Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Gyerekekkel végzett rengeteg...

Gyerekekkel végzett rengeteg kísérlet azt mutatja, hogy egyik érzékelés károsodása akadályozhatja más érzékelés kalibrációját. De akkor hogyan van mégis az, hogy a vakoknak egészen kifinomult érzékelésük lehet?

Figyelt kérdés
például tapintás terén, és direkt nem beszélek más nem normál érzékről, amit egyesek kifejleszthetnek, mint például a visszhang kifinomult érzékelése a tájékozódáshoz

2015. márc. 5. 23:31
 1/10 anonim ***** válasza:
100%

rákényszerülnek nagy tapasztalatuk van benne szerintem az a magyarázat

mint a tizenéves BMXes srácok jobban érzik a kétkerekűt, mint mariska néni aki csak boltba járt egész életében a csepellel nem extrémekedett

2015. márc. 5. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 Vree ***** válasza:
100%

citation needed (forrást kérek)


Ki állítja, hogy az egyik érzékelés károdosása akadályozza a többit, és hogyan érti?

2015. márc. 5. 23:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:

Valószínű, hogy olyan fogyatékosságról van szó, ahol agykárosodás miatt egyik érzék sem tökéletes, ezért esetleg állítható, hogy egyik károsodása nem engedi fejlődni a többit.


Hiába jó a videokártyám, ha gyenge a poroceszor, a RAM, az adatátvitel stb. - Érted a hasonlatot?

2015. márc. 6. 09:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
100%

"érzékelés kalibrációját"

-ez nehezebb, ha valamelyik érzékelés sérült, ezért speciális feladatai vannak a gyógypedagógusoknak: ennek során pedig az ép érzékek exponenciális iramban fejlődnek. A vakoknál a tapintás, hallás sokkal finomabb, mint a látóknál.

2015. márc. 6. 09:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
nagy irodalma van: "cue calibration" néven fut, és ha egy gyereknek mondjuk látáskárosodása van, akkor mondjuk tapintás alapján rosszabbul tudja a tárgyak dölésszögét megbecsülni, mint az egészséges társai, és fordítva, ha béna, akkor a látás alapján orientáció becslésben rosszabb. Ez nyilvánvaló, hiszen egymást segítik ezek a modalitások az adaptáció során. A vakok esetében csak felnőtt korra válnak jókká, sok-sok tanulás után, de gyerekkorban hátrányból kezdik az irodalomnak megfelelően? vagy ban itt más effektus is?
2015. márc. 6. 12:29
 6/10 anonim ***** válasza:
100%
Ennek a plusz hátrányból indulásnak még utánanézhetek, de simán elképzelhetőnek tartom. A látás nem tud segíteni beállítani a tapintást, az alakok érzékelését, így azt a látás nélkül kell kialakítani, ami nehezebb. A kisbabáknál még nem különültek el az érzékek. De a maradék érzékek több figyelmet kapnak, ezzel és sok gyakorlással behozzák a hátrányt.
2015. márc. 6. 17:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
100%

"sok-sok tanulás után, de gyerekkorban hátrányból kezdik"

- hát hogyne kezdenék hátrányban? ? ? de pont ez a gyógypedagógia lényege, hogy ezt a hátrányt leküzdve a lehető legmagasabb szintre vigye a sérült tanítványt.

Általában nem 1 érzék működik a z érzékelés során, hanem legalább kettő. Ezért is törvényszerű az akadályoztatás. És a sok megfelelő gyakorlás pedig meghozza az eredményt: pl a vak jobban fog "látni" mint aki pl egy olyan, aki kész képekkel tele tömi magát és nem fejleszti a belső látás képességét.

Ajánlom a XIX sz.i amerikai Hellen Keller sorsát és a zseniális tanítója, Sullivan kisasszony módszerét megismerésre. Nagyon sokat meg lehet érteni erről a nehéz területről. H Keller 15 hónaposan egy betegség miatt teljesen siket és vak lett. A fejlesztése - Sullivan zsenialitása - révén írónő lett, több nyelven írt, olvasott, többek közt görögül is) Sok híres emberrel tartott kapcsolatot - a század legérdekesebb egyéniségének tartották. Sokkal mélyebb megismeréshez juthat aki elolvassa a könyveit, mint ezekkel a modern tudományoskodó álpszichológiák olvasásával, általában elkerülik a lényeget. Hisz az érzékelés itt tragikusan beszűkült.

[link]

[link]

2015. márc. 6. 18:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
nem vagyok hülye, persze hogy hátrányból kezdik, de én relatíve értettem a modalitások közti kölcsönhatásra és nem a sérült modalitásra!
2015. márc. 6. 20:39
 9/10 anonim ***** válasza:
100%
Az együttműködésből adódik, hogy például hallasz egy hangot, erre felkapod a fejed, és keresed a szemeddel a hang forrását. Vagy tartasz egy tárgyat a kezedben, látod a színeit, a formáját, érzed a formáját, a hőmérsékletét, a felszínét, és tudod, hogy mindezek ehhez a tárgyhoz tartoznak. Még több ilyen kapcsolat is van, és ha valamelyik résztvevő kiesik, már nehezebb felépíteni a rendszert. Mivel azonban az egyes elemek szerepe eltérő, ezért a rendszer szempontjából nem mindegy, melyik esik ki.
2015. márc. 8. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
100%
Az ember figyelme megoszlik a különböző érzékletek között, ép érzékrendszer esetén a látás kapja a legtöbb figyelmet. Vakok esetén ez nem vész el, hanem a maradék érzékek között oszlik el.
2015. márc. 8. 20:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!