Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » A II. után miért csak Nyugat-N...

A II. után miért csak Nyugat-Németországban gyártottak BMW-ét, Mercedes-t és VW? Keleten miért nem lehetett?

Figyelt kérdés
2013. jún. 10. 19:25
 1/9 anonim ***** válasza:
Mert csúnya, rossz nyugati termék volt.
2013. jún. 10. 20:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 mustafa33 ***** válasza:

Ezek a puhány rothadó kapitalista termékek nem voltak valók a kemény proletár munkásnak. nekik karakteresebb szocialista termék kellet mint a Trabant és Wartburg. ☻

(Ugyan ki tudta volna megfizetni?)

2013. jún. 10. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 mustafa33 ***** válasza:
és nem volt szabad luxusabbat csinálni mint a Volga.
2013. jún. 10. 22:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

Meg fogsz lepődni: Keleten is gyártottak BMW-t. Az eisenachi üzemük a szovjet megszállási övezetbe esett, a II. világháború után pedig ez az üzem elkezdte gyártani a korábbi típusokat. Volt 327-es, 340-es és R35 is. Aztán 1952-ben a "nyugati" BMW beperelte őket, így EMW lett belőlük.

A II. világháború végén az említett márkák központjai a szövetséges megszállási övezetbe estek. Így a BMW (München), a Mercedes-Benz (Stuttgart) és a Volkswagen (Wolfsburg) is nyugati autóként támadhatott fel. Igaz, ehhez előbb rendezni kellett a VW jogállását, mert a Harmadik Birodalom egykori állami projektjeként nem volt könnyű helyretenni.

A szovjet megszállási zónában főképp az Auto Union gyárai maradtak, nem is jártak túl jól. A mérnökök menekültek, mert tudták, hogy sem a szövetségesek, sem a szovjetek nem fogják megsimogatni a buksijukat, de míg a szövetségeseknél megússzák pár év börtönnel, a szovjetek beutalják őket a GULAG-ra, aztán vagy túlélik, vagy nem. Így hát amíg lehetett, megpattantak Nyugatra, aztán vitték a tervrajzokat is. A megérkező szovjetek pedig egész gyárakat szereltek le és vittek haza jóvátételként. Eleinte eszük ágában sem volt, hogy Kelet-Németországban bármilyen járműipart építsenek fel, aztán ez megváltozott.

Az a helyzet ugyanis, hogy a későbbi NDK-ban nagyon sok nyugati jármű készült, csak más néven. A DKW F9-ből Wartburg lett, a Horch-ból Sachsenring, a DKW RT 125-ből MZ RT 125 (meg BSA Bantam, meg Yamaha YA1, meg Kovrovec K55 meg ki tudja, mi), a BMW R25 pedig AWO, később Simson 425-ként gördült ki a gyárkapun. Egyszerű volt a sztori: a II. világháború előtt megalkotott típusok kaptak valami új karosszériát, aztán azt gyártották, amíg tudták. Így eshetett meg, hogy 1989-ben még bőszen ontotta magából Eisenach a '30-as években tervezett alapokra épült Wartburgot.

De máshol is megjelentek az egykori keleti autók: a Moszkvicsok például az Opel Kadettek leszármazottai, amelyeket a rüsselsheimi üzemben szereltek össze. A derék ruszkik ugyanis fogták a teljes berendezést és az összes rajzot, aztán hazavitték, majd így lett belőle MZMA, később AZLK.

Eleinte léteztek luxusautók a keletnémeteknél is. A nagy, hathengeres Sachsenring P240 és EMW 340 akkoriban csúcsnak számított, de aztán jött a KGST és minden megváltozott. A KGST-n belül az autógyártást jó alaposan felosztották, a bazi nagy egyenlőségbe meg hiba csúszott. A szovjetek - erőfölényük tudatában - kierőszakolták a német luxusautók gyártásának befejezését, helyette a Volgák, Csajkák, ZiSz-ek, ZiL-ek lettek a luxusautók. Pontosabban csak lettek volna, de egy idő után eljutottak odáig, hogy még a szovjet pártvezetés is inkább Mercedeseket használt, azok ugyanis jobbnak bizonyultak az iszákos ruszki monstrumoknál.

Volt viszont egy kivétel: a cseh - akkor épp csehszlovák - Tatra elérte, hogy kis szériában gyárthasson luxusautókat. Komoly lobbimunka kellett hozzá, de sikerült nekik, így a világ gazdagabb lett pár csodás autóval.

Így hát az NDK-ban maradt a kétütemű népautók és népmotorok, illetve a Barkas, Robur és IFA teherautók gyártása, mert a KGST-ukáz azt tette kötelezővé.

A nagy német gyárak meg közben élték a maguk életét Nyugaton, összeszedték magukat és kiheverték a keleti üzemeik elvesztését is. Mondjuk az Auto Union majdnem beleszakadt, mert a gyáraik nagy része odaveszett, de a Mercedes és a VW közt hánykolódva csak túlélték és még sikeresek is lettek.

2013. jún. 11. 08:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
Most szidjátok a szoci rendszert, de azt azért látni kell, hogy célszerűbb volt. A nyugati autócsodákra mindent lehet mondani, de hogy célszerű lenne, azt nem. Egy autónál a cél az, hogy elmehess vele az aktuális szabályokat figyelembe véve A-ból B-be. Ha 70%-ban egyedül utazol, 25%-ban ketten, elég egy 2 személyes autó, nem kell 5. Ha a legnagyobb megengedhető sebesség autópályán 130 km/h, nem kell nagyobb sebességre képes autó. Ha ezt a sebességet el tudod érni normális keretek között mondjuk egy 1.6-os motorral, nem kell nagyobb motor az autóba. Ezzel szemben a nyugati autók milyenek? 2-6 literes motor, 240 km/h-nál leszabályoz (nem végsebesség) 5 személy, marha nagy csomagtartó, széles gumi, mert az a menő. A globális felmelegedésért bizony a nyugati, kapitalista rendszer felelős, az eszetlen dolgok miatt. A baj, hogy minden az egyénekre van bízva, akik azt csinálják a lehetőségeiken belül, ami nekik jó és tetszik. Az egyén nem képes globális gondolkodásra, nem érdekli a környezet, mert "á, az én nagy kocsimon már nem múlik" jeligével élnek. Ide bizony kell egy felsőbb hatalom, aki elvégzi a szabályozást az egyén helyett.
2013. jún. 11. 15:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 mustafa33 ***** válasza:
Igazad van előző. Trabival tisztább volt a levegő! ☻ ☺ ☻
2013. jún. 13. 19:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 mustafa33 ***** válasza:
A Szergej (Moszkvics) meg a Zsiga marha spórolós volt ☺ ☻ ☺ .
2013. jún. 13. 19:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 mustafa33 ***** válasza:
☺ Emlékszel még arra is, miért mondták ezekre hogy három ütemű? (elárulom: 1. szí, 2. szuszog, 3. b☼szik menni) ☺
2013. jún. 13. 19:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
Mert az oroszoknak nem sikerült lekoppintani de müszakilag is feljetlenek voltak keleten.
2013. jún. 15. 00:46
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!