Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mit értünk arányos (proporcion...

Frankedsgn1 kérdése:

Mit értünk arányos (proporcionális) pneumatika alatt?

Figyelt kérdés

Beadandó feladatot készítek, mechatronikai mérnök Msc. képzésen tanulok. A feladat témája a szervopneumatika és az arányos pneumatika. Az arányos pneumatikáról gyakorlatilag semmilyen anyagot nem találtam, könyvtárazni meg sajnos nincs időm. Minden keresés, egyetemi tantárgytematika ezt az anyagot ajánlotta: FESTO Didactic: Ep 211 Bevezetés az elektropneumatikába, Budapest, 2006

Van valakinek tippje, hogy honnan tudnám letölteni? esetleg akinek megvan, megbeszélhetnénk, hogy küldje el privátban



2015. dec. 1. 10:35
 1/3 anonim ***** válasza:

Én mechatronikai mérnök leszek, azt hiszem mi ebből a jegyzetből tanultunk. Ha gondolod írj üzenetet, és megkeresem a másik gépen.


Az arányos pneumatika kiforratlan dolog: gondolom ott a proporcionális szelepvezérlésű pneumatikus munkahengerről lesz szó. Ilyet nem nagyon használnak, mert a pneumatikus munkahengert nem szokták pozícionálásra használni. A hidraulikánál szokták a proporcionális szelepet használni, ahol megoldott pl a PID szabályozóval a pozícionálás.


A pneumatikában például a PID szabályozós pneumatikus munkahenger dinamikus viselkedése és pozícionálása körülbelül doktori téma.

2015. dec. 1. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 Nincki válasza:

Én csak mechatronikai teknikus vagyok így jegyzeteim nincsenek a témában, csak tapasztalataim.


Az első válaszolót annyival egészíteném/javítanám ki, hogy az arányos pneumatika nem egy kiforratlan dolog, csak nem munkahenger működtetésre használják, pozícionálásra tényleg nem a leg jobb megoldás.

Viszont léteznek olyan rendszerek, ahol az a lényeg, hogy a nyomás állandó legyen, akkor is ha levegő elvétel van, vagy egyéb tényezők miatt megnőne a nyomás. Itt használnak proporcionális szelepet, ami nagyon szépen leköveti a változásokat és után állítja a kívánt értékre. Ez a proporcionális nyomás szabályzó szelep. Létezik olyan propszelep is, ami nem nyomást állít, hanem az átáramlási keresztmetszetet szabályozza, ezzel légmennyiséget lehet állítani.

Mind a két típusnak a lényege, hogy digitális jellel (0-10V vagy 4-20mA) szabályozható.


A pneumatika a munkahengerek mozgatásával kezdődik, de ezzel még nincs vége, utána jönnek csak az igazán szép dolgok!

2015. dec. 2. 06:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

Ezekről nem nagyon tanultam, amit a 2-es válaszoló írt. De azt konkrétan tudom, hogy a PID szabályozós pneumatikus munkahenger dinamikus viselkedésének modellezése című doktori téma konkrétan meg volt hirdetve nem régen.


Nem tudom, hogy a kérdező pontosan mit ért a proporcionális pneumatika alatt.

2015. dec. 2. 10:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!