Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Az űrrepülőgépeket (pl....

Az űrrepülőgépeket (pl. Discovery) miért kell egy hordozórakétához kapcsolni? Miért nem tud egy hagyományos repülőgép módján a megfelelő magasságba feljutni?

Figyelt kérdés

2016. febr. 22. 13:32
 1/5 anonim ***** válasza:
51%

A hagyományos repülőgépnek aerodinamikai felhajtóerőre van szüksége, vagyis megfelelő sűrűségű levegőre. Ilyen módon csak kb. 100 km-es magasságig lehet eljutni, és már az sem túl gazdaságos. Olyan sebességre lenne szüksége egy repülőnek, ami már a pályára álláshoz is elég.

[link]


A szökési sebességre gyorsulás sajnos még mindig jobban megéri, ahhoz viszont akkora tolóerő (és üzemanyag mennyiség) kell, amire az űrrepülő nem képes.

Talán majd az új generációs űrrepülőgépek. :)

2016. febr. 22. 13:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 Wadmalac ***** válasza:
71%

Az a hordozórakéta nem véletlenül akkora dög. Pontosan ennyivel több üzemanyag kell a pályára állításhoz, mint ami az űrrepülőgépbe belefér.

A SpaceshipOne és -Two sztratoszféra-ugrásai klasszisokkal alacsonyabb ugrándozások, ballisztikus pályán. Az orbitális pályára jelenleg így, ezekkel a mai hajtórendszerekkel még nem lehet elérni.

Mindenesetre azért ez nem lesz mindig így. Pl. A ramjet technika már lehetővé tesz egy olyan gazdaságos magas pályára jutást, ahonnan kulturált mennyiségű üzemanyaggal is el lehetne jutni föld körüli pályára. De ez most még nagyon kísérleti technológia.

2016. febr. 22. 14:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 Tislerics Máté ***** válasza:
59%
Bele lehetne építeni egy űrsiklóba a hordozórakétákat, de akkor fölöslegesen kéne cipelnie magával azokat az út további szakaszaiban, ami teljesen felesleges, és értelmetlen...
2016. febr. 22. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim válasza:

Hú, volt itt minden.

Szóval az űrrepülőgép a maga nemében egyedülálló, mivel elképesztő tömege van, rakétástól, külső üzemanyagtartályostól, orbiterestől 2.000 tonna. De maga az orbiter, amit el kellene juttatni a világűrbe, az is 80 tonna körül van. Ehhez rakéták nélkül óriási mennyiségű folyékony üzemanyagra lenne szükség, arról nem is beszélve, hogy emelkedés közben a még el nem égett hatalmas üzemanyagmennyiséget is ugyanúgy gyorsítanod kell. Gyakorlatilag A külső üzemanyagtartály így is nagyobb lett a kelleténél, a mérete miatt az orbitert az oldalára kellett rögzíteni, és éppen emiatt el-eltalálták a tartályról leváló habszigetelésdarabok.

Ha bele is préselnéd az összes szükséges üzemanyagot egy óriási tartályba, az orbiter a kis szárnyaival nem tudna elegendő felhajtóerőt termelni, hogy felemelkedjen. És ha a szárnyait esetleg megnöveled, akkor a tömege is nő, és így tovább a végtelenségig.

Az érdekesebb kérdés inkább az, hogy a sérülékeny külső üzemanyagtartály kihagyható lett volna-e a koncepcióból, mondjuk kiváltva 3-4 Saturn V-hez hasonló komolyabb folyékony üzemanyaggal működő rakétával.

2016. febr. 29. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
Hú, tényleg mond mindenki minden faxságot. Ha mindent összeépítesz egybe, azt 1 fokozatú meghajtásnak hívják és nem lehet vele az orbitális pályát elérni... A végén túl sok a holtsúly ami több üzemanyagot igényel, ami meg növeki a súlyt (meg a holtsúlyt is) és így tovább, lehetetlen 1 fokozattal feljutni.
2016. jún. 12. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!