Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Miért volt sűrűbb a Magyar...

Durmbacher kérdése:

Miért volt sűrűbb a Magyar Királyság 1 főre jutó vasúthálózata mint az Egyesült Királyágé Német Birodalomé, vagy Franciaországé 1913-ban?

Figyelt kérdés
Korabeli közgazdászok a vasútat nevezték a legdrágább infrastruktúrának egy adott országban. A magyar királyságban minden harmadik településnek volt saját vasútállomása. 22,000 km jutott 20milliós népességre, ez durván az angol francia német értékek felett volt.

2019. ápr. 24. 12:26
 1/5 A kérdező kommentje:
Any idea?
2019. ápr. 24. 18:18
 2/5 anonim ***** válasza:
Mert a dualizmus megkötése után minden adottsága megvolt erre az országnak. Rendelkezésre álltak a nyersanyagok (Nógrád és Hunyad vármegyékben a szén és vas), fellendült a nehézipar, vidéken is óriási nehézipari központok alakultak ki, és rendelkezésre állt az olcsó munkaerő is, aminek az olcsósága és bősége nem elhanyagolható szempont, annak ellenére sem, hogy ezeknek a társadalmi csoportnak a helyzetével nem igen foglalkozott a politika, de ez a kérdés szempontjából lényegtelen most, a vasútépítés szempontjából ez egy nagyon kedvező helyzetnek számított. Még az is fontos, hogy a külföldi tőke is szívesen fektetett be ebben az időszakban az országban. A magyar gazdaság fejlődési üteme egyébként a némettel volt egy súlycsoportban, a britet és a franciát meghaladta, az más kérdés, hogy maga az ország gazdaságának nagyságrendje a töredékét jelentette Európában és a világban ezekhez az országokhoz képest. De a magyar vasútépítés és a gazdaságnak sok más ágazata is tényleg a világ élvonalában volt ebben az időszakban. Persze azt is látni kell, hogy sok szempontból, legfőképpen társadalmi fejlődés terén nagy lemaradások voltak, és érvényesültek a közép-kelet-európai tendenciák, a leszakadó vidék problémája, a mélyszegénység és nyomor, az elmaradottság ilyen szinten, amilyen Magyarországon volt, Nyugat-Európában nem volt jellemző. A város és a vidék ellentéte olyan mértékű volt, ami inkább azt mutatja, hogy az ország elmaradottnak számított, gazdasági fejlődés üteme ide vagy oda.
2019. ápr. 24. 20:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
Bocs, javítok: kiegyezés megkötése, nem dualizmus megkötése...
2019. ápr. 24. 20:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

Az első válaszolóval egyetértve, Magyarország olyan helyzetben volt 1913 előtt hogy képes lehetett többek között egy, a nyugati országokéhoz mérhető sűrűségű vasúthálózat kiépítésére is.

Ugyanakkor az általad említett mutatókat nem szabad egy az egyben összevetni, mivel alapvető különbségek voltak az országok között. Például az Egyesült Királyság területe (a Brit szigetek) alig volt nagyobb Magyarországénál (Horvátországgal együtt) (334 és 320 ezer km^), de a lakossága 45 millió fő volt 1911-ben, Magyarországé viszont 20,7 millió. Vagyis a brit népsűrűség több mint kétszerese volt a magyarnak, amiből következik hogy a településszerkezetük is sűrűbb volt. Ha pedig ez utóbbi sűrűbb, akkor két települést átlagban rövidebb vasúti szakasszal lehet összekötni, mint Magyarországon, tehát a vasút km/lakosság arány rosszabb lesz, ugyanolyan vagy nagyobb sűrűségű vasúthálózattal.

(Németország esetében az adatok 1910-ben 540 ezer km^ és 65 millió fő)

2019. ápr. 26. 13:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 A kérdező kommentje:
Akkor pontosabban fogalmazok: A Magyar Királyságban minden harmadik településnek volt vasúti pályaudvara, Angliában és Németeknél minden negyediknek, Franciáknál minden ötödik településnek. Ezt viszont már nem lehet népsűrűséggel megmagyarázni.
2019. ápr. 26. 18:35

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!