Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Ha egy hajóba csap egy villám...

Ha egy hajóba csap egy villám akkor miért nem lesz baja?

Figyelt kérdés
A Duna mellett lakok, de sohasem értettem, hogy ha a csónakosokra és kajakosokra veszéllyel van a villám, akkor egy 110 méter hosszú személyszállító hajóra miért nem? Egy hajónak vagy csónaknak mely a legfőbb védelme a villám ellen?

2018. aug. 4. 22:57
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
63%
Mert a hajó nem élőlény.
2018. aug. 4. 23:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
de egy 300-400 méteres síkon egy kiemelkedő tárgy, ráadásul általában fém.
2018. aug. 4. 23:14
 3/11 A kérdező kommentje:
De ha valaki például egy 6 méteres csónakon van a vízen viharban, és a csónakba belevág a villám akkor az embernek nem lesz baja?
2018. aug. 4. 23:15
 4/11 Walter_Dornberger ***** válasza:
100%

annak a hajónak nem árt a villám, annyira, amelyik vasból van ahoz képest, mint amelyik fából vagy kompozitból készült. És itt a kompozitnál is kell kitérőt tenni: a szénszálas kompozit sokkal inkább károsodik, mert a szénszál "felrobbantja" a kompzit mátrixot, mert vezet.


A legfőbb védelem az, hogy jobban vezeti a hajó teste az áramot mint a benne lévő ember, és az áram azt szereti, ahol könnyebb neki menni. (ezért a villámhárítóban folyik az áram és nem az épületben)

2018. aug. 5. 05:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

A válasz abban keresendő, hogy a külső fém burkolat, mivel villamosan vezető, "megvédi" a belső térrészt.

Repülőgépeknél is így működik.

A jelenségnek Faraday-kalitka néven tudsz utánanézni.


Azt azért megjegyzem a felvetett problémakörhöz, hogy a repülőgépeknél és a hajóknál is műszaki szempontból elég komoly villámvédelmi rendszer van kialakítva.


Még kb. 10-15 évvel ezelőtt láttam a Discoveryn egy dokumentumfilmben, hogy ennek milyen óriási jelentősége van.

Különös tekintettel az elektromos rendszerek védelmére vonatkozóan.

Nem véletlen, hogy pl. nagyobb épületeknél is a villámvédelem helyes kialakítása külön szakma.

2018. aug. 5. 05:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 EagleHUN ***** válasza:

A fémtestű hajók Faraday-Kalitka ként működnek.

[link]


Meg egyébként is bolond lenne a nagyobb ellenállás felé folyni mikor a fémen keresztül a tengerbe juthat.

2018. aug. 5. 11:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 EagleHUN ***** válasza:

A kis csónakokban kajakokban pedig a leginkább víz fölé kiemelkedő pont maga az ember jó eséllyel őt találja be a villám.

És ahogy előttem írták a kompozit anyagok szétrobbannak.

2018. aug. 5. 11:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 Wadmalac ***** válasza:

Meg a vizes fa is szét tud durranni, ha az vezet, csodás izzó repeszekkel szórva meg a környékét. Nem túl egészséges ám, ha egy felrobbanó faárboc izzó kartáccsal szór meg két méterről. Plusz még a rosszabb vezetés miatt szétkúszó áram-lefolyásból is kaphatsz ajándékot.

Éppenséggel a komplett fém kishajó sem életbiztosítás, de biztos, hogy nagyobb védelmet ad a villám hatásai ellen, mint a fa vagy műanyag.

2018. aug. 6. 10:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
Nem tudom, ma mi a divat, de Horváth professzor úr 1965-ben kiadott Villámvédelem című könyvében szó esik a fa hajók árbocára szerelt levezetőről.
2018. aug. 6. 10:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 Wadmalac ***** válasza:
#9: Igen, tudtommal ma is szükséges. Gondolom olyan sporthajókon nem, amelyeket használaton kívül nem nyílt vízen tárolnak.
2018. aug. 6. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!