Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Ha egy légy repül egy repülőbe...

Ha egy légy repül egy repülőben, akkor a légynek érződik a súlya a repülő súlyán?

Figyelt kérdés
Tegyük fel hogy megy a repülő 900 km/h -val , és egy légy van a padlón.. Na most ez a légy felszáll, akkor tulajdonképpen semmivel nem nyomja a padlót és semennyivel nem is húzza a tetejét a repülőnek... Természetesen a tehetetlenség miatt a légy megtartja 900 km/h-ját ugyanis a gép belsejében ugye nincsen légellenállás.. Amikor a gép elkezd lassulni akkor gondolom a légy előre fog menni a gép belsejében ugyanis ő megtartja 900 km/h-ját mindaddig amíg a gép eleje ezt meg nem változtatja..

2015. ápr. 2. 10:20
1 2 3 4 5 6
 1/54 |Orfeusz| ***** válasza:
100%
Érződik, mert a légy csak belső erőként emelkedik el a kabin levegőjéhez képest. A lassulásnál egy kis késleltetés hatása lehet, de amint elérte a kabin elejét, a gép tömegébe beleszámít.
2015. ápr. 2. 10:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/54 anonim ***** válasza:
100%

Ezen a kérdésen már Galilei is gondolkodott az 1600-as években, persze ő még hajót említett repülő helyett, és madarakat légy helyett. De a lényeg ugyanaz.


Amikor a repülő a léggyel a padlóján felszáll, a légy tömege természetesen hozzáadódik a gépéhez, amit fel kell emelni a levegőbe. Amikor a légy elrugaszkodik a már egyenletes sebességgel haladó repülő padlójától, akkor ezzel egy parányi erőhatást gyakorol a repülőre, ami elvileg picit lassítja a gépet, de ez kimutathatatlanul kicsi hatás. De amikor szálldos fel és alá, akkor már nincs erőhatás közte és a repülő között. Akkor lényegében együtt repül a repülővel, és ahhoz képest végez relatív mozgást. Ha a repülő fékez, akkor mivel nincs kontaktusban a léggyel, a légy nekicsapódhat a gép elülső falának, és pont ez az az erőhatás, ami a legyet is lelassítja.


Vagyis az utolsó mondatod megállapítása helyes volt.

2015. ápr. 2. 11:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/54 anonim ***** válasza:
Pontosítás: a légy az elrugaszkodással akár gyorsíthatja is a gépet, ha hátrafelé kezd el repülni.
2015. ápr. 2. 11:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/54 Wadmalac ***** válasza:
100%

Ugye zárt légterű repülőről beszélünk, ezen zárt térben repülő léggyel?

A légy, miközben repül, ugyebár másodpercenként x mennyiségű "álló" levegőt felgyorsít lefelé, ebből származik az ő tömegét fenntartó erő. Az a levegő halad a talaj felé, majd örvényeken át áttételesen vagy közvetlenül, de felfelé átforduló irányváltoztatása közben (mert persze a légy által lehajtott levegőnek a légy fölött lentről pótlódnia kell, tehát előbb-utóbb feláramlik) leadja azt a lefelé mutató erőkomponenst a repülő padlójának.

Konkrétan akármennyire is szétterítve, egy felületi nyomás eredő erőjeként, de a légy súlya ott van a padlón, ugyanúgy, mintha a légy gyalog mélázna repülés helyett.


Szóval, zárt rendszer eredő súlyáról beszélünk. Repülőstől, bezárt levegőstől, legyestől.

Ennek a súlya a repülő + a levegő + a légy súlya. Akár repül a légy, akár nem.

2015. ápr. 2. 11:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/54 Wadmalac ***** válasza:

A kérdés második felére:

"Amikor a gép elkezd lassulni akkor gondolom a légy előre fog menni a gép belsejében ugyanis ő megtartja 900 km/h-ját mindaddig amíg a gép eleje ezt meg nem változtatja.."

Igen. A tehetetlenség valamennyire vinni fogja azt a legyet előre, ennek csak a beltér levegőjének légellenállása a légy előrehaladásával szemben áll kicsit ellen.

2015. ápr. 2. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/54 Wadmalac ***** válasza:

#4-es válaszomhoz hozzátennék valamit, hogy még tisztább legyen.

Képzelj a repülő belterében a levegő helyére egy medencét, tele vízzel és egy úszó fadarabot. A fa úszik a vízen, a felhajtóerő fenntartja. Ettől a darab fa súlya nem terhelné a repülőt? Dehogynem.

2015. ápr. 2. 12:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/54 anonim ***** válasza:
Azért ez nem ilyen egyszerű. A légy által okozott légörvénylések elég kis fluktuációt okoznak a levegőben, és nem a légy tömegétől, hanem a szárnycsapások erősségétől függenek. A repülőre gyakorolt plusz erőhatás tehát ettől függ, nem egyszerűen a légy tömegétől. Persze a légy tömege számít, hiszen nagyobb tömegű légynek a szárnycsapásai és így a légörvénylések is nagyobbak kell legyenek, de ahogy egy fuldokló is sokkal nagyobb és több hullámot kelt maga körül mint egy úszni tudó, ugyanúgy a légy esetén sem csak a tömegtől függ, mekkora zavart kelt a levegőben.
2015. ápr. 2. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/54 Wadmalac ***** válasza:

"A légy által okozott légörvénylések elég kis fluktuációt okoznak a levegőben, és nem a légy tömegétől, hanem a szárnycsapások erősségétől függenek."

Ha a legyünk egy magasságban repked, vagy legalábbis nem gyorsul sem fel- sem lefelé, akkor az általa keltett eredő erőhatásnak pontosan hogy a tömege és a grav. gyorsulás szorzata, vagyis az ő súlya lesz az értéke.

2015. ápr. 2. 12:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/54 anonim ***** válasza:
Igen, de ez csak az időbeli átlagról mondható el. Egy medencében úszó fadarabra időben konstans erő hat, és ennek ellenereje hat vissza a medencére és ezáltal a repülőre is. De a légy esetében a szárny fel-le mozgatása felfelé és lefelé irányuló erőt is generál, és mind a légy testén, mind a repülő falán ez időben átlagolódik ki m*g nagyságúra. Ha a légy tömegét gondolatban megnöveled, vagy a legyet helyettesíted egy lassú szárnycsapásokkal repülő pteranodonnal, ez a hatás még nyilvánvalóbb lesz.
2015. ápr. 2. 12:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/54 anonim ***** válasza:
A másik probléma a dologgal pedig az, hogy a levegő molekuláinak mozgása rendezetetlen, ami egy olyan áramlásmentes térben, mint egy repülőgép fedélzete, alapvetően a termikus mozgást jelenti. A légy szárnycsapásai által keltett plusz légmozgás legalább egy része (ha ugyan nem az egésze) bőven képes a termikus fluktuációk hátterében eltűnni, azaz hőmérsékletingadozást okozni, és nem vezetődik el teljes egészében a repülőgép faláig. És ha igen, az is termikus enegia formájában, nem pedig egy irányított erőhatás formájában. A levegő nem egy jó közelítéssel összenyomhatatlan folyadék, mint a víz, ezért a medencés példa kicsi sántít.
2015. ápr. 2. 12:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!