Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Próbálja valaki megmagyarázni...

Próbálja valaki megmagyarázni nekem, miképpen lehetséges, hogy egy SU-37 es repülőgépnél a botkormány jobb oldalon helyezkedik el? /több évtizede repülök! /

Figyelt kérdés
2013. aug. 30. 18:40
 1/4 anonim ***** válasza:
100%

Úgy, hogy oda építették be. Ha több évtizede repülsz, akkor minden bizonnyal hallottál már a fly-by-wire rendszerről. Ennél a botkormány a kormányfelületekkel nincs mechanikus kapcsolatban, nem közvetlenül mozgatja őket. A pilóta a botkormánnyal csak utasítást ad, hogy a gép merre mozduljon, aztán a fly-by-wire rendszer számítógépei (a biztonság kedvéért mindig több van) kiszámolják, ehhez melyik kormányfelületet hogyan kell kitéríteni, majd hidraulikus munkahengerekkel vagy egyéb módon beállítják a kormányfelületeket. Az oldalkormány pedáljai is ugyanígy működnek. Mivel a botkormánynál csak jeladók vannak, ezért teljesen mindegy, hová kerül. A kitérése jóval kisebb, mint a hagyományos bot- vagy szarvkormánynak, nem kell rá nagy erőt kifejteni tehát egy kézzel is kezelhető, ezért nyugodtan lehet jobb oldalon, hogy a jobbkezes pilóták könnyen kezeljék. Bal oldalon meg ott a gázkar, aztán meg is van a HOTAS rendszer: a pilóta a botkormányon és a gázkaron tarthatja a kezét, akár mindkettőt folyamatosan szabályozva, mert nem kell két kézzel kapaszkodnia a középső botkormányba.

De még másra is jó a fly-by-wire kormányzás: instabil repülőket is könnyen repülhetővé tesz. Például a lopakodók formáját általában a radarkeresztmetszet csökkentéséhez optimalizálják, ezért néha aerodinamikailag borzalmasak, vezethetetlenek. De a fly-by-wire rendszer képes érzékelni a gép irányváltozásait és folyamatosan korrigál a kormányfelületekkel, jóval gyorsabban és precízebben, mint a pilóta. Ráadásul nem is fárad el. A pilóta meg csak azt érzi, hogy hellyel-közzel egyenesen repül az amúgy teljességgel lehetetlen kialakítású gép is.

Egyébként ez nem újdonság: a korszerű repülőgépeken egyre jobban terjed. Például az F-16-oson is ilyen oldalsó botkormány van és az Airbusok is ezzel az elrendezéssel épülnek.

2013. aug. 30. 19:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 A kérdező kommentje:
Igen,hallottam!Csak furcsa volt,hogy a korábbi, SU-33 és annál kevesebbet tudó gépeknél a természetes botkormányt használják,és ennél a típusnál ezt!!!Az F-16-os nál sem tapasztaltam,viszont a lopakodóknál tudomásom van alkalmazásukról,annál is inkább,mert itt a pilóta képtelen lenne a számítógép alkalmazása nélkül repülni.Egyébként én MIG-15--tel repültem,azaz kezdtem volna repülést csak közbe jött egy sajnálatos dolog Kecskeméten,így leszereltem ill.a műszakin folytattam.Ezt követően az akkori MHSZ egyik klubjánál repültem vitorlázóval,majd motoros gépekkel.Mindenesetre köszönöm a felvilágosítást!
2013. aug. 30. 20:40
 3/4 anonim ***** válasza:
Ha jól tudom, a Szu-35 volt az első digitális fly-by-wire rendszerrel épült tagja a népes Flanker-családnak, valószínűleg ehhez köthető a váltás. A kacsaszárnyakat és a 35S változattól érkező tolóerő-eltérítéssel szerelt Ljulka hajtóműveket már nehéz lett volna más módon összehangolni úgy, hogy a gép tényleg arra repüljön, amerre kell neki.
2013. aug. 30. 20:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Repülsz Te is,vagy műszakilag foglalkozol ezekkel a hajtóművekkel?Én amit ismertem,az a RD-45-ös hajtómű volt,aztán természetesen a motoros gépeken használatosakat.Sajnos,mint mondtam közbe jött egy "baleset"így ott kellett hagynom a légierőt,de ez nagyon régen volt.Biztosan emlékszel,vagy hallottál a "Kubai válságról"és annak következményeiről,nos ekkor történt,pontosan október 26-án,1962-ben!Egyébként akkor nagyon közel volt a világégés!
2013. aug. 30. 21:22

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!