Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Mélyműveléses szénbányászatban...

Mélyműveléses szénbányászatban ezek az egységek pontosan mire szolgáltak?

Figyelt kérdés

Eléggé megfogott a téma és mivel manapság már egyre kihaló félben van ez a téma, ezért nem is találtam olyan cikket/leírást ami választ adna a kérdésemre.

Szívesen várok választ esetleg volt bányászoktól, vagy idősektől akik éltek már abban az időben amikor elterjedtebb téma volt a szénbányászat.

A következő pár fogalom/épület értelme érdekelne, hogy mire is használták pontosan őket, mert csak egy halvány elképzelésem van az alapján amit a neten találtam.

Táró, altáró, lejtakna, akna.

Arra is szívesen várom a választ, hogy pontosan, hogyan milyen lépéseken keresztül érkezett fel a bányából a szén? A bányászok különböző bányabejáratokban mentek le a bányába és ott a kibányászott szenet elvittek a föld alatt oda, ahol leásták az aknát és ott küldték fel a felszínre a szenet? Vagy ott vitték ki ahol bejöttek a bányabejáratban?

Bocsi, ha hülyeséget hordok össze vissza, de érdekel a téma és szeretném megérteni/megismerni, hogy hogyan is bányásztak régen az emberek. :)



2021. aug. 30. 20:34
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Na kezdetnek csak pár dolog, aztán holnap délután ígérem minden egyéb kérdést részletesen kifejtek ami felmerül.


Konyhanyelven írom le ha nem gond.


Az akna lényegében egy függőleges tengelyű üreg.


A lejtős akna vagy lejtakna egy vízszintestől olyan szögben eltérő üreg amin még lehetséges a közlekedés és a szállítás gépjárművekkel vagy szállító szalaggal.


A táró és altáró azok lényegében a főfeltáró bányatérség alagútjai. Ezek közel vízszintesek és ezek azok amik az aknákból ágaznak ki. Ezekkel az alagutakkal "támadják" meg az ásványkincset.


Lent a feltárt bányatérségben megtörténik a jövesztés, és a jövesztett szén a jövesztő berendezéssel együtt működő, a pajzs alatti láncos vonszoló nevű eszközre hullott. Ez a láncos vonszoló hozta ki a frontról a haszonanyagot, és a végén megtörtént a gumihevederes szállító szalagra a feladás. Ez a heveder hozta ki a bányából a lejtősaknákon keresztül a termelvényt.

Lehet függőlegesen is szállítani de az nem túl gazdaságos ezért jobban megéri a lejtős akna és a heveder.


Ahol bementek a bányászok ott lehetett szállítani is. Sőt voltak olyan légaknák ahol volt személy és termelvény szállítás is.


Ez most csak egy példa, lehetett eltérő, kombinált technológiákat használni mind jövesztés mind szállítás terén.


Az aknákon és tárókon velük pedig funkciójuk alapján vannak a csoportosítasok. Vízakna, beszálló akna, légakna (behúzó és kihúzó), tömedékakna, altáró, feltáró, stb.


Írd le, hogy egészen pontosan mi érdekel és szépen kifejtek neked mindent.

2021. aug. 30. 21:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

Szia!

Nagyon szépen köszönöm a válaszodat!

Szerintem minden fontos dolgot leírtál, ami most így felkeltette az érdeklődésemet :D

Így, hogy elolvastam amit írtál, már kitisztultak a dolgok. Nem tudtam összekapcsolni, hogy az aknáknak és az egyes bányalejáratoknak, amik a felszínről indulnak, milyen kapcsolatuk volt.

Ahol élek (Dorogi-medence) rengeteg kis falu van, mindegyikben sok-sok akna. Így felkeltette a kíváncsiságomat, hogy mire is szolgáltak régen ezek a szerkezetek :)

Valószínűleg a dorogi altáró (Reimann-altáró) zavart meg, mert az állítólag 38 km hosszú és összeköti a föld alatti járatokat. Viszont ahogy leírtad, így már értem, hogy az aknákat leásták majd abból keresztül indultak a járatok, nem pedig a már kész járatok fölé ástak egy aknát, hogy azon keresztül hozzák fel a szenet/egyéb dolgokat.

Köszönöm! Ment a pipa!

2021. aug. 31. 07:42
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Maga a Reimann-altáró durván 6,5-7 km hosszú. A 38 km a teljes bányavasúti rendszer hossza volt ami onnan indult.

Most nem kötekedni akartam csak helyesbítettem, mert 38 km-es altárót építeni pazarlás lenne.(Persze van amikor indokolt, példának okáért amikor a domborzat miatt 3+ km mély akna kellene, stb). De ha a domborzat nem befolyásolja számottevően akkor olcsóbb 20 km-re egy újabb aknát csinálni.

Ezzel a részével külön foglalkozik a bányaművelés, az optimális üregnyitási helyekről.

(Olyan is lehet, hogy a függőleges üregnyitás nem lehetséges, vagy csak költségesen. Van az üregnyitás előtti primer, és az utána lévő szekunder kőzetfeszültség. Bizonyos szélsőséges esetekben a kőzet nem rugalmas hanem képlékeny állapotot vesz fel aknanyitás után. Ezt ne úgy képzeld el, hogy szó szerint folyik, hanem, hogy maradandó alakváltozást szenved. Nem tér vissza az eredeti állapotába mint a rugalmas kőzetkörnyezet. Nagyon drága és veszélyes így a vágatbiztosítás.)


Igen az aknákkal kezdték a bányanyitást. (Lehet lejtősaknával is természetesen.) A fő dolog az az, hogy egyszerre két aknát mélyítenek az áthúzó szellőztetés miatt. Valamint a menekülési utak miatt. Az uránbányában egy ideig pl. az 5 bányaüzemből kettőnek közös légaknája is volt. Lejtősakna is lehet légakna. Stb stb stb. Sok a kombináció.


Az emberélet a legfontosabb szempont minden mást megelőzve!!


A függőleges aknák felett ha még megvannak a régi beton és/vagy vas építmények azok voltak az aknatornyok. Azokban működött a szállító berendezés, a kas.

Ez nagyjából hasonló elven működik mint egy lift (valójában vitla) csak nincs benne vezető sín hanem szabadon lóg. Izgi. 😅

Ezt nagyjából úgy képzeld el mint egy bazi nagy "vödröt". Személyszállítás is történt kassal. Jómagam is szálltam már alá kasban, én személy szerint élveztem.


Bocsi ha nyakatekert lett és csapongtam ide-oda csak épp dolgozom egy bányában. 😅 Most külszínen vagyok nem mélyben.

2021. aug. 31. 08:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

Dehogy veszem kötekedésnek, én vagyok a laikus, természetes, hogy jobban tudod a dolgokat, ha te bányában dolgozol jelenleg is :D

Köszönöm neked is a válaszodat!

A 38 km-t én sem valódi hosszra értettem, hanem össze-vissza, ahogy összekötötte a szomszéd falvak altáróit.

Azt sajnálom, hogy mára nagyon kevés dolog maradt meg sajnos, csak néhány romos épület elszórva pár aknánál amit már teljesen eltüntettek.

2021. aug. 31. 08:29
 5/6 anonim ***** válasza:
Azért kell eltüntetni mert veszélyes. Nem lehet non-stop őrizni mindent. Pedig kéne. A rekultiváció pedig több éves folyamat. Az uránbánya V. bányaüzem aknatornyáról apám is szedett már le "influenszer" tiniket. Az akna alatta addigra már szerencsére be volt tömedékelve így "csak" 40 métert zuhantak volna. Azóta az aknatorony le lett robbantva. De a légakna akkor még nem volt kész és ha oda mennek és beleesnek.... Az a légakna 1740 méter mély volt. Lett volna idő elköszönni lefelé.
2021. aug. 31. 08:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:

Persze, én sem úgy értettem, hogy hagyják ott az egész lyukat.

Itt semmi nyoma nincs már, hogy mi hol állt. Én emléktáblákat 1-2 fotóval esetleg egy nagyobb követ, ráírva, hogy itt volt xy akna, esetleg a szállító drótkötélpálya útvonala az adott helytől az osztályozóig stb ilyen apróságokra.

2021. aug. 31. 08:55

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!