Kezdőoldal » Üzlet és pénzügyek » Karrier, fizetés » 30 évesen nem lenne késő...

30 évesen nem lenne késő pályaváltással autószerelőnek, azaz gépjármű-mechatronikai technikusnak tanulni?

Figyelt kérdés
Gépészmérnök vagyok, de kiábrándultam belőle és nem szeretek ebben a pozícióban dolgozni. Szerelni viszont mindig szerettem és hiányzik is. Szerintetek 30 évesen nem késő elvégezni a sulit és utána elkezdeni dolgozni benne? A cél az lenne, hogy idővel egyedül, vagy egy saját kisebb műhelyben pár emberrel dolgozzak. Szerintetek érdemes lenne bele vágni?

2022. ápr. 8. 09:57
1 2 3
 1/22 anonim ***** válasza:
100%
egyáltalán nem, hajrá.
2022. ápr. 8. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/22 anonim ***** válasza:
100%
Abszolút nem késő. Van ismerősöm aki közel 50 évesen váltott szakmát, teljesen más területre és ehhez 6 évet járt iskolába pluszban.
2022. ápr. 8. 10:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/22 anonim ***** válasza:
100%
Ugyan ezen filozom csak en villamos-PLC szakiranyrol valtanek. Nem dontottem meg el, bar ugy latom autovillamossag es elektromos jarmuhajtas oldalrol jobb megkozeliteni. Egy autovillamossagi muhelynek kisebb a tokeigenye.
2022. ápr. 8. 11:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/22 anonim ***** válasza:
90%

#3-as: szabad tudni miért akarsz váltani PLC-ről? Mert én meg pont ipari automatizálással, PLC programozással szeretnék foglalkozni.

Mik a terület árnyoldalai, buktatói? Miért akarod otthagyni?

2022. ápr. 8. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/22 anonim ***** válasza:
100%

#4 Persze, leírom.

Ha IA-ba mész PLC-zni nagy vonalakban 5 lehetőséged van.

1- gépgyártó cégnél programozol, telepítesz.

2- multinál üzemvitel biztosítás, folyamatfejlesztés.

3- szerviz.

4- tesztelés.

5- gépgyártás egy multin belül.


Az első az egy nagyon komplex munkakör, mire valaki valóban felelősségteljesen be tudja tölteni kell 8-10 év tapasztalat. Tulajdonképpen mindenhez is érteni kell, méréstechnika, hajtás, gépészet, pneumatika, hidraulika, szenzortechnika, aktátor technika, ipari kommunikáció, terepi buszrendszerek, villamos erőátvitel, kamerás mérések, OP-k, MES rendszerek stb. és maguk a technológiák, bár ezt a cég ahol elhelyezkedsz erősen le tudja szűkíteni. Hasonló mélységében kell értened a megfelelő vezérléshez, szabályozáshoz a technológiához mint az azt megtervező gépész vagy/és technológiai mérnöknek. Mivel az úgynevezett univerzális gépgyártók bevállalnak minden szart (hegesztő robotok, körasztalos megoldások, szállítópályák, vákuum technológia, prések, stancolók, vágók, gravírozók, optometria, precíziós mérések, hőkezelők, felületkezelés, szerelősorok, csavarozástechnika, ragasztás, zsírzás, szennyvízkezelés, konvejorok, robotos cellák, szerszámgép vezérlés, kollaboratív technológia, tesztberendezések, stb.) szinte minden projekt csúszik. Már az árajánlat csúszik, a legtöbb gépgyártó nem használ árajánlat adó mérnököt, megoldják egymás között. Rendkívül sebezhető szerződéseket kötnek, a multik rendszeresen szorongatják a töküket a saját hülyeségük miatt. A gépészeti tervezés és a design review szintén késik. A beszállítás békeidőben is problémás volt, most meg pláne, mindenre 3-6-12 hónapos szállítási idő van, olyan tételekre is amik covid előtt a polcon voltak. A villamos tervezésen a legtöbb cég spórol, hozzá nem értők készítik a tervet. A gépészek is hibáznak, nagyon túlterheltek szinte mindenhol, még annak sem áll össze a fejében a jó megoldás aki valóban ért hozzá mert heti 50-70 órát ül a Solid Works előtt. A szerelés is csúszik, mire te odaférsz először a géphez már 2 hete a megrendelőnél kellene lennie. Valahogy áttolják az előátvételen, elküldik PLC program feltöltés vagy mködő folyamat nélkül félkészen a gépet a vevő gyáregységébe, van 1 heted feléleszteni mert a 2. héten már próbagyártás. EKkor ülsz neki a 4-5-6 hetes munkának. Hiába dolgozol 80-100 órát rajta, feléig sem jutsz. Neked ég az arcod a megrendelő előtt, ekkorra az általában káprázatmenedzsment szagú projektvezetés már levonul a gépről. Jönnek elő a technológiai problémák ahogy áll össze a folyamat, és az eredezileg 2 hetes műhelymunka +1-2 hét terepi munkából az lesz, hogy 3 hónapig a megrendelőnél vagy. Ha szerencséd van belföldön, ha nem, külföldön. A projektet kötbérezik, de nagy büdzsét biztos hogy nem hoz. A projektpénz vagy túlóra ugrik, te meg beletoltál 3-400 túlórát 2-3 hónap alatt a projektbe és jön a következő. Egyébként gyönyörű szakma, ha esetleg kifogsz egy céget ahol van létező és működő projektmenedzsment és nem vállalják túl magukat, működhet. Az alap bér gépgyártóknál valahol bruttó 6-900 ezer között mozog. Bár van aki picit többet is fizet, bruttó 1-1,1 milliót, de oda kell a 10 év tapasztalat és teljesíteni is kell érte. Bónuszként 3-4 PLC beható ismeretét kérik. Én úgy gondolom maximum 2 PLC valóban beható ismereteit lehet normálisan elsajátítani egy karrier alatt, a többi csak szöszmötölés. De lehet van akinek jobban megy.


A multinál üzemvitel biztosítás nekem tetszett, 2 bajom volt vele. Az egyik, hogy egyre több multi próbálja lefedni az éjszakás műszakot is mérnöki támogatással, így sok cégnél van éjszakázás vagy ügyelet. Ha ügyeletes vagy, mivel hibátlan termelés van, általában be is kell menned. A másik, hogy mind a termelésvezetés, mind a kézi munkaerő és annak képviselete rád nyomja a saját hibáját, problémáját. A berendezéseket fél-egy év alatt megismered és dinamikusan tudsz beavatkozni. Sokszor te felelsz új gyártósor esetén a gépgyártóval való kooperációért, ami jó és hálátlan is tud lenni. Attól függ ki a gépgyártó. :) Afféle felölről és alulról és oldalról is ba_ogatnak dolog. Az alap bér bruttó 500-1000 között, esetleg műszakpótlék rájön, de túlóra lehetőség nincs, a bérezés itt ki is merül. Általában 1 max. 2 PLC típusban kell elmerülni, de nem behatóan, a munkakörülmények állandók, nem változatos, hamar meg lehet unni.


A szervizmérnök külön dimenzió. Folyamatosan utazol, minden munkanap, az alap bér nagyon lutri, x-y pótlékokkal és túlórával jön ki egy olyan bér, amit egy normális multi alap bér+ cafetéria+ 13. havival odaad. Szintén sok mindenhez kell érteni, előnye hogy 1 PLC típussal dolgozol, azt sem kell behatóan ismerni, fontosabb a tipizált alkalmazások ismerete. Plusz kell hozzá egy olyan szemléletmód ami szerintem nem tanulható, hogy ha ránézel egy gépre a fejedben percek alatt összeálljon egy olyan kép mind a berendezésről, mind a problémáról, amivel gépészetileg, villamos oldalról, folyamat szinten és technológiailag is átlátod a problémát. Nincsenek napjaid, heteid megismerni a probléma környezetét, perceid, maximum óráid vannak.


A tesztelés picit más, nem iprai környezet. Egy PLC gyártó bizonyos termékpalettájának a beható ismerete kell hozzá, vagy a PLC, vagy bizonyos perifériákra koncentrálsz. Effektív mérnöki és fejlesztői feladatod nincs, haladó szinten testeseteket írsz, kezdő-medior szinten gyakorlatilag kattintgatsz a fejlesztő környezetben tesztesetek szerint, meg megírsz pár alap logikát bizonyos funkciók teszteléséhez. Dög unalom munka, nem igényel kreativitást, gyorsan ki lehet benne égni, de mire valóban profi leszel szintén 8-10 év. Különösebb villamosipari vagy műszaki ismereteket nem igényel. A fizetés bruttó 700-1,2m között szóródik, de inkább az alsó fele jellemző PLC tesztelőként. Nem a hidraulika szivattyú fog a fejed fölött duruzsolni, hanem a kollégák. Egy lazább irodai légkör tartozik hozzá, nekem nem jön be.


A multinál történő belső gépgyártást direkt hagytam a végére, talán ez a legélhetőbb. A gépgyártó céges, multis üzemvitel biztosítás és a tesztelés olyan kombinációja, melyekből inkább az előnyök érvényesülnek a munkavégzés során, mint a hátrányok. Az alap bér ~10-15%-al jobb mint a gépgyártóknál, de nem jellemző a túlóra, ha van is, csúsztatják nem kifizetik. Bár ez értelem szerűen cég függő. De nem jellemző a magas túlóra, ha nem elég az idő vesznek még fel embert. Ezért a jövedelem kiszámítható és állandó, nem merülsz ki sem szellemileg, sem fizikálisan a nap-hét végére.


Azért akarok pályát váltani, mert ezek a jellemzően bruttó 800-1000 eft-os alap bérek a legtöbb PLC-s munkakörben a szükséges szakértelemhez, stresszhez és tapasztalathoz mérten alacsonyak. PLC-sként vállalkozni nem lehetetlen, de a munkával töltött idő és a felelősség a már alkalmazottként is maga számokhoz képest hatványozódik. Ha PLC-s karbantartási szerződéssel bekerül az ember egy multihoz, akkor arany élete lesz, de ahhoz nagy szerencse kell.

2022. ápr. 8. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/22 anonim ***** válasza:
100%
Fúú, nagyon köszi, hogy mindezt leítad, nem hittem volna, hogy ilyen kvalitású emberek is olvassák ezt a fórumot. Leköteleztél, de tényleg!! #3-as voltam.
2022. ápr. 8. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/22 anonim ***** válasza:
Mindig érdemes váltani ha a másikkal komolyabb terveid vannak. Azonban félig meddig laikusként kérdezem, hogy az autó villamosság előtt nincs nagyobb jövő?
2022. ápr. 10. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/22 anonim ***** válasza:

#7 Gondolom az elektromos járműhajtás és a hibrid rendszerek elterjedése okán kérdezted az autó villamosságot. Az autóvillamossági szerelő a belső égésű motorral hajtott járművek villamos rendszerét hivatott javítani.

Létezik pár napos gyorsképzés autószerelők úgymond felvilágosítására, nem ismerem, nem is vagyok autószerelő, fogalmam sincs hogy az ott megszerzett ismeretek beleillesztve egy x éve szakmai tapasztalatba mit tudnak mutatni a gyakornokban, de az időtartamból lehet erre-arra következtetni.

Van az elektromos járműhajtás szakmérnök és elektromos járműhajtás szakember, ami már egy 60 kredites 1 éves időtartamú képzés. Ezek hivatottak elektromos hajtáslánc szereléséhez megfelelő alapot adni. Ezeknek már van úgy mond jövője, egy "egyszerű" autóvillamossági végzettség valóban korlátos, mind ismeretanyagban, mind szükségben. Persze nem máról holnapra fognak eltűnni a 3f generátorral és önindítóval szerelt belső égésű motorral hajtott gépek.

2022. ápr. 11. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/22 anonim ***** válasza:
Hova valósi vagy? Hol végeztél? Én is ebben a cipőben vok.
2022. ápr. 11. 09:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/22 Jolmegmondom-vagynem ***** válasza:
100%

Tanulni sosem késő, de a magyar képző intézményektől ne várj semmit, mert csak az idődet rabolják!

Vedd meg a könyveket, szerezd meg a tananyagokat, vedd meg az alkatrészeket, gyakorolj , menj el műhelybe tanulni munkával.

Aztán vállalkozz rá, ha van értelme, vagy marad hobbinak, de akármelyik is, többre mész vele mint az iskolapaddal, mert a magyar szakmai oktatás egy KATASZTRÓFA! Ezért van már egyre több "hatósági vizsgás kötelezett" tevékenység és kötelező továbbképzés.

2022. ápr. 24. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!