetében valójában a negatív töltés az, ami elmozdul (elektronok), a pozitív töltésű részecskék (atommagok) helyben maradnak. Csakhát akkor még egyáltalán nem tudtak sem az atommagokról, sem az elektronokról, az elektromos töltést nem részecskékként képzelték, hanem mint egy folytonos állagú folyadék, aminek nincsenek apró oszthatatlan részei. A kísérletekből pedig nem határozható meg egyértelműen, hogy melyik töltés folyik és melyik nem. Így aztán megegyeztek, hogy az egyik lesz a pozitív, a másik a negatív (ezt galvanikus reakciók segítségével definiálták), csak később derült ki, hogy valójában a fordítottja lett volna a célszerű, vagyis az elektron lenne a pozitív, az atommag meg negatív, de addigra amaz már meghonosodott a fizikus köztudatban. Valójában a fizika ettől nem változik meg, ugyanúgy alkalmas a folyamatok leírására, csak következetesen kell írni a pozitív meg negatív előjeleket az egyenletekben.

2011. márc. 16. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

még a nyomáskülönbséges példa:


A feszültség olyan, mint mondjuk a légnyomáskülönbség. Ha van egy magas légnyomású terület, meg egy alacsony légnyomású terület, akkor a levegő a magas légnyomású területről az alacsony felé kezd áramlani, vagyis fúj a szél. Ha nincs légnyomáskülönbség, a szél sem fúj. Elektromos esetben a légáramlat helyett elektromos áram, légnyomáskülönbség helyett feszültség van.

2011. márc. 16. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 A kérdező kommentje:
Köszönöm! Ha a fizikatamárom is ilyen normálisan el tudna magyarázni mindent, nem is lenne semmi gondom a fizikával.:D Ahogy ezt így leírtátok, ezt annyiból, hogy U=R x I képtelenség lenne megérteni.
2011. márc. 16. 15:20
 8/8 anonim ***** válasza:
2011. márc. 16. 18:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!