Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mai szemmel nézve elméleti...

Mai szemmel nézve elméleti szinten kaphatnánk magyarázatot olyan kérdésekre, amiket ma sehogy sem tudunk megfigyelni?

Figyelt kérdés

Például az olyan kérdésekre, hogy mi van a fekete lyukak belsejében, vagyhogy mi van a nem megfigyelhető univerzumon kívül. Esetleg, hogy konkrétan mikor és miért jött létre az ősrobbanás pillanatában létező obejktum, ami tágulni kezdett az ősrobbanás szerint. (Már ha tegyük fel nem örökké létezett és volt oka a kialakulásának)



(Nem vagyok ősrobbanás szakértő, nem tudom mennyire pontos a leírásom, de a ősrobbanással kapcsolatos kérdés előtti két kérdés is érdekel, de az utolsó a legjobban).


Mai szemmel nézve az ősrobbanással kezdődött minden, nem látunk "mögé". A fekete lyukakból nem távozik a fény, nem látunk mögé. A nem megfigyelhető univerzum fénye nem ér el minket, nem látunk mögé.


De esetleg mesterséges intelligenciával, kvantumszámítógéppel, vagy akárhogyan ezekre a kérdésekre mai szemmel nézve elvileg kaphatnánk válaszokat valaha is? Tegyük fel, hogy tovább fejlődik az emberiség tudományos téren persze, mert sokak szerint pár évtized (esetleg csak 2) és összeomlik a társadalom, de elméletileg most tudunk fejlődni gond nélkül sokáig.


Kaphatnánk szerintetek ezekre válaszokat?


hallottam már olyat is, ahol az illető biztosra állította, hogy ezekre megoldást kapunk majd a felsorolt dolgoktól (mesterséges intelligencia, kvantumszámítógép)


(Persze ez nem tudományos tény, és abban se lehetünk biztosak, hogy az emberiség addigra nem lesz kiütve. Amúgy a biztosan szót nem említette, de de a mondata alapján biztosra vette, de nem támasztotta persze alá, hogy ez így is lesz, feltéve ha nem omlik össze addig a világ.)



2022. nov. 24. 14:23
1 2
 1/12 A kérdező kommentje:
A mögé szó jelentésén lehetne vitatkozni, értse mindeki ahogy érti. Azt nem tudom, hogy a leírásom mennyire pontos, de alapvetően érthető.
2022. nov. 24. 14:25
 2/12 Mojjo ***** válasza:
100%

Nem. Ahhoz, hogy egy meg nem figyelt folyamatot elméletileg tudjunk modellezni és meg tudjuk mondani, mi is történik, szükségünk van egy olyan modellre, ami az adott körülmények között bizonyítottan működőképes. Ehelyett csak olyanok vannak, amik bizonyítottan működésképtelenek az általad leírt esetekben - az ősrobbanáskori állapotokat, fekete lyukak "belsejét" (gondolom a szingularitás néven emlegetett fehér foltra vagy kíváncsi) stb stb.

Rövidebben: nincs fizikai elméletünk ezekre a kérdéskörökre, így nem lehet elméleti válaszunk sem. Teljesen mindegy, milyen kvantumszámítógépekkek vagy mesterséges intelligenciával próbálkozunk.

2022. nov. 24. 14:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 Mojjo ***** válasza:
100%
A hozzászólásomba belekerült egzotikus nyelvtani anomáliáktól tekintsünk el :)
2022. nov. 24. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
100%

Ezekre a témákra csak elképzelések vannak, de azokból több is. Némelyik nagyon elegáns, vagy szellemes.

Aztán majd meglátjuk.

2022. nov. 24. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
100%

"megmagyarázni valamit" annyit tesz, hogy ismerni valamilyen szinten. Amit nem ismerünk, azt nem lehet megmagyarázni.


De az ismeret egy bonyolult dolog. Ha azt mondom, az előttem fekvő konkrét óra ismerete, akkor abban a pillanatban van egy tudásom arról az óráról meg általában az óráról. Ezekből összerakhatok egy magyarázatot. De nem minden részletről, mert nem mindent tudok pontosan. Persze az idő múlásával tanulhatok, tapasztalhatok, és később többet mondhatok arról az óráról.

Sőt, az is lehetséges, hogy azt az órát semennyire se ismerem, de meg tudom állapítani ránézésre, hogy olyan, mint azok az órák, amiket ismerek, tehát vélekedhetek úgy, hogy "hasonló". A vélekedés lehet igaz, de lehet hamis is, ha ez mégse ugyanaz, hanem valami speciális óra.


Tehát a feltett kérdésekre (fekete lyuk, ősrobbanás stb.) pontos, precíz válasz nem adható se most se később. De bizonyos nagyvonalú válasz adható, később talán pontosabb is. Ennek az az oka, hogy bizonyos tulajdonságokról jó okkal feltételezhetjük, miként változik a fekete lyuk (ősrobbanás) felé haladva, más tulajdonságokat meg nem tudunk. De mivel azt tudjuk, hogy ott olyan körülmények vannak, amit ember elviselni nem tud, így bizonyos, hogy egy csomó tulajdonságról csak feltételezéseink lehetnek, vagy az se.


Ez a probléma ismeretelméleti. Minden eddigi tapasztalatunk (minden területről) azt támasztja alá, hogy valamilyen szintű ismeret kell ahhoz, hogy beszélhessünk az adott dologról. Ha valahonnan tudjuk, hogy ez az ismeret soha nem lesz meg, akkor most állíthatjuk, hogy nem fogjuk a kérdéses dolgot megtudni. Ez nem szuperképességek problémaköre, hanem megismerési korlátoké.

2022. nov. 24. 15:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
Mért nem szimulálják a fekete lyukat, a valódi fizikai törvényszerűségek használatával. Az összes fizikai szabályt tartalmazná a szimuláció, és megnéznék, hogy alakulna ki, és hogy hogy nézne ki.
2022. nov. 24. 16:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 Mojjo ***** válasza:
100%
@6: Amennyire lehet, megtették. De a fekete lyukak teljes leírásához nem elég a jelenlegi "összes fizikai szabály". Lsd, amit írtam fent.
2022. nov. 24. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 A kérdező kommentje:

"Nem. Ahhoz, hogy egy meg nem figyelt folyamatot elméletileg tudjunk modellezni és meg tudjuk mondani, mi is történik, szükségünk van egy olyan modellre, ami az adott körülmények között bizonyítottan működőképes. Ehelyett csak olyanok vannak, amik bizonyítottan működésképtelenek az általad leírt esetekben - az ősrobbanáskori állapotokat, fekete lyukak "belsejét" (gondolom a szingularitás néven emlegetett fehér foltra vagy kíváncsi) stb stb."


Alapvetően van egy videó, ahol ezt hallottam. Mint a kérdésben is írtam róla, ez nem tudományos tény, és a videó is tulajdonképpen bizonyos elméleteket tényként kezel, és abból vezeti le, hogy meg lehetne fejteni a rejtélyeket. Tehát röviden tömören ha elfogadunk mai elméleteket valósnak, akkor elméletileg meg lehetne tudni. Tudom, kicsit katyvasz amit írtam.


A videó alapvetően nem tudományos és gondolom nem akarjátok végignézni, de azért belinkelem. (Nem emlékszem pontosan, hogy mit mikor hogy mondott és nem is értettem mindent, de megpróbáltam összefoglalni, hogy mi is a lényeg).


Szóval ha valaki belenézne, akkor a lényegi részénél kezdődően itt egy link.


[link]

2022. nov. 24. 17:01
 9/12 A kérdező kommentje:

Mármint nem értettem mindent és nem is emlékszem mindenre, de nekem az jött le, hogyha bizonyos elméleteket tényként kezelünk, akkor elméletileg meg lehetne tudni a választ a kérdésekre.


Legalábbis számomra ezt jelenti a videó röviden tömören. Persze mivel sok dolog elméleti szinten működik (legalábbis mai szemmel biztosan, nem tudhatjuk igazak e) így ezekre spekulálni, mint létező tényekre hibás logika. De ha tegyük fel így vannak, akkor elvileg tényleg megoldhatóak ezek a kérdések?

2022. nov. 24. 17:04
 10/12 Mojjo ***** válasza:

@8-9: Igen, ha a rózsaszín láthatatlan egyszarvúak létezését tényként kezeljük, akkor érthető, hova lettek a bazsarózsák a kertből, hiszen a rózsaszín láthatatlan egyszarvúak azzal táplálkoznak.


Ez most csak egy gyors példa, hogy értelmetlen bizonyítatlan hipotéziseket, modelleket tényként kezelni. Teljesen. Ha lesz kis időm, írok értelmes választ is :)

2022. nov. 24. 17:13
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!