Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mi a technikai különbség a...

Mi a technikai különbség a diesel és a benzin motorok között?

Figyelt kérdés

Itt arra gondolok, hogy közúton mért a benzin arat magasan és egyéb gépek között meg a diesel?

Először is ugyan nincs mechanikából szakmám, max pár ilyen óra becsúszott a szakmámból eredően.

Először is a fordulatszámból és a teljesítményből lehet eredeztetni a forgató nyomatékot, akkor a másik tény, hogy diesel motorok alacsony fordulat számon adják le a legnagyobb nyomatékot, a benzines meg inkább közepes fordulat számon. Valaki tényleg adjon már választ a dolgokra, lehetőleg alátámasztva. Ezen kívül még egy tény, hogy a turbódiesel-t azért találták ki, hogy a benzinel egy szintre hozzák a dieselt.


2015. márc. 4. 00:36
1 2
 1/12 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Itt arra gondolok, hogy közúton mért a benzin arat magasan és egyéb gépek között meg a diesel?"

Először is, már egyáltalán nem igaz, hogy a benzines "arat" közúton. Még személyautóban sem. Egyre nagyobb a dízelek aránya. Sok országban már le is körözték a benzinest a dízelek. Nálunk még nem, ennek az oka a dízelmotoros autók aránylag magasabb árszintje és a már hamis sztereotípia, hogy a dízel koszos, büdös, lusta.

Nagytömegű közúti járműveknél, munkagépeknél meg azért vezet a dízel, mert fajlagosan alacsonyabb a fogyasztása, nagy terhelésekre jobb a nyomatékgörbéje, meg a hengertérfogat szinte büntetlenül növelhető, míg benzinesnél a fajlagos teljesítmény 500 ccm/henger fölött rohamosan esik.

A benzinmotornál a gyújtási és expanziós ütemben van egy nagy nyomáscsúcs, körülötte "semmi", a dízelben meg a tágulás közben folyamatosan van magas nyomás, mert lassabb, egyenletesebb az égés. Ezért dolgoznak alacsonyabb fordulaton, magasabb nyomatékkal.

"a turbódiesel-t azért találták ki, hogy a benzinel egy szintre hozzák a dieselt"

Azért ez nem igaz, ez simán a dízel fejlődésének egyértelmű szükséges lépcsője, a benzinestől függetlenül. A dízelt szinte szemérmetlenül "fel lehet fújni", mert az égéshez nem kell szűk határok közt tartott üzemanyag-levegő arányt tartani, mint a benzineseknél. A turbó és egyéb feltöltések alkalmazása adta meg igazán a dízelek értelmét és valódi előnyeit.

Meg persze ne feledkezzünk meg a szigorodó emissziós normákról, amiket egy dízel feltöltés (és ezzel tökéletesebb égés) nélkül a büdös életben nem tudna produkálni.

2015. márc. 4. 07:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
100%

A fő különbség a diesel és az otto motor között, hogy a dieselben öngyulladás következik be. Ez úgy történik, hogy a karburátor viszonylag állandó levegőmennyiséget, és csak levegőt küld az égéstérbe, ahol az összesűrítődik, legalább hússzoros a sűrítési arány és közben felmelegedik annyira, hogy begyújtja az ebbe befecskendezett gázolajat.

Az égés hőfoka magasabb, mint a benzinmotornál, ezért jobb a hatásfoka elvileg. A sebességnövekedést a több üzemanyag biztosítja, de ilyenkor nő a korom termelődése is, mert már nem tud az összes üzemanyag rendesen elégni és így csökken a hatásfok is.

Ezt több módon próbálják elkerülni, számos újítás tette lehetővé a diesel elterjedését. Katalizátor, jobb égéstér, elő és után égetés, meg koromszűrő és hasonlók javítják a hatékonyságot, csökkentik a környezetszennyezést.

A nagyobb nyomású befecskendezés is erre való törekvés.

A kisebb fogyasztás volt az oka, hogy hajókon, mozdonyokon erőltették, továbbá a kisebb tűzveszély.

Legelőször a szovjet t34 es tankokban sikerült az oroszoknak 'közúti' jellegű járműben alkalmazni és egy tankolással sokkal tovább mehettek vele, ráadásul nem volt olyan gyúlékony a harckocsi, mint a benzinüzemű, amely üzemanyag eleve kissé robbanásveszélyes, annyira, hogy az amerikai Shermann tankokat az amik Ronsonnak, az öngyújtó után, a németek Tommy Cookernak csúfolták, mert könnyen kigyulladt, ha odapörköltek neki.

A sok kisebb, nagyobb kényelmetlenségei a sorozatos fejlesztések következtében elmúltak, a diesel ezért egyre jobban elterjed, mert kevesebb a fogyasztás, nem annyira tűzveszélyes és az üzemanyag is olcsóbb lenne elvileg.

2015. márc. 4. 08:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 Wadmalac ***** válasza:

"az üzemanyag is olcsóbb lenne elvileg"

Óriási hangsúly az elvileg szón. :D

Mert éppen a dízelüzemű személyautók szaporodása (és ezzel világszinten a gázolaj-felhasználás növekedése) az egyik fő oka annak, hogy a gázolaj ára túllépte a benzinét. :)

2015. márc. 4. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:

Most így nem nagyon rágtam át magam ezen amit írtatok, vagyis igen felfogtam nagy részét, vitába most nem szállok vele, csak egy kérdésem lenne, hogy gyorsaságba tényleg mért veri még mindig torony magasan a diesel-t a benzin?

Ez a turbódizeles história sajnos igaz, majd keresek is forrás anyagot, de ezt több helyen is hallottam és kivételese ma géptanon pont ezt beszéltük. Egy előnyét mondta a tanárom is a dieselnek, hogy tudja tartani a nyomatékgörbét és kész, a másik előnye, hogy alacsony fordulaton adja le a legnagyobb nyomatékot...

2015. márc. 4. 21:17
 5/12 A kérdező kommentje:
2015. márc. 4. 21:40
 6/12 Wadmalac ***** válasza:

"gyorsaságba tényleg mért veri még mindig torony magasan a diesel-t a benzin?"

Nem tudom, mit értesz a gyorsaságon, végsebességet vagy gyorsulást.

A dízel hátránya, hogy viszonylag szűk fordulatszám-tartományban tud dolgozni. Ez azt jelenti, hogy magasabb végsebességhez két út van, vagy hosszabb váltóáttételek, ezzel rosszabb gyorsulás, vagy több sebességfokozat, ezzel viszont a gyakoribb váltás szükségessége lehet hátrányos.

Egy jó fokozat nélküli váltó lenne az ideális megoldás, mert akkor vidáman a legnagyobb nyomatékon lehetne tartani a motort gyorsításnál. Csak ez mechanikusan, jó élettartammal nem megy. Persze, vannak pl. CVT váltók, de kihalóban, sosem vált be igazán.

Nem is fejlesztik tovább, mert a hibrid hajtás sokkal jobb út arra, hogy a motor jó tartományban dolgozzon és a kerekek is mindig jó nyomatékot kapjanak.

2015. márc. 11. 07:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:

GDS Váltó?

Am akkor ezek szerint ezért használnak sokan automata váltót dízelbe? Mert nekem ez a tapasztalatom.

2015. márc. 11. 10:52
 8/12 Wadmalac ***** válasza:

Szerintem dízelnél, legalábbis új, felső kategóriás vasaknál

azért van most viszonylag sok automata, mert a dízel alapból magasabb ára mellett az automata váltó plusz ára már nem tétel. Régen szinte egyáltalán nem volt dízel automata váltóval, a hagyományos viszkó-kuplungos három-négy sebességes váltó dízelhez éppen hogy NAGYON nem jó. A modern váltók több sebességesek, sok köztük egy automatizált manuális váltónak nevezhető inkább.

Ez nem a "dízelség" miatt van, ez általános tendencia.

2015. márc. 11. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 A kérdező kommentje:

Jó alá írom :)

Én még mindig arra esküszöm, hogy boxer, 8000ig felpörgetve, benzines és 6 sebességes váltó :D

Amúgy linkeltem egy írást, hogy mi a helyzet a motor karakterisztika terén, ma pont beszélgettem is erről a géptan tanárommal, hogy benzinesnél is lehet már vezérléssel diesel karakterisztikát elérni+ hátránynak ő is mondta, hogy szűk a fordulatszám tartománya pld buszoknál 500-2000 vagy kocsinál 1000-4000... és a másik hátrányt, az alacsony fordulatszámot mondta.

2015. márc. 11. 19:19
 10/12 Wadmalac ***** válasza:

"benzinesnél is lehet már vezérléssel diesel karakterisztikát elérni"

Legalábbis valami hasonlót. BMW-ék fojtószelep nélküli, szívószelepekkel vezérelt M-es motorjai úgy vannak hangolva, hogy az már nem is nyomatékgörbe, hanem nyomatékegyenes. :D

2015. márc. 12. 07:15
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!