Kezdőoldal » Tudományok » Helyesírás » Nénje, bátya. Helyes így?

Nénje, bátya. Helyes így?

Figyelt kérdés

Kisebb vita alakult ki a közelmúltban arról, hogy az idősebb rokonok (általában nagynénik, nagybácsik) megszólítása leírva hogy helyes.

Nénje (nénnye)?

Bátya (báttya, bátyja)?


Elől, amit én gondolok helyesnek, utána zárójelben amilyen verziók még felmerültek. Mi a helyes?



2015. jún. 10. 09:34
1 2 3
 11/28 BringaManó ***** válasza:

Igen.

Tehát „A "bátyja", "nénje" viszont birtokos esetben vannak”? Nem.

2015. jún. 11. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/28 Shai-Hulud ***** válasza:

Oksa, kötözködjünk csak. :)

Vagy dehogyis, mit is beszélek, fő a precizitás!

Szóval valóban nem birtokos eset, hanem birtokjellel ellátott szó.

Elfogadod így a módosítást? :DD


Mellesleg: bármilyen furcsának is találod, Somogyban, Nagyszakácsi, Nemesdéd környékén a "nénye" formában használják a "néne" szót, ezt saját tapasztalatból tudom. Utána néztem, a "hivatalos", elfogadott forma valóban a "néne", és a "nyö betűs marhaság" tényleg tájszó.

Mostmár csak azt szeretném megkérdezni, hogy neked az összes tájszó marhaság, vagy csak azok, amelyeket nem ismersz?


(Nem) minden kötözködési szándék nélkül:

Pedro :)

2015. jún. 11. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/28 BringaManó ***** válasza:

Jó, hát itt a helyesírás kategóriában – mint te is tudod – nem ilyen "nyestes", laza, mindent-szabad, ahogy-érzed stílusban szokott menni a tanácsadás, hanem az ún. "nyelvi standard", meg szótárak, szabályzatok alapján,

dehát ha naon muszály akkor játszunk kicsit a másik szabájkönyf szerint plusz "tájszólás" kiegészítőszetttel. Hajól értem akkor, a birtokosesetes kör akor is az enyim, és a nényével kapcs meg azt kérdezném elöször, h ha bátya bátyja akkor nem nénye nényje?....


;-)


Ó, most kapcsolok, te voltál az eredeti 74%-os is, Pedro?... :-o :-(


@"nénye" formában használják

Egyértelműnek tűnik, hogy az írott formára mondtad ezt (hiszen arról beszélgetünk, arról szólt a kérdés is), de azért muszáj megkérdeznem: tényleg az _írott_ formáról mondtad, hogy azon a vidéken általánosan így használják?...

2015. jún. 11. 09:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/28 Shai-Hulud ***** válasza:

"a birtokosesetes kör akor is az enyim"

Tijed, tijed, a fenese akargya elvitatnyi a zérdemejidet! Na.


"te voltál az eredeti 74%-os is, Pedro?"

Én kérlek MINDIG eredeti vagyok! (és szép, meg okos, és szerény is!)


"tényleg az _írott_ formáról mondtad, hogy azon a vidéken általánosan így használják?"

Na most megfogtál. :D

Idősektől hallottam (ott mindenfelé), leírva viszont egyszer sem láttam. Lehet, hogy rossz a májam (izé, mályam), de a használók többségéről azt sem feltételezem, hogy tudna írni....

Szóval én készséggel elfogadom, hogy az "n"-es változat a helyes, de azt fenntartom, hogy van ahol így használják - természetesen lehet, hogy helytelenül.

Az meg valóban az én felületességem, hogy ennek nem néztem utána, csak a saját emlékeimben kutattam.


Pedro

2015. jún. 11. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/28 BringaManó ***** válasza:

Nem az utánanézésen akarok lovagolni, de lássuk be, hogy amit [nényé]-nek ejtenek, az nyugodtan lehet a nénje is... :-)

És akkor itt már belekavarodhatnak azok a dolgok, amikor "oda nem illő" birtokos személyjelek kerülnek a szavak végére, pl. „Gyere ide, apjuk/anyjuk!”,

talán ezzel rokon a bátya/bátyja/„báty”, néne/nénje téma is... de érzem, hogy ehhez már kevés vagyok, ide nyelvész kell. :-)


Mindenesetre a „nénye” formát addig is felejtsük el, az valami nagyon holtvágány volt...


Tehát:


"hivatalosan": Tamás bátya;

birtokos szerk.: az ő bátyja;

(és az idősebb testvérre ma már a „báty” is elfogadott, úgy ahogy...)

idősebb emberre használható becézett forma: bá, bácsi


"hivatalosan": Ilonka néne;

(és van ahol azt mondják, „Ilonka nénye”)

birtokos szerk.: az ő nénje;

idősebb emberre használható becézett forma: néni


---


persze ez más szempontból is gubancos sztori, mert jelenleg

– a nővér az idősebb lánytestvér,

a húg a fiatalabb

(a néne (idősebb) lánytestvéri értelemben kiveszőben van szerintem*)

– a fivér viszont lehet idősebb is fiatalabb is,

és a fiatalabb az öcs (amit rendszeresen két cs-vel gondolnak írni, holott öcs -> az ő öccse)

az idősebb fivér pedig a bátya~báty, amellyel kapcsolatban meg szintén nem tudja "senki", hogy hogy kell használni... :-)

goto 10



* ...jé, most látom, hogy az ÉKsz. szerint is /kiv/

2015. jún. 11. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/28 Shai-Hulud ***** válasza:
100%

Na itt viszont én kötözködöm:


A nővér eredeti értelmében egyszerűen csak nőnemű testvért jelent, ugyanúgy, minta fivér is csak fiútestvért, kormegjelölés nélkül. Az a "szokásjog" miatt van, hogy jelenleg nagyrészt az idősebb leánytestvért értjük alatta, mint ahogy tendenciózusan a fivér is egyre inkább az idősebb testvért jelenti - legalábbis még egyszer sem hallottam/olvastam olyat, hogy valaki az öccsét fivérem-ként emlegetné.


Szép is ez a magyar nyelv, de kiigazodni rajta idegennek esélytelen - gyakran még a született magyarnak sem egyszerű. :)

2015. jún. 11. 10:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/28 anonim ***** válasza:

Két kiskakas... :P


"Én kérlek MINDIG eredeti vagyok!"


Nem is igaz, szélmalomharcos... Mióta nem a régi fajta smiley-kat használod, sokszor már meg sem ismerlek. :DDD


Érdemben már nem tudok és nem is akarok hozzászólni a vitához, így marad az off. :D

Egy hét múlva lesz a "4. születésnapom" itt, Te meg valamivel idősebb vagy nálam, ha jól emlékszem. Félelmetes, nem? :) Bár egyre kevesebbet lógok fenn, és egyre jobban unom, de mégis itt vagyok. De a "régi szép idők"-re még mindig pozitívan emlékszem, és a régi ismerősök közül is van még kontakt néhánnyal, ha nem is intenzív. Pl. az "apakorúakot" kedvelő "kislány" még mindig ír egy-egy privátot kb. fél évente. (Még mindig Eszter és Mami vagyunk, nem bújtunk ki az anonimitásból. :D )

Szóval az jutott eszembe nemrég, hogy pár év múlva már olyan múltam lesz a GYK-n, hogy le se tagadhatom, hogy nem huszonéves vagyok... :D

Ezzel zárom soraimat, mégis visszakapcsolódva a témához.

Berta néne

;)

2015. jún. 14. 07:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/28 Shai-Hulud ***** válasza:
100%

"Két kiskakas... :P"


Huh.... Most csak reménykedem, hogy nem felejtettél le egyetlen ékezetet sem....

És hogy megismerj: :-)


Pedro

2015. jún. 14. 09:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/28 Anonimus71 válasza:
Helyesen:Bátyja és Nénje
2017. jan. 5. 09:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/28 BringaManó ***** válasza:

Nem, hanem bátya (v. bácsi, bá) és néne (v. néni).


(Ajjaj, most elkezdődik elölről?... :-)

2017. jan. 5. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!