Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mennyivel lenne gyorsabb egy...

Mennyivel lenne gyorsabb egy atomreaktor-meghajtású űrhajó?

Figyelt kérdés
Tekintsünk el az atommeghajtás veszélyeitől egy sikertelen start esetén. Csak a műszaki szempontok érdekelnek.

2012. aug. 7. 13:03
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
88%
Szerintem semennyivel...Atomenergia addig oké..és, hogy hajtod vele az űrhajót? Nincs levegő vagy egyéb közeg amin keresztül előrevinne egy propeller pl...Szerintem ha lehetne használnák mindenhol...de még mindig a rakétameghajtásnál maradtak.
2012. aug. 7. 13:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
100%

Atomreaktorral jelenleg ionhajtóművet lehetne működtetni nagyon hosszú ideig. Annak a tolóereje nagyon kevés, de sokkal-sokkal tovább képes működni.


Tehát végeredményben egy méretes reaktor valószínűleg jobban képes lenne felgyorsítani egy hajót, csak kb 100x annyi idő alatt, mint egy kémiai motor.

2012. aug. 7. 13:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:

Atomreaktorral nem tudsz meghajtani egy űrhajót. Hajtóművel tudsz meghajtani egy űrhajót. :))


Tehát attól függ hogy milyen hajtóműje van. Lehet mondjuk egy egyszerűbb ion hajtómű. A mai űrszondákat is az hajtja, és nukleáris fűtőanyaguk is van. Ellenben már azok is effektíve nagyon kis tolóerejűek. Akkora méretben ami egy reaktorhoz kell, már óriási hajtóműfelület kellene az észlelhető gyorsuláshoz.


Persze vannak bonyolultabb verziók is, mint a Vasimir, vagy a nukleáris hajtómű, ami kontrolállt robbanások révén halad előre. DE ill. TUDTOMMAL egyiknek se nő érdemben a tolóereje vagy üzemideje ha egy atomreaktor energiájával rendelkezik a hajó.

2012. aug. 7. 13:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

"Atomreaktorral nem tudsz meghajtani egy űrhajót. Hajtóművel tudsz meghajtani egy űrhajót. :)) "


Jaj, de szellemes vagy. :/


Tudtommal a jelenlegi ionhajtóművek inkább napelemből szerzik a működésükhöz szükséges elektromos energiát. Esetleg izotópos termoelektromos generátorból, mint ami a legfrissebb marsjárónak is adja delejt. Ezek egyike sem tud akkora tolóerőt kifejteni, mint amennyi egy nagyobb űrhajó meghajtásához (nem kisebb pályakorrekciókhoz: attitude control) kell, a földfelszín elhagyásáról nem is beszélve.


"Akkora méretben ami egy reaktorhoz kell, már óriási hajtóműfelület kellene az észlelhető gyorsuláshoz. "


Óriási hajtóműfelület? Ezt elmagyaráznád?


"nukleáris hajtómű, ami kontrolállt robbanások révén halad előre. DE ill. TUDTOMMAL egyiknek se nő érdemben a tolóereje vagy üzemideje ha egy atomreaktor energiájával rendelkezik a hajó."


Project Orion: 1960-as technológiával megjárták volna a Marsot (oda és vissza) egy hónap alatt. Vagy kicsit regényesebb formában Stephen Baxter Ark c. könyvében (nem tudom, van-e magyarul). De nem tudom elképzelni, hogy valaha is ilyet üzembe helyeznének a Földön, túl nagy lenne a környezet sugárszennyezése.


Én simán arra gondolok, ami ma is megvalósítható lenne: Egy atomreaktor energiájával felhevíteni a hajtóműből kiáramló reaktív anyagot.

2012. aug. 7. 15:41
 5/11 anonim ***** válasza:
0%
35km/h.
2012. aug. 7. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
50%
Kérdező! Egy dolgot elfelejtesz az nem úgy megy hogy ész nélül gyorsítok egy űrhajót!Attól függ hova akarok menni annak meg van a hozzátartozó kozmikus sebessége azt kell elérni és nem többet mert különben elmegy a francba az űrjármű!
2012. aug. 7. 18:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
50%
Te komolyan azt hiszed hogy a mostani Mars jármű rövidebb idő alatt megtehetné az útat? Mit gondolsz hol kötött volna ki?
2012. aug. 7. 18:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:

Hatos: Ez attól függ, milyen kompromisszumot akarsz kötni az utazási idő és az üzemanyag-fogyasztás között. Ha nem számít az utazási idő, akkor lehet low energy transfer. Ha kicsit több az üzemanyag, akkor lehet Hohmann-pálya. Ha viszont még jobban sietsz, akkor bármilyen gyorsan mehetsz, csak a végén fékezni is kell, és több lesz a fogyasztás.


A most a Marsra leszállt rover szállítóeszköze is sokat megtakarított a légköri fékezéssel, ha jól emlékszem, kb. 15km/s-ot légköri fékezéssel ért el, ami kva nagy megtakarítás. Ha lett volna több üzemanyag, akkor mehetett volna sokkal gyorsabban is, csak akkor nem lett volna elég a légköri fékezés, mert kirepült volna a Mars körüli pályáról, előtte fékezni kellett volna.

2012. aug. 7. 20:52
 9/11 anonim ***** válasza:
49%

"Persze vannak bonyolultabb verziók is, mint a Vasimir, vagy a nukleáris hajtómű, ami kontrolállt robbanások révén halad előre."

Ha jól tudom a VASIMR mágneses tér segítségével meghajtott plazmával éri el a tolóerőt. De az biztos, hogy nem kontrollált robbanásokkal. Ez nonszensz, asszem az a projekt orion volt.

2012. aug. 8. 00:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:

9.:


Lehet, hogy a válaszoló csak pontatlanul fogalmazott, ha ismeri a VASIMR szót, akkor vsz. azt is tudja, hogy nem atomrobbantásokkal működik. De azért jó, hogy tisztáztad.


Az elektromos energiával működő ionhajtóművekkel az a gond szerintem, hogy csak napelemekkel érdemes meghajtani őket, így meg igen kicsi a teljesítményük. Atomreaktornál ott van a kb. 35% hatásfok, amellyel a hőenergiáből elektromos energia lesz, ami azért sem jó, mert a hulladékhőtől meg kell szabadulni kellően nagy (és ezért nagy tömegű) sugárzófelületekkel.


Ezért nem értem, miért nem próbálkoznak gázmagos reaktorokkal, azokkal elég jól fel lehetne hevíteni a reaktív anyagot.

2012. aug. 8. 09:18
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!