Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Igaz hogy a szinkronmotornak...

Igaz hogy a szinkronmotornak nincs indítónyomatéka?

Figyelt kérdés
Igaz hogy nincs neki, vagy csak nagyon kicsi, esetleg annyira kicsi, hogy a csapágy miatti tapadási-súrlódási erőt sem tudja leküzdeni? Ha van, vagy ha nincs, akkor miért?
2011. dec. 10. 17:15
 1/3 Zoli70 válasza:

Így van, a szinkron motor indítónyomatéka nulla. Az indításához külső motor vagy a forgórészében elhelyezett rövidrezárt tekercs (kalicka) kell. Ez utóbbi esetben a szinkron motor aszinkron motorként indul el, a forgórésze nem kap egyenáramú gerjesztést. A megfelelő fordulatszámnál bekapcsolják a gerjesztést, ekkor a motor szinkronba ugrik.


Azért nincs indítónyomaték, mert az állórész által létrehozott forgó mágneses tér a szinkron fordulatszám eléréséig gyorsabban forog, mint a gerjesztett forgórész. Ezért hol az egyik, hol a másik irányba fejt ki rá erőt, az eredő nyomaték nulla. Ha a motor szinkronban van, akkor a forgó mágneses tér mintegy "maga után húzza" a forgórész mágneses pólusait és a nyomaték állandó. Ha a túl nagy terhelés miatt a forgórész kiesik a szinkronból, akkor óriási áramlökések léphetnek fel, a szinkron motort azonnal le kell kapcsolni a hálózatról.

2011. dec. 14. 10:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 A kérdező kommentje:
Igen, én is tudtam hogy a forgó mágneses mező hol az egyik, hol a másik irányba fejt ki erőt. Viszont amíg az egyi irányba, a forgás irányába kifejti, addig ha nincs súrlódási és ventillációs veszteség, a forgórész valamennyire felgyorsul, és még abba az irányba mozog, amikor az állórész mezeje a másik irányba kezdi kifejteni az erő. Ez tovább bonyolítja a helyzetet. Úgy véltem, hogy talán ezáltal "hátrafele" már kevesebb ideig fejt ki erőt, mint előrefele. Ez a probléma már túl bonyolult volt számomra ahhoz, hogy fejben átgondoljam. Fizikai-matematikai levezetésbe még nem kezdtem, mert az túl sok utánajárást igényelt volna. De ha valaki korrektül levezetné azt megköszönném.
2011. dec. 16. 11:42
 3/3 anonim válasza:
100%

Nem tudom kaptál-e választ azóta máshonnan, illetve túl késő-e, de hátha hasznos lesz még (valakinek).

Nem annyira vagyok biztos benne mit értesz indítónyomaték alatt, de ha jól értem mit, akkor tényleg nagyon kicsi. Viszont (egy értelmes konstrukciónál) nem a csapágyak jelentik a gondot, hanem a tehetetlenségi nyomaték.

Vegyük végig egy álló szinkron motorra kapcsolt hálózat okozta folyamatokat. Lényegében nulláról kéne hálózati (kör)frekvenciára gyorsítani egy nagy tehetetlenségi nyomatékú tömeget, ami végtelen kinetikus energia változást jelent, ehhez pedig végtelen teljesítmény kellene.

Ha ezt villamos oldalról nézzük (mivel motor), a végtelen felvett teljesítmény zárlatnak felel meg. Ez okozza ugye a nagy áramlökéseket a váltott irányú erőkifejtésnél. Na de miért lesz váltott? Egyszer felveszi a nagy áramot, és már fel is gyorsult, nem?

Hát ez így lenne, ha létezne végtelen zárlati teljesítményű csatlakozási pont, de nincs, még nagyfeszültségen is csak elméleti közelítésben létezik. Sőt, maga a motor helyettesítő képéből is kijön, hogy az is korlátozza a végtelen áramot (tranziens állapotban is, különben terhelési szöget sem lehetne változtatni üzemelés közben, ergo nem hajthatnál meg vele semmit).

Nos tehát, indulni nem bír magától. De valamekkora teljesítményt azért felvesz, lesznek áramlökések (az oda-vissza irány szerinti szinusz valójában). Hova kerül az a teljesítmény?

Ha elég kicsi zárlati teljesítmény alakul ki, akkor csak jól megrezegteti a gépet. Az se tesz valami jót, de van ennél durvább.

Volt egy eset egy vízerőmű generátorával. Nem tudom, hogy a frekvenciát is elszúrták, vagy csak a bekapcsolás fázisszögét, de végülis mindkettő hasonló "zárlatszerű jelenséget okoz" a gépkapcsokon. A teljesítmény ezesetben úgy hasznosult, hogy a generátor megugrott. Akkorát, hogy áttörte a gépház tetejét, átugrotta a felette tornyosuló gátat, és a 30 méter magasra duzzasztott víztározóban kötött ki. Egy soktíz tonnás szinkron gép. Szerencséjük volt.

2012. dec. 19. 13:25
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!