Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan mér a repülőgépeken a...

Hogyan mér a repülőgépeken a magasságmérő?

Figyelt kérdés

Hello! Annyival bővíteném a kérdést, hogy pl. mi alapján határozza meg a magasságmérő a 0-t? Mert pl. ha az Alföldről indul a gép, akkor is nullát mutat, ha pedig a Kékesről, akkor is, de az 5000 méter az ugyanannyi mindkettőnél. Miért van ez? Vagy pl ha a Himalája fölött repül el pontosan a legmagasabb csúcs felett, akkor miért 10.000-et mutat és miért nem 1200-at? Elnézést a hülye kérdésért, de kíváncsi lettem :)

Köszönöm


2010. márc. 19. 21:41
 1/7 Nemo kapitány (V.A.) ***** válasza:

Nem vagyok repmérnök, se pilóta, de szerintem a légnyomásból számolja a magasságot.

Ennek viszont ellentmond amit írtál:

"pl. ha az Alföldről indul a gép, akkor is nullát mutat, ha pedig a Kékesről, akkor is"

Ezt a fajta magasságot (a talajtól mérve) szerintem nem mérik, de úgy mérhetik, hogy valamilyen visszaverődött jelből számolják.

2010. márc. 19. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:
Én is így gondolom, hogy valami radarjellel mérik az ilyen magasságot, meg a leszállásnál is ez határozhatja meg. De pl nem volt még ilyen a II. vh. idején, és akkor is pontosan mérték a magasságot :D Bízok benne, hogy valaki megmondja a választ, mert hiába nézem nem találok rá pontos magyarázatot, bár lehet, hogy rosszul teszem fel a kérdést.
2010. márc. 19. 22:01
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

Helló!


4 féle magasságmérő létezik.


-valós

-tengerszint feletti

-relatív

-GPS


-A valós magasság a repülőgép alatti domborzat és a repülő közti függőleges távolság. Ezt rádió hullámokkal méri a rádió magasságmérő. A talajról visszaverődő jel és a kibocsájtott jel fáziskülönbségét méri. Ez a völgyekben való manőverezésnél jó.


-A tengerszint feletti magasságot a legközelebbi tenger szintjéhez igazítják. Ez nyomásmérő segítségével lehetséges, mert nagyjából egyenletesen csökken a légnyomás felfelé mérve. Van egy úgy nevezett statikus mérőműszer az utasszállítók oldalán. Ez méri a környező légnyomást, de a pitot-csövekkel mérik a haladási sebességet is a torlónyomás figyelembevételével és ezzel az értékkel kompenzálják a sebesség miatti légnyomás csökkenését. A 0 méterhez tartozó légnyomást a forgalomirányítók megadják.


-A relatív magasság pedig a célrepülőtér talajához tartozó légnyomás értéke alapján van meghatározva.


Ezekhez persze több mutatós műszerek kellenek.


-Természetesen GPS-el is lehet magasságot mérni. Ehhez 4 db GPS műholdat kell érzékelnie a vevőnek és a műholdak által kibocsájtott mikrohullámú jelek vételekor mérhető időeltérés alapján háromszögeléssel meghatározza a 4 műholdtól való távolságát a vevőnek.

2010. márc. 19. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
A repülő gépek tengerszintre átszámított légnyomáson repülnek.
2010. márc. 19. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%
A 2. vh-ban is volt rádió magasságmérő. 700m-ig méri a magasságot, mert felette már a jel fáziseltérése több, mint 360 fok.
2010. márc. 19. 22:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
2010. márc. 19. 22:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen mindenkinek a hozzászólásokat! Mostmár értem, hogy mi is a lényeg:)

Mégegyszer köszi

2010. márc. 19. 22:16

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!