Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért repülnek a repülők...

Gatpista kérdése:

Miért repülnek a repülők olyan magasan, mint ahogy?

Figyelt kérdés

Feljebb kisebb a levegő sűrűsége, ezért lecsökken a közegellenállási erő nagysága, amivel kisebb fogyasztás is jár. Azonban ha kisebb a levegő sűrűsége, akkor csökken a repülőre ható felhajtóerő nagysága is, ezért a repülnek gyorsabban kell mennie ahhoz, hogy tartani tudja a repülési magasságot, de ekkor meg nő a közegellenállási erő nagysága is. Azért van értelme erről beszélni, mert a közegellenállási erő, és a felhajtóerő között nem lineáris az összefüggés. [link]

Ez egy remek optimalizállási feladat, hogy mi az ideális repülési magasság. Úgy tudom (de ez nem biztos), hogy a kettő hányadosának kell a legnagyobbak lennie, ez 4-5 foknál adódik, de ha a különbség számít, akkor 10 fok az ideális.



2017. máj. 22. 19:51
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
63%
Én nem értek ehhez, de valszeg azok igen akik kitalálták, hogy FL350 és F410 között repüljenek a nagy távolságra repülő gépek :)
2017. máj. 22. 20:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 Wadmalac ***** válasza:
100%
Biztosan fontos, egyik fő szempont, amit írtál a fogyasztásról, de szintén fontos, hogy azt a magasságot nem rondítja jelentős mértékben a "lenti" időjárás, látási viszonyok szinte mindig jók stb.
2017. máj. 23. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 dq ***** válasza:

Mert olyan kedvök van, amilyen.


Amúgy a kérdés alatt meg is válaszoltad magadnak: ez egy remek 1 paraméteres optimalizálási feladat.


Valószínűleg részben biztonságra, részben utazási időre, részben üzemanyag mennyiségre optimalizálnak (nem tudom hogy ez utóbbi olcsó-e, vagy mondjuk nagyon drága).

2017. máj. 23. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:

Szerintem ennek nem csak fogyasztás szempontjából van jelentősége, de biztonsági okai is vannak. Minél magasabban repül egy gép, annál nehezebb kilőni. Ez olyan területek felett lehet fontos, ahol a közbiztonság rossz, vagy állandó háborúskodás zajlik például különböző milíciák között. Egy alacsonyan szálló gépet könnyű eltalálni, megkockáztatom, hogy géppuskával vagy mesterlövész puskával is komoly károkat lehet okozni. De akár egy olcsóbb, egyszerű felépítésű vállról indítható rakétával már ki lehet lőni egy alacsonyan haladó repülőgépet. Azért tízezer méter magasságban ez már nem olyan egyszerű. Oda komoly eszközök kellenek, ilyen eszközökkel pedig egyszerű milíciák vagy terrorszervezetek nem rendelkeznek, csak állami hadseregek. Éppen ez volt az egyik ijesztő pont, amikor Ukrajna felett kilőtték a maláj utasszállítót, hogy vajon a merénylők honnan szerezhettek olyan föld-levegő rakétát és irányítórendszert, ami alkalmas egy többezer méteren repülő gép bemérésére és kilövésére.


Úgyhogy szerintem annak, hogy a gépek tízezer méteres magasságokban repülnek az is oka, hogy ne váljanak a terroristák céltábláivá.

2017. máj. 23. 11:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 Wadmalac ***** válasza:

Hát, lehet, de a személy légiforgalom már a hatvanas években "odafent" ment. Akkoriban a terrorveszély a sok háborús vidék ellenére nem volt ilyen vastag betűs cikkely, mint ma. Pontosabban nem volt jellemző a gépek lelölvöldözése, volt rá példa, de fel- és leszállás közben, akkor meg mindegy, miylen magasra megy amúgy.

És pl. a 9/11 féle terrorakciókat a repülési magasság nem befolyásolja.


A fő szempont, hogy idelent sokkal több üzemanyaggal sokkal lassabban lehetne menni, meg hogy repülésbiztonságilag az a magasság már egy nyugodt terület.


Sajnos környezetvédelmi szempontból ez a magasság is rossz, pont belerondítanak az ózonpajzsunkba is. Előnyös lenne a kontinens-közti repüléseket a sztratoszférába tolni, megy is rá a fejlesztés.

2017. máj. 23. 12:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
A repülőgépek üzemanyaga jelentősen szennyezi a környezett. Nem, nem szándékosan kiszórt permetezőszerre gondolok, hanem szimplán elégett üzemanyagra, füstre, stb. Ahogy a gyárkémények is magasba füstölnek, úgy a repülőgépek is magasabban járnak. Illetve egy nagyobb repülőgépnek nagyon nagy hangja van, hogy ne zavarja az élővilágot (hegyvidékit, dombvidékit), és hogy ne zavarja a lakosokat a településeken. Az 1-2 személyes szúnyogirtó repülőgépnek milyen hangja van. Na most képzeljetek el egy 250 férőhelyes, 15x akkora gépet. Azért még 10+ km magasságban is néha a szél lehozza a felszínre a hangot.
2017. máj. 23. 12:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 Wadmalac ***** válasza:
Hát igen, a zajterhelés is lehet szempont.
2017. máj. 23. 12:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 Walter_Dornberger ***** válasza:

Nos, a sok okoskodás helyett a lényeg:


A repülőgépek repülési magasságát a következők határozzák meg:


1, légtér szerkezet (az illető légiforgalmi irányítás és állam határozza meg)


2., a repülőgép motorteljesítményének magasságfüggése (a gázturbina imád magasan lenni, a dugattyús motor meg nem) Erről szól a Penault diagram.


3., a repülőgép terhelése, légköri hőmérséklet, magassági szél és egyebek. (volt rá példa, hogy a magassági szelet (jet-stream) kihasználva az atlanti óceán átrepülés átlagos sebessége a füldhöz képest hangsebesség felettinek adódott)


4., a pilóta belátása, egyéni döntése. (itt is nagyon sok dolog számít a gép képességétől az üzemanyag mennyiségig.)

2017. máj. 23. 17:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 Wadmalac ***** válasza:
Faca összefoglaló.
2017. máj. 24. 10:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim válasza:
0%

Azért replnek odafennt mert a fèrfiak így eddzhetik a pèniszüket.Mivel odafennt nagyobb a nyomàs megprobálják a vérük segítségével megtartani eredeti formáját és ezáltal az izmok relatív térfogata megnő.Ennek következtében a génátadó gyerekelkészítő SIÓ apatej genetikája erősödik.

Én már csak tudom...pilóta vagyok 43/N

2017. máj. 28. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!