Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Milyen elven működik a kilómét...

Milyen elven működik a kilóméteróra?

Figyelt kérdés
A biciklire helyezhető.
2011. nov. 9. 20:59
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Egy mágnest helyezel a küllőre és egy érzékelőt a villára.

Meg kell adnod a kerék méretét.

Amíg a kerék egyet fordul, a mágnes egyszer halad el az érzékelő mellett. Két ilyen lehaladás között a bicikli pontosan a kerék kerületével egyenlő utat tett meg [logikus: körbefordult a kerék]. A gép méri az időt és a két érzékelés között eltelt időből számít átlagsebességet.

v=s/t, t tehát mérve van, s pedig pontosan egy kerék-kerületnyi.

2011. nov. 9. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
53%
Az az erzekelo egy tekercs. Amikor elhalad elotte az allando magnes, akor a tekercsben feszultseg indukalodik. Minel gyakrabban halad el, annal nagyobb feszultseg. Mivel a keletkezo feszultseg aranyos a sebesseggel, megfelelo kalibralas utan a feszultseg sebessegge konvertalhato.
2011. nov. 9. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
53%

Az elso valaszolonak: mivel a feszultseg a sebesseggel es nem az uttal aranyos, ezert nincs szukseg az ido meresere. Gondoljatok csak az analog kilometerorakra, ahol csak egy mutato kiterese mutatta a sebesseget. Szerintem ez igy van a mostani cuccokban is, annak ellenre, hogy szinte mindig tudjak az idot is merni, ami viszont szukseges az ATLAGsebesseg kiszamitasahoz.


(A kerek egy fordulata soran megtett utat persze figelembe kell venni a muszer kalibralasanal)

2011. nov. 9. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

"Az elso valaszolonak: mivel a feszultseg a sebesseggel es nem az uttal aranyos, ezert nincs szukseg az ido meresere."


Meg kell védjem az első válaszolót Döncike. Az időt méri a szerkezet, és ez alapján számol.


De gondolkozzunk csak logikusa. Pl egy 28" kerék kerülete kb 220 cm. 10 m/s sebességnél még nem megy el a mágnes az érzékelő előtt másodpercenként 5-ször. A tekercs hossza mennyi lehet ... úgy 1 cm (ennél biztosan nem több), ezt az 1 cm-t megteszi az előbbi sebességgel kb. 1/1000 sec alatt. Tehát úgy néz ki a dolog, hogy 1/1000 másodpercig van indukció, aztán kb 0.199 másodpercig nincs. És ne felejtsük el ez már a 36 km/h sebességre igaz, ami valljuk meg egy kerékpárnál, már gyorsnak számít. Ha fele ennyi a sebesség akkor a tekercs előtt a mágnes elmegy 2/1000 másodperc alatt, és aztán 0,398 másodpercig semmi. Szerinted milyen feszültséget mérhetsz a két esetben? Elárulom, nagyon kicsit minkét esetben és nagyon kicsi eltéréssel. Azt hiszem könnyen belátható, hogy azokat az időszakaszokat lényegesen könnyebb (és nem utolsó sorban lényegesen pontosabban lehet) mérni, ami a két elhaladás között eltelik, mint a feszültségkülönbséget. Úgyhogy nyugodj bele, a sebességmérők időt mérnek, és az alapján számolnak.


maci

2011. nov. 10. 10:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Utana neztem, a bicajon levo ora valoban ugy mukodik:

[link]

[link]


Az analog orak mukodese viszont ( [link]

"A small permanent magnet affixed to the speedometer cable interacts with a small aluminum cup (called a speedcup) attached to the shaft of the pointer on the analogue speedometer instrument. As the magnet rotates near the cup, the changing magnetic field produces eddy currents in the cup, which themselves produce another magnetic field. The effect is that the magnet exerts a torque on the cup, "dragging" it, and thus the speedometer pointer, in the direction of its rotation with no mechanical connection between them."



Nem gondoltam volna... :-D

2011. nov. 10. 10:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Pedig rém egyszerű...


Elég, ha arra gondolsz, hogy nem lehet tudni előre a mágnes erejét, nem lehet tudni a tekercstől való távolságát se. Ezek ráadásul használat során állítódhatnak is. Másrészt ha feszültségméréssel működne akkor a végsebességre, vagy legalábbis egy sebességre kéne kalibrálni a műszert, ami meglehetősen macerás lenne. Az egyetlen dolog amit valóban állítani kell az a kerékméret. Ergo ebből is sejthető, hogy bizony időt mérnek.


maci

2011. nov. 10. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%
Bizony, a keréken lévő mágnes által adott impulzusok közti időt méri. Ebből és a kerék kerületéből minden mást ki tud számolni. És nem tekercs van az érzékelőben, hanem egy reed-relé. Ha tekercs lenne, mást mérne attól függően, milyen messze rakod a mágnest a tengelytől. :)
2011. nov. 10. 10:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 dellfil ***** válasza:
100%

Úgy van, ahogy a 10:50-es írja. Csak az érzékelő úgy tudom nem reed relé. És még csak nem is egy tekercs. Pedig lehetne mindkettő. Hanem Hall cella. De ez lényegtelen az elvi működés szempontjából. Csak így egyszerűen "kézben tarthatóbb" a működés. Nem "érzékeny a mágnes és az érzékelő távolságára impulzus szempontjából. (Mert ha már "látja" a mágnest, akkor fullra nyit, így mindig ugyanolyan "szabvány" jelet ad. Egyébként kezdő élre - azaz a változás kezdetére - vannak "belőve" a feldolgozó elektronikák.)

A többi igaz. A lényeg, hogy a feldolgozó rendszer mennyi időnként kapja a jelet. Az már programozás kérdése, hogy ehhez az impulzus sorozathoz milyen úthosszt, milyen mértékrendszerben rendelünk hozzá. Abból ezután majd kiszámítja az elektronika a sebességet, és a megtett utat. És még bármi mást is... :D


dellfil

2011. nov. 11. 00:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

Nem vitázni akarok, csak magyarázom a bizonyítványom. :))

Abból (is) gondoltam, hogy reed-relé, hogy ha elmegy mellette a mágnes, akkor kattan egyet (csendes helyen, közelről lehet hallani), amit a Hall-szenzor nem tesz. Amúgy a reed-relé sem tud "kicsit kinyitni"; ha kapcsol, akkor kapcsol, a mágnes távolságától függetlenül.

De persze az is lehet, hogy manapság már hall-szenzort tesznek bele, mert esetleg olcsóbb, de a reed-relével is ugyanúgy működik.

(10:50 voltam.)

2011. nov. 13. 17:11
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!