Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mit értünk azalatt, hogy egy...

Mit értünk azalatt, hogy egy motor pl öt hengeres?

Figyelt kérdés
Azt, hogy öt dugattyú van benne?

2012. jan. 11. 11:15
 1/9 anonim ***** válasza:
44%
Az, hogy a motornak 5 hengere van, amiben 5 dugattyú mozog. Nem tudom honnan jött az 5 henger, de azt csak csillag motoroknál alkalmazzák.
2012. jan. 11. 11:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:
köszi...akkor jól sejtettem
2012. jan. 11. 11:52
 3/9 anonim ***** válasza:
100%
Valószínűleg a "munkahenger" fogalomból jött ez a henger. Ahol nyomáskülönbség alakul mechanikus munkává egy dugattyú által, ott általában így hívják. (A dugattyú egy hengerben mozog.)
2012. jan. 11. 13:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 dellfil ***** válasza:

Audi, Volvo, Mercedes... és még sok más autógyár is gyártott már öthengeres motorokat. Tessék utánajárni miért!

Halkan hozzá teszem, azért nem mindig a célszerűség az indok. Ugye az ember a "legcélszerűbb" dolgaiban is... hogy úgy mondjam "divatozik". És qrva sznob tud lenni. Mindez fokozottan igaz az autóiparra... meg persze a vásárlóikra. :DDD


dellfil

2012. jan. 11. 13:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Igen, azt jelenti, hogy öt dugattyú dolgozik öt, különálló hengerben. Ezek szépen fel vannak fűzve egymás mögé a főtengelyre, mind azt tekergetik.

És nem csak csillagmotorok vannak, létezik soros öthengeres is, sőt, V5-öst is gyártottak már.

2012. jan. 11. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
3 hengeres warthburg motor oké (honecker bosszújának a nagy tesója), de hogy 5V motor. WTF? Lehet, hogy csak én vagyok a hülye de a páros számú motorok nem rezonálnak kevésbé, illet egyenletesebben járnak?
2012. jan. 11. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%

A páros hengerszámú motorok egyenletesebben járnak, mert minden forgattyúcsappal szemben van egy másik is a főtengelyen, ennél pedig aligha lehet jobban kiegyensúlyozni a motort, biztos, hogy tengelybe esik a közös súlypont. Viszont vannak helyzetek, amikor nem ez a legkedvezőbb elrendezés.

Például 1000 köbcentiméter környékén az autóban használt motorok közül nem csak a Wartburg volt háromhengeres. Itthon a legismertebb a régi ezres Swift. Lehetett volna kéthengeres, böhöm nagy dugattyúkkal és a kéthengeres négyüteműek minden hátrányával (vagy egyenletesen jár és össze-vissza gyújt, vagy egyenletesen gyújt és rettenetesen remeg), vagy lehetett volna négyhengeres, miniatűr hengerekkel és szelepekkel, jó drágán. A három henger jó kompromisszum volt, sikerült is kiegyensúlyozni, bejött nekik.

Az öthengeres építést az Audi kezdte komolyabban terjeszteni, velük nagyjából egyidőben "találta ki" a Mercedes is. Ez is kompromisszum volt: a középkategóriás autókban a négyhengeres túl darabosan járt (nem tökéletes a kiegyensúlyozása), a hathengeres meg nagy volt és sok volt a veszteség (hat henger vezérlése, hat dugattyú súrlódása). Ezért kitalálták az öthengeres motort, ami finomabban járt a négyhengeresnél (mégiscsak több henger), de nem fogyasztott annyit, mint egy ugyanakkora hathengeres (annál meg kevesebb). Így a 2 és 3 liter közötti tartományban el tudott terjedni, mint érdekes alternatíva a nagy hengerűrtartalmú, kicsit már nehézkes négyhengeresek (bár érdekes módon a Porsche 944-nek volt még háromliteres négyhengerese is, ami azért annyira nem volt nehézkes, igaz, nem is volt olcsó mulatság) és a kicsi, túlzsúfolt hathengeresek mellett. A kiegyensúlyozótengelyek pedig a remegést is megszüntették, így jól használható alternatíva lett az öthengeres motor. Csak mivel mostanában minden típus motorpalettája egyre szűkül és csökkennek a hengerűrtartalmak, már kevés szükség van rá, mert vannak két liter körüli motorok, amik teljesítményben kiszolgálják a középkategóriát is és lehetnek négyhengeresek, 3-3,5 liter fölött meg már az öthengeres sem az igazi, így a prémiumautókba hathengeresek kerülnek.

Érdekesség: a szakemberek azt mondják, hogy a soros hathengeres motor a legtökéletesebben kiegyensúlyozott elrendezés, tehát a több henger ebből a szempontból nem mindig jobb (például egy V8-as a négy forgattyúcsap miatt jobban remeg, mint egy soros hatos).

A VW és a Honda V5-ösei pedig kuriózumok, mindkettő borzasztó érdekes konstrukció.

2012. jan. 11. 19:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim válasza:

vannak 5 hengeres motorblokkok, pl: audi a4-nek.

Minnél több a hengerszám, annál kissebb a rezgés, azaz a rezonancia kiegyensúlyozás tökéletesebb.PL. egy 2 hengeres multiair motornak elég komoly kiegyenlítőtengelye van, de az olaszok precizen összehangolták a fogyasztás csökkentésésre.

2012. júl. 29. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim válasza:

Nekem öthengeres Mercim van, nagyon szeretem az egyedi hangját.

Szakemberek szerint is egy nagyon megbízható konstrukció. Sok német taxis választotta ezzel a motorral autóját fénykorában.

2014. márc. 18. 09:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!