Kezdőoldal » Tudományok » Helyesírás » Hogyan kell ragot tenni a -th...

Hogyan kell ragot tenni a -th végződésű idegen szavakhoz? Pl. : Perth-ben vagy Perthben?

Figyelt kérdés
2011. szept. 17. 18:42
1 2
 1/14 anonim válasza:
Ez pont ugyanolyan, mint mondjuk a személyneveknél a Móriczban, Móriczcal, stb. Az egytagú tulajdonneveknél én úgy tudom, egybe kell írni, tehát itt is Perthben a helyes. (Semmiképpen ne ijedj meg a mássalhangzó-torlódástól az ilyen szavak esetén!)
2011. szept. 17. 23:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim válasza:
53%

Az első vagyok:

Akarom mondani Némethben és Némethtel.

És még annyiban kiegészíteném, hogy ha mondjuk több tagú lenne a szó pl. New York, akkor kötőjellel írnánk utána toldalékot: New York-ban (New York-i, stb.).

[link]

A 2. paragrafusban (2§) találod erre a választ, csak más példával.

2011. szept. 17. 23:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:

Az előzőt még annyival kiegészíteném, hogy akkor nem kell kötőjel a több különírt tagból álló személynevek és földrajzi nevek után, ha azt nem képzővel - azaz olyan toldalékokkal, amelyek megváltoztathatják a bizonyos szó jelentését és szófaját - látjuk el, azaz „toldjuk” meg.


Tehát: New York-i, viszont New Yorkban.


:-)

2011. szept. 18. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:

Kijavítanám az előző hozzászóló tévedéseit.


Toldalékolásnál nem az számít, hogy hány tagú a tulajdonnév, hanem hogy hogyan végződik. A néma hangzókhoz (kivéve h) és a szokatlan hangzócsoportosulásokhoz* kötőjellel illesztjük a toldalékot: pl. Seatlle-től Marseille-ig utaztam Jacques-kal egy Renault-ban. Ugyanígy: Perth-ben, perth-i stb.


A hozzászóló által említett "New York-ban" forma hibás, ide nem kell kötőjel, hiszen a tulajdonnév végén sem néma hangzó, sem szokatlan hangzócsoportosulás nincs. A New York-i, New York-os stb. kifejezéseket azért írjuk kötőjellel, mert itt melléknévvé képzünk. (Melléknévi képzőket egyébként csak különírt többtagú tulajdonnevekhez illesztünk kötőjellel. Még a kötőjeles többtagú tulajdonneveknél is megmarad az egybeírás, ha ejtjük az utolsó hangot, pl. közép-európai, harley-davidsonos stb.)


A Móricz személynév azért nem jó példa, mert egyrészt a cz nem szokatlan mássalhangzó-csoportosulás, hanem a c hang régies formája, másrészt a z nem néma hangzó, hiszen a cz önálló betű volt.

A Németh szintén nem jó példa, mert a szó t hangra végződik, a Perth szóban viszont a th kettős betű, és sz-es, t-s hangot jelölő kettős betűvé olvad össze.

2011. szept. 18. 11:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
Hoppá, közben új hozzászólás érkezett. Az előző irományom természetesen az első két hozzászólásra, és nem B. Sándoréra vonatkozik.
2011. szept. 18. 11:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
Igen, kb. mindketten ugyanarra gondoltunk, annyit azért még megjegyeznék, hogy nem lényegtelen, hogy a tulajdonnév hány tagból áll a toldalékolás esetén. Mert ha képzővel látjuk el, akkor többtagú tulajdonnevek esetén kötőjellel - New York-i -, míg egytagú tulajdonnevek esetén kötőjel nélkül, egybe írandó a képzett szó - londoni.
2011. szept. 18. 11:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:

Közben látom, hogy te is kitértél rá a válaszodban, csak az első mondatod megtévesztett - „Toldalékolásnál nem az számít, hogy hány tagú a tulajdonnév, hanem hogy hogyan végződik.” -, szóval így a kiegészítésem érvényét veszíti.


:-)

2011. szept. 18. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

Igen, ugyanazt írtuk.



Még egy mondattal kiegészíteném magam, mert egy helyen félreérthetően fogalmaztam: természetesen nem csak akkor kell kötőjel a különírt többtagú tulajdonnévhez illesztett képző elé, ha melléknévvé képzünk. Igés képzésre egy-egy példa: facebookoztam, Yahoo Messenger-eztem.

2011. szept. 18. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 A kérdező kommentje:

Minden más egyéb végződéssel tisztában vagyok, csak a -th-val nem.

Világ életemben jó volt a helyesírásom, de ez elbizonytalanított.

2011. szept. 18. 21:18
 10/14 anonim ***** válasza:
Hát igen, sajnos a szabályzat nem definiálja, mit értünk szokatlan hangzócsoportosuláson. A cs-nek ejtett ch-hoz kötőjel nélkül illesztjük a toldalékot (Ranchre), az i-nek ejtett ey-hez szintén (Sydneybe), de az ou-nak ejtett ow-hez már kötőjel kell (Glasgow-ban). Nem említi a szabály, mi a teendő s-nek ejtett sh vagy az ominózus th esetén. Előbbinél az egybeírás az elfogadottabb (Bushsal), utóbbinál szerintem mindenképp kell a kötőjel, hisz a magyar hangkészlettől teljesen idegen hangot jelöl a th.
2011. szept. 18. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!