Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Időmértékes, ütemhangsúlyos,...

Időmértékes, ütemhangsúlyos, pentameter, hexameter disztichon stb. fogalmak? (bővebben lent)

Figyelt kérdés
Szóval nekünk ezek a fogalmak irodalom órán kimaradtak. Szóba se jöttek, viszont én nagyon szeretném megérteni ezeknek a fogalmát illetve, hogy egy versről, hogy tudom meghatározni, hogy milyen verselésű? Meg miképpen ismerem fel ezeket a "fura" nevű fogalmakat. Előre is köszönöm! Nagyon sürgős lenne!!

2013. febr. 12. 18:27
 1/7 anonim ***** válasza:

A tankönyvedben minden szükséges fogalomnak benne kell lennie, a szükséges magyarázatokkal és példákkal együtt.

Ez azért is a legjobb megoldás, mert egy-egy szóra szinte ahány oldal, annyiféle definíció van...


Úgyhogy keresgéld ki a könyvedből ezeket, úgy jársz a legjobban. :)

2013. febr. 12. 18:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:

Kedves első válaszoló!

Sajnos minden évben más tankönyvünk volt, ami nem lenne gond, csakhogy így az alapokat nem tudom megérteni, mivel a tk. azzal kezdi, hogy a disztichon egy időmértékes verselésű sorpár, mely egy hexameterből és egy pentameterből áll. És itt befellegzett. Már átnéztem a könyveimet, de az alapok nincsenek meg így, nem tudok mit kezdeni.

És nem kötekedésként mondom,de a kérdésem azt hiszem egyértelmű volt, hogy nekem olyan magyarázat kellene, ahol megtudom érteni az egészet... Viszont, ha ennyire nem érthető akkor szeretném tisztázni, hogy a "kérj meg vlkit, hogy magyarázza el, nézz utána" stb. féle válaszokat, legyetek szívesek mellőzni! Sokkal hálásabb lennék, mintha ezekkel a válaszokkal illetnétek. Az én kérésem az, hogy olyan linkeket/magyarázatokat szeretnék, amellyel megértem ezeket, mert ez az oldal azért van, hogy kérdezzünk. De ez evidens...

2013. febr. 12. 19:00
 3/7 A kérdező kommentje:

Sikerült megértenem, hála ennek az oldalnak: [link]


Ha valakinek esetleg segítségére lesz... Itt mindent meg lehet találni.

2013. febr. 12. 19:09
 4/7 anonim ***** válasza:

Bocs, de ez megint nem olyan válasz lesz, mint amit szerettél volna.


Már tegnap is felháborított, hogyan maradhattak ki a fogalmak órán; és bár némileg ismerve a magyar közoktatás állapotait, vannak elképzeléseim, de nem akartam megint morogni... Most bepótolom. :D


Hiába minden évben más tankönyvetek van, a tananyag elvileg ugyanaz, hiszen ezt törvények szabályozzák (jelesen a NAT és a Kerettanterv).

De ha mégis előfordul ilyen eltérés / hiba, hogy a jelenleg használt tankönyvcsaládban már az előző évi tankönyvben tárgyalták ezt a részt, a tanárod akkor is hibázott. Neki ugyanis tudnia kell, hogy mit tanított már az előző években, és mit nem; és ismernie kell a tankönyveket is, amikből tanít. Plusz minden tanév elején tanmenetet kell készítenie minden egyes osztályra, akiket tanít, mert aszerint haladtok a tananyaggal.


Egyetlen lehetőséget látok ezen kívül: ha új tanárotok van, akinek nem volt tudomása az előző évi anyagaitokról, így arról sem, hogy nektek a penta- és a hexameter stb. még új anyagnak számít. (Merthogy ő másik könyv szerint tanít.)

Ez esetben - és a hasonló esetekben - ezt a körülményt nektek, diákoknak szabad és kell is jelezni, ha már a tanár nem győződött meg az előzetes / meglévő ismereteitekről (ami pedig elvileg minden új anyagrésznél kötelező lenne...)


Nagyon sokan szidják a mai diákokat, hogy milyen lusták, gyenge képességűek stb., és ez sajnos sokszor igaz is. De hogy milyenek azok az emberek, akik tanítják (?) őket, arról is sokat lehetne beszélni, mert sajnos a pedagógusok jó része abszolút trehányan végzi a munkáját. És ezzel akár itt, a gyk-n is lehet szembesülni, annyi kérdés van a Tudományok kategóriában; sőt a házi feladatoknak külön kategória is van. A kérdezők egy része valóban lusta disznó, aki mással akarja megcsináltatni a háziját, de a másik része azért kér segítséget, mert a tanár nem magyarázta el neki rendesen. Például nemrég írta egy kérdező, hogy náluk az angoltanár egész órán facebookozik... :O

És sajnos a gyerekek nagy része a szüleire sem számíthat segítségkérés esetén, a trehány pedagógusokkal szembeni fellépésben pedig végképp nem. :(((

Én magam is tapasztaltam már, hogy sok tanár csak követel, számonkér, de nem tanít rendesen.


Az előző válaszomban egyébként nem véletlenül írtam a saját tankönyv használatát, több tanár csak az abban levő definíciót fogadja el. (Sőt, van olyan is, akinek még az sem tetszik, ezért a füzetbe diktál; pedig elvileg ő dönti el, melyik tankönyvet rendeli meg az iskola egy-egy osztálynak...)


Mindenesetre örülök, hogy találtál egy jó oldalt, amiből megértetted a témakört. :)

További sok sikert a tanuláshoz. :)

2013. febr. 13. 16:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:

A válaszoddal, tökéletesen egyet értek! És valóban, évenként új tanáraink voltak, sôt egyszer, volt olyan, hogy félévkor volt csere... és amikor hozzáadódik az, hogy a tanár fegyelmezni se tud ráadásul rosszul tanít és sok esetben az obszcén szavakkal tudja kifejezni magát, -zárójelben jegyzem meg, hogy vallásos iskola- hát ez valóban felháborító! Én is tanár szeretnék lenni, de a mai kilátás erre a hivatásra, hát mit ne mondjak... de ez már más tészta. Mindenesetre még elôttem lebeg ez az álom... :)

Továbbá sajnálatos, hogy nem azon dolgoznak a pedagógusok hogy a tehetség kiemelkedjen, hanem azon vannak, h a gyengék ne bukjanak meg./ hogy ezt be is bízonyítsam, elmondom, hogy a 8. osztályban minimum 5 olyan gyerek van, akinek még magával a betû felismerésével is gondjai vannak. Meg lusta/ gyengéknek elmondják elôre témazáró feladatait, kb. 1 mondat megtanulásáért ötös jár, a témakörhöz kapcsolódó rajzokért ötöst adnak, feleléskor a tanár mondja el helyette, de a jobb jegyet megkakja... és ha ott van egy tehetséges, akkor mit tesznek? Tojnakba fejünkre! De panaszkodnak nekünk, hogy ilyen-olyan elfeslett csoport vagyunk, nem igyekszünk stb. És ha már az igyekezetrôl van szó: milyen az a történelem tanár, aki 15-20 perc késés után bejön / addig az osztály egyedül van, felügyelet nélkül/ és megkérdezi, hogy hol járunk most, melyik anyag jön. Ebbôl sok mindent le lehet vonni, többek között azt, hogy nem készült órára. "De a mi lustaságunk miatt nem haladunk az anyaggal!"- hangzik ez sokszor a töri tanár szájából... és persze a fiatalok hibája is hogy sok a lusta, lebutult gyerek, de ez a nevelés kérdése és nagy részben a pedagógusé.

2013. febr. 13. 23:13
 6/7 anonim ***** válasza:

Elég gyalázatos állapotok vannak a sulitokban... :(((


Elvileg kötelező lenne a differenciálás, ami nem csak a gyengék felzárkóztatását, hanem a tehetséggondozást is magában foglalja. Persze tudom, hogy ez magas osztálylétszám esetén nehéz, de ha egyéni foglalkozást nem is, de legalább csoportbontásokat lehetne csinálni: gyenge, átlagos, kiemelkedő. Sőt, a gyengéknek általában van külön korrepetálás, legalábbis kellene lennie. Ez persze a pedagógusnak jelentős pluszmunka, a többség valószínűleg ezért nem is foglalkozik ezzel. Minden tiszteletem azoké a pedagógusoké, akik bevállalják a csoportmunkát; láttam egy filmet pár éve, a tanár 4 csoportban oktatott.


A késői órakezdés egyértelműen törvénysértő, ugyanis a jogszabály szerint a tanár a tanítási óra egészét köteles tanításra, oktatásra fordítani; tehát nem tehetné meg, hogy 15-20 percet ellóg. Nem mintha ez egyedi eset lenne, én is találkoztam már ezzel a problémával.


Azt hiszem, én a helyedben elgondolkodnék egy iskolaváltáson.

2013. febr. 17. 23:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Igazad van, viszont az osztályunk létszáma 15... szóval, nem hinném, hogy ez annyira sok lenne.
2013. ápr. 1. 15:44

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!