Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Ha a Földön élő összes ember...

Ha a Földön élő összes ember "parancsszóra" elkezdene kelet felé futni, akinek meg van kocsija, az beülne és kelet felé indulna vele teljes gázzal ugyanekkor, az vajon befolyásolná számottevően a Föld tengely körüli forgásának sebességét?

Figyelt kérdés
És ha a Föld összes élőlénye (beleértve az elefánttól a bolháig mindet) is ugyanezt tenné ugyanabban a pillanatban?
2015. jan. 22. 00:41
1 2
 11/19 A kérdező kommentje:

#8 "A kanyarodás oldalereje ugyanúgy meglenne", mármint a lefelé történő kanyarodás során az autók mozgásának kanyarodás előtti irányába mutatna, igaz? Helyesebben egy folyamatosan változó, az autó kanyarodás közbeni, mindenkori haladási irányára merőlegesen ható erő lenne? Nem látom, hogy hogyan hatna egy szakadékba (kvázi azonos a lefelé kanyarodó alagúttal) zuhanó autó a bolygó forgására lassító hatással... Jó, mondjuk egy darabig tolja a levegőt, míg a mozgása teljesen függőleges irányúvá nem válik, de ez lenne annyi energia, mint amennyit a gyorsulása (vagy teljes mozgása?) során gyakorolt a bolygó forgására? És hogy jön a képbe a Coriolis-erő? :) Most jól megkavartál :D


Igen, a jégtáncosra gondoltam én is, de az ha behúzza a kezeit, felgyorsul. Így pedig a bolygó forgása is felgyorsul, ahogy az autók egyre közelebb kerülnek a tömegközépponthoz. Ez azonban csak felszabadítja azt az energiát, ami ahhoz kellett, hogy az autók tömegét (vagy a lyukakból hiányzó föld tömegét) az "utak magasságába emeljük". Tehát ez elvileg ki is esik a kosárból, nincs köze az autók indulásától a lyukakba zuhanásukig tartó bolygóforgás-gyorsító hatásához, vagy igen?


Az, hogy itt elhanyagolható mértékű bolygóforgás-változásról beszélünk, az tiszta, az #1 válaszoló levezetéséből egyértelmű, nem ezzel van a bajom :)


#9 Ennek meg már értelme se sok volt, nem csak a kérdéshez nem volt köze :D Ne tetézd ^^


#10 Ez is egy érdekesség, köszönöm hogy megosztottad, de ennek sincs sok köze a kérdéshez :)

2015. jan. 22. 13:48
 12/19 Wadmalac ***** válasza:

"Nem látom, hogy hogyan hatna egy szakadékba (kvázi azonos a lefelé kanyarodó alagúttal) zuhanó autó a bolygó forgására lassító hatással..."

Ja hogy zuhanó, nem pályán mozgó. Én simán lefelé kanyarodó fix pályában gondolkodtam.

Már csak azért is, mert nem tudsz olyan alagutat fúrni, hogy ne érjen falat. Bárhol, bárhogy újra érinteni fogja a szilárd talajt, átadja a momentumát. Természetesen a Coriolis-erő hatásához is érintkezés kell, levegőn át nem adja át.


Ha a földfelszínre nem visszaeső ágyúgolyót használsz forgás-befolyásolásra, akkor megmarad a befolyásoló hatás. Persze a függőlegesre szöget bezáró fellövés esetén.

Rakétával nem megy, mert az nem a földre támaszkodva gyorsul, hanem a saját kidobott tömegére.

2015. jan. 22. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:

> „És ne feledjük el, a hatás maximum addig állna fent, amíg mindenki mozgásban marad, meg nem áll, mert ott (függetlenül attól, hogy egyszerre vagy egyenként állnak meg) visszaállna az eredeti helyzet. A lelassítással visszatermelődne a gyorsító nyomaték ellenkező, lassító irányban. Akkor is, ha az autók nem fékkel állnának meg, csak "kigurulva".”

A súrlódás miatt nem egészen. Ugye súrlódás mindenképpen van, a mozgási energiából hő lesz, így elveszne valamennyi energia, ami nem menne vissza a Föld forgásába. Szóval pont akkor lassul többet a Föld, ha az autók fékkel állnak meg.

2015. jan. 22. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 Wadmalac ***** válasza:
Paradoxont én sem látok. :)
2015. jan. 22. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 Wadmalac ***** válasza:

#13:

Ájjáj, nem tudom, de szerintem ez sántít. Itt a mozgásviszonyoknál lendület- illetve perdületmegmaradás jöhet csak szóba. Az az elszálló hőenergia a fékekből meg fog felelni a gyorsításra bevitt energiának, a mozgásid ugyanoda tér vissza, ahonnan indult.

2015. jan. 22. 14:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:
Onnét kezdve, hogy távozik energia a világűrbe, nem zárt a rendszer, így a perdületmegmaradás sántít.
2015. jan. 22. 14:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 A kérdező kommentje:

#12 "Ja hogy zuhanó, nem pályán mozgó. Én simán lefelé kanyarodó fix pályában gondolkodtam. "


Abban is gondolkodhatunk. Mi a különbség a kettő között? Annyi, hogy az egyik esetben elegendően nagy íve van a lefelé kanyarodó útnak ahhoz, hogy bizonyos ideig kontaktusban legyen az autó kereke a talajjal (vízszintes dobás íve 100 km/h kezdősebességgel). A végeredmény ugyanaz, az autó függőlegesen belecsapódik a talajba (alagút végébe). Ekkor adja le a zuhanása során megszerzett helyzeti energiáját. De egy, a bolygó középpontja felé irányuló erőhatás miért "semlegesíti" a korábbi bolygóforgás-gyorsító hatást? Illetve, elvileg, mire eléri a függőleges zuhanás állapotát, addigra elvileg már le kellett hogy adja a környezetének a korábbi gyorsítása során megszerzett mozgási energiáját, ami ráadásul "semlegesíti" is a bolygóra gyakorolt forgásgyorsító hatását! Na ezt hogyan?


"Ha a földfelszínre nem visszaeső ágyúgolyót használsz forgás-befolyásolásra, akkor megmarad a befolyásoló hatás. Persze a függőlegesre szöget bezáró fellövés esetén."


Igaz, de ekkor anyagot is veszít a bolygó, vagyis csökken az impulzusmomentumának mértéke.


"Rakétával nem megy, mert az nem a földre támaszkodva gyorsul, hanem a saját kidobott tömegére."


Végeredményben a Földre is támaszkodik, hiszen a légkör molekuláit az ellenkező irányba tolja, amivel áttételesen lassítja az egész bolygó forgását. Ha viszont nincs légkör, akkor pedig a rakétából hátrafelé kiáramló részecskék fognak íves pályán a bolygóra hullani, és amikor beleütköznek a felszínbe, akkor módosítják annak forgási sebességét, nem?


#13 "A súrlódás miatt nem egészen. Ugye súrlódás mindenképpen van, a mozgási energiából hő lesz, így elveszne valamennyi energia, ami nem menne vissza a Föld forgásába. Szóval pont akkor lassul többet a Föld, ha az autók fékkel állnak meg."


Igen, ez is benne van a pakliban, de ez vajon mennyire számottevő mértékű a kérdést illetően?


Egyébként most ne fékezzünk, csak simán guruljunk-zuhanjunk le a kocsival a szakadékba/alagút aljára, és akkor elvileg a fékezés során hőenergiává alakuló mozgási energia benne marad a rendszerben... Elvileg.

2015. jan. 22. 21:18
 18/19 Wadmalac ***** válasza:

"egy, a bolygó középpontja felé irányuló erőhatás miért "semlegesíti" a korábbi bolygóforgás-gyorsító hatást?"

Én ilyet nem írtam. A fix pálya az irányváltásnál a radiális sebességkomponens átadására kell, ami visszaadja az impulzust, amit felvett. Utána a függőleges pályavonal már természetesen nem szól bele ebbe.


"Illetve, elvileg, mire eléri a függőleges zuhanás állapotát, addigra elvileg már le kellett hogy adja a környezetének a korábbi gyorsítása során megszerzett mozgási energiáját, ami ráadásul "semlegesíti" is a bolygóra gyakorolt forgásgyorsító hatását!"

Pontosan ez az! Erről beszélek! De ehhez kell a rögzített pálya, ahol át tudja adni az erőt. Különben cs..heted. Ha simán zuhan a kocsid, lesz egy, a föld középpontja mellett elívelő parabolikusra emlékeztető pályád, ami, ha ennek megfelelő alagúttal átfúrod a földgolyót, a túloldalon valahol kiemelkedve a felszínre visszaesve szépen visszaadja azt a radiális irányú impulzust a Földnek.

Ahhoz, hogy az autód tényleg be tudjon állni egy, a föld középpontjába mutató függőleges pályára, erőhatással kell módosítanod a pályáját, a szabadesési pályavonala nem oda vezet!


Kilőtt golyó:

"Igaz, de ekkor anyagot is veszít a bolygó, vagyis csökken az impulzusmomentumának mértéke."

Na és? :D

Ez a kilőtt puskagolyótól visszarúgó puska esete. Ott sem szünteti meg a visszarúgást, hogy elveszett az a pár gramm a golyóval. Főleg, hogy a kilövéshez szükséges gyorsítás után már semminemű kapcsolat nincs a két test közt.


"Végeredményben a Földre is támaszkodik, hiszen a légkör molekuláit az ellenkező irányba tolja, amivel áttételesen lassítja az egész bolygó forgását. Ha viszont nincs légkör, akkor pedig a rakétából hátrafelé kiáramló részecskék fognak íves pályán a bolygóra hullani, és amikor beleütköznek a felszínbe, akkor módosítják annak forgási sebességét, nem?"

Komolyan gondolod, hogy ez nagyságrendileg akár csak megközelíti a rakéta tömegkiszórásból származó gyorsítóerejének hatását? Ha igaz lenne, hogy ennek BÁRMILYEN figyelembe vételre érdemes része lenne a dologban, akkor a rakéták hatásfoka észrevehetően kisebb lenne vákuum (űr) környezetben, ez pedig nincs így.


"a fékezés során hőenergiává alakuló mozgási energia benne marad a rendszerben.."

A kinetikai rendszerben nem. És amíg a Föld forgását egy lokális pár fokos léghőmérséklet-emelkedés nem fogja befolyásolni, addig ezt a részt kihagyhatjuk a kinetikai modellből.

2015. jan. 23. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 Wadmalac ***** válasza:

"Onnét kezdve, hogy távozik energia a világűrbe, nem zárt a rendszer, így a perdületmegmaradás sántít."

Kinetikailag nem. A felgyorsításhoz is kellett energia, az meg valamilyen közvetett módon szintén "kintről" származott. :)

2015. jan. 23. 08:32
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!