Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogy lehet az, hogy a különfél...

Hogy lehet az, hogy a különféle elemek atomsúlya (atomtömege) nehezebb, amikor az átlagos súlya kisebb?

Figyelt kérdés

Részletezem: olvasom Michio Kaku Hipertér könyvét, és van benne egy ábra, ahol a függőleges tengely az elem átlagos súlyát jelöli (dúrván fogalmazva az atommagban lévő nukleonok átlagos súlyára utalva), a vízszintes tengely pedig az atomsúlyt (vagy atomtömeget, bizonytalan vagyok melyik a helyes kifejezés itt). Az ábrán a hidrogénnek az átlagos súlya az nagyon magas, de az atomsúlya kicsike, míg az Uránnak magas az atomsúlya de jóval alacsonyabb az átlagos súlya. A kérdés pedig: hogy lehet az, hogy az atommagban található nukleonok súlya magas, de az atomsúly maga alacsony? Hiszen a nukleon része magának az atomnak. (Michio Kaku Hipertér 228. oldal)


ui.: Laikus vagyok, úgy kezeljetek :) választ előre is köszi



2018. júl. 11. 02:51
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
100%

Ez nekem sajnos teljesen érthetetlen és abban sem vagyok biztos, hogy az említett könyv nem ezoterikus.


Mindenesetre az általános kémiában az elemek tömegét az átlagos atomtömeggel jellemezzük, amit az elemet alkotó izotópok relatív atomtömegéből és előfordulási gyakoriságából számolunk.


Pl. az oxigén elem átlagos atomtömege a 16-os, 17-es és 18-as tömegszámú oxigénizotópok relatív atomtömegéből és előfordulási gyakoriságából számolható. Itt szóba került a tömegszám fogalma, ami viszont nem egyenlő az adott izotóp relatív atomtömeggel. A tömegszám az atommagban található protonok és neutronok számának összege, tehát egésszám. Ez viszont egy egyszerűsített szám, ami két tényezőt nem vesz figyelenbe: egyrészt az elektronoknak is van tömegük (neutron tömegének 1837-ed része), másrészt az atommag képződésekor felszabaduló energia tömegcsökkenéssel jár az Einstein-féle tömeg-energia ekvivalencia (E=mc2) miatt. A 16-os tömegszámú oxigénizotóp relatív atomtömege ezért pl. 15,995.

2018. júl. 11. 03:19