Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Miért van sok arrogáns/beképze...

GombaPorkolt kérdése:

Miért van sok arrogáns/beképzelt tanár?

Figyelt kérdés

Hála Istennek én nagyon kevéssel találkoztam eddig (magántanárokat és iskolai tanárokat is beleszámolva), de rengeteg ismerősöm panaszkodott, hogy a német/történelem/stb. tárgyat oktató tanáruk beképzelt, szívatta őket, stb. és sajnos nem egy ismerőstől, nem egy oktatási intézményből (legyen ez gimnázium vagy egyetem) hallottam ezt.


Én magam is szeretnék tanítani, és korrepetálok is ismerősöket nyelvekből (nyelvtanári pályán is gondolkozom a fordítói egyetem miatt), több nyelven is, és nem tudom megérteni, mire fel néhány tanár arroganciája vagy szemétkedése. Mivel nem egy nyelvet tanultam tanárral és magamtól is - TUDOM, hogy ezzel ki fogok borítani nagyon sok embert most!!! - muszáj megjegyeznem: mire fel van sok tanárnak akkora arca és szemétkedik/gondolja azt, hogy ő a világ közepe, amikor, főleg egyetemen, az igazság az, hogy a tanárok 95%-át ehet helyettesíteni egy online videosorozattal, pl egy YouTube oktatóvideóval (gondoljunk programozási nyelvekre), vagy szimplán tankönyvekre (például nyelvek, történelem, társadalomtörténet, elméleti nyelvészet, stb.).


Mivel én is ilyen pályára készülök, és nagyon jól tudom, hogy engem is bárki bármikor ingyen helyettesít egy könyvvel vagy pár videoval, már cska ezért is tisztelettel viseltetek azok iránt, akiket segítek, de az oka nem csak ez, hanem legfőképp: a tanár tanít, magyaráz, segít, érdeklődést felkelt az őáltala oktatott tárgya iránt. Ez a tanár feladata. Ha csak könyvet olvas fel, azt egy hangoskönyvvel ingyen pótolja az ember. Ha szemétkedik, vagy veri a mellét, hogy "ő márpedig a világ közepe, az ő tárgya a legfontosabb", akkor nem való tanárnak, és nem is kéne fizetni, a könyv/videó legalább csendben marad, nem beképzeltkedik.



2018. júl. 25. 14:11
 1/7 anonim ***** válasza:
78%
Legtöbb tanár úgy kezdi ahogy Te mondod. Korrekt, érdeklődő, tanítani akar, segíteni akar. Aztán kikerül egy iskolába és azzal találkozik, hogy a diákok Sz*nak a fejére. Egy ideig még próbálkozik aztán feladja. Kiég és ő is sz*rik mindenre. Sokan el is hagyják a pályát. Sokszor csak azt adják vissza amit a diákoktól kapnak. Persze sok kivétel van de én ezt tapasztaltam.
2018. júl. 25. 14:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 Metionin ***** válasza:
45%
Az ilyeneknek szar az élete és a diákokon töltik ki a frusztrációjukat. Én nyelvtanár vagyok egyetemen és mindig mondom a diákoknak hogy az ilyet le kell szarni, át kell menni a tárgyon azt cső. Ha tanár vagy, az egyúttal azt is jelenti hogy valamilyen szinten felelősséggel tartozol a rád bízott x emberért, a felelősség pedig hatalom. Sajnos van olyan ember, akinek ez a minimális hatalom is elég ahhoz hogy a világ közepének képzelje magát és mások bsztatásában élje ki a kicsinyes vágyait.
2018. júl. 25. 15:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

Nem tudom, szerintem akárhová mész, mindenütt vannak beképzelt, arrogáns emberek, így a tanárok között is. Nem gondolnám, hogy ez a tárgyi tudás miatti beképzeltség, vagy tanári jellemző lenne (ezért sem értem, miért pont a német és a történelem tanárokat emelted ki), amikor ez nem tanári jellemző, hanem emberi. Van, aki ilyen, és kész, és akkor is ilyen lenne, ha nem tanár lenne, hanem szobafestő, vagy mit tudom én, mi...


És szerintem egy jó tanárt nem lehet oktatóvideóval helyettesíteni, valójában a tanárnak nem az a legfontosabb szerepe, hogy oktasson téged egy tantárgyból (amiben az oktatóvideó szerepe ki is merül), hanem az, hogy felkeltse az érdeklődésedet, motiváljon, megszerettesse veled a tantárgyát. Erre egy youtube-videó nem alkalmas. Egy gyerek saját magától soha nem kezdene el oktató videókat nézni, viszont egy jó tanár el tudja érni, hogy olvasgassa a tankönyvet vagy utánanézzen a dolgoknak, megszeresse a témát. Úgyhogy a jó tanár szerintem egyáltalán nem helyettesíthető, ebben tévedsz.


És abban is tévedsz, hogy aki tanár, az nem a tárgyi tudására büszke (mindenkinek van tárgyi tudása, aki egyetemet végez, ez alap), hanem pont arra, amit leírtam, hogy jó tanár. Arra lehet büszkének lenni. Aki viszont nem érzi ezt, és nem tudja megszólítani a diákságot, az tényleg kiég és frusztrált lesz, amiből tényleg adódhat a probléma, amit leírtál.

2018. júl. 26. 03:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

Kedves #3-as!


A német- és történelemtanárok csak pédák voltak, csak 2 véletlenszerű tárgy, amire emlékszem, hogy panaszkodtak ismerősök (németre sokan sokat, hogy ott nagyon rossz tanáruk volt).


A megszerettetéssel egyetértek, én is úgy gondolom, hogy arra nem képes egy videó, bár ha lecsupaszítjuk a dolgot, a lényege úgyis az legyen, hogy megtanuld, az senkit nem érdekel, szereted-e, sose kérdezik. De természetesen én is megszerettetni igyekszem először a nyelvet, amit tanítok. Megszerettetni tényleg nehezebb tankönyvből vagy videóból a tárgyat, de nem lehetetlen. De igen, ez a tanár feladata. Viszont ha már elkezd beképzeltkedni, arra mondom azt, hogy akkor tudja, hogy 3 kattintásból bárki ugyanazt eléri, mint az ő szaros óráiból, max nem fogja annyira szeretni a tárgyat (na bumm; legalábbis gimiben meg egyetemen ez így megy, ált. iskola kicsit más ugye)


Büszke pedig igen, lehet is a tanár arra, aki (sőt, legyen is büszke rá!), ha normális tanár, de ugye a rossz tanárokra gondoltam, akik nem így éreznek (vagy éreztek egykor, de kiégtek vagy már lasz*rják (elnézést a trágár beszédért).

2018. júl. 26. 10:20
 5/7 anonim ***** válasza:

Megint azt tudom mondani, hogy minden szakmában vannak kiégett emberek.


Az oktatóvideókról meg annyit, hogy az lehet egy eszköz a tanuláshoz, úgy, mint egy könyv, ami szintén egy eszköz, de a tanárt egyik sem helyettesíti. A gyerek számára a tanár nem egy eszköz, hanem a kútfő. Ha egy osztályba nem megy be tanár tanítani, hanem csak levetítené a technikai személyzet a videót, akkor az osztályban senkit nem érdekelne a videó, oda sem figyelnének. Ehhez hús-vér ember kell. Ugyanúgy, mintha az igazgató bemenne, és mondaná, hogy "bocsi, gyerekek, nincs tanár, olvassátok el a könyvet és nézzetek videókat, meg fogjátok így is tanulni a biológiát, ehhez nem is kell tanár". Egy-két gyerek meg is csinálná ezt, akiben megvan magától is a szorgalom és a motiváció, de a 99% örülne, hogy végre laza időszak kezdődik, és egyáltalán nem foglalkoznának vele. A gyerekek többsége ilyen.


A te logikád szerint ennyi erővel iskolára sem lenne szükség, elég lenne csak oktatóvideókból csomagokat létrehozni minden tantárgyhoz és kiadni a gyerekeknek, hogy otthon dolgozzák fel őket. Csakhogy ez nem vezetne eredményre, mert 18 év alatti gyerekek tanításához ennél sokkal több kell. Most arról nem beszélek, hogy a tanár tud egy olyan tantárgyi rendszert kialakítani, ami rákényszeríti a gyereket, hogy amit megtanult, azt próbálja meg alkalmazni is, oldjanak meg feladatokat, amit majd leellenőriznek, amire az oktatóvideó nem képes. De emellett egy csomó emberi tényező van a tanár-diák kapcsolatban, amire a gyereknek szüksége van ahhoz, hogy valami iránt elkezdjen érdeklődni, és ezt egy felnőtt ki tudja váltani, ha jól csinálja. Oktatóvideót már én is javasoltam a gyerekeknek, sőt, más is, de ez csak egy eszköz, és volt, aki megnézte, de csak azért, mert én javasoltam, azaz én értem ezt el. Rengeteg gyerekkel szerettettem már meg a tantárgyamat (most tök mindegy, hogy az melyik), és úgy tanítani azt senki nem tudja, csak én (nem biztos, hogy jól tanítom, de a tanítás is egy egyéni dolog, minden tanárnak megvan a profilja, tehát ez nem fellengzős kijelentés volt, hanem arra utalás, hogy a tanár egyénisége is hozzáad az órához). Van, aki jobban csinálja, mint én, de úgy, ahogy én, senki. És én sem csinálom úgy, mint más. És a gyerekben megvan az, hogy az én órámon van, aminek saját atmoszférája, légköre van, amit én teremtettem meg, és ami feltételezi, hogy közel kerül hozzá a tantárgyam, és a tanár és a gyerekek között fokozatosan egy bensőséges kapcsolat alakul ki, ami akár odáig is mehet, hogy kedvelik egymást, és a tanórán túl is szívesen beszélgetnek, esetleg elmondják gondjukat-bajukat. Sok gyereknek erre is szüksége van, hogy felnőttel beszélgessen, és ezt is a munkám részének tartom, sőt, fontosabbnak, mint ledarálni a biológiát (mint mondtam, a tanár dolga nem az oktatás, hanem a nevelés). Úgyhogy rosszul esik, hogy nekem nagy munkám van abban, hogy felépítsem a kapcsolatrendszeremet a gyerekekkel, hogy rávegyem őket, hogy egy nem is olyan népszerű tantárgyat megtanuljanak, elérem, hogy sokan megszeretik, ami csodálatos érzés, és rengeteg befektetett munkát igényel, miközben rombolja az idegeimet sokszor, de mégsem adom fel, és erre valaki kijelenti, hogy engem le lehet cserélni egy oktatóvideóra, na kösz.


Persze, lehet, majd jönnek ide a kommentek, hogy "az én tanárom egy szar, inkább egy oktatóvideó", de tudom, hogy rengeteg diák van, aki szereti egyik-másik tanárát, úgyhogy biztosan nem cserélné le se oktatóvideóra, se semmire.


De egyébként is felesleges erről értekezni, mert az oktatóvideó nem fog neked házi feladatot adni, és nem is fogja leellenőrizni, nem fog arra figyelmeztetni, hogy mit nem tudsz, miben kéne fejlődnöd, és te pedig nem tudod, hogy tanári munkának inkább ez a lényege, és nem pedig, hogy állsz a táblánál és darálod az anyagot. Visszajelzések nélkül a darálásnak semmi értelme nincs, mert ha senki nem követi, hogy a gyerek hol van a fejlődésben, akkor az sem ér semmit. És ilyen tekintetben egy jó szaktanárt úgysem lehet lecserélni gépekre.

2018. júl. 26. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:
Igen, ezt tudom, és az általános iskolában, és gimnáziumok jó részében tényleg kell és szükséges a jó tanár, meg is tudja szerettetni a tárgyat (velem a biológia tanárom szerettette meg még jobban a bioszt), és kell is a visszajelzés tényleg, ezért emeltem ki, hogy a helyettesítés "[...] főleg egyetemen [...]" "jó ötlet", a kérdésemben is. Én is azt vallom, hogy lelkiismeretesen kell tanítani, és úgy is tanítok, ezt írtam is a 3. bekezdésében a kérdésemnek.n Soha nem mondanám, hogy például általános iskolában ne legyen pedagógus, aki nevelési értéket is képvisel. Oda kelleni fog. Gimnáziumban már más volt a helyzet nálam, ott ha olyan tanár volt, aki nem keltette fel az érdeklődésem, vagy tudtam, hoyg felesleges lesz a tárgy nekem, nem voltam pofátlan vele vagy sértettem meg semmivel, de úgy mentem be az óráira, hogy úgyis tök mindegy, mit mond, megtanulom a könyvből, amit meg kell, és úgyis elfelejtem másnapra (ilyen volt a kémia például, mert ahhoz soha nem értettem sé nem is volt rá szükségem, vagy a magyar nyelvtan utolsó éves anyag a beszéd részeivel, mint adó-vevő-kommunikációs zaj, stb.)
2018. júl. 26. 15:52
 7/7 anonim ***** válasza:
Én úgy látom, hogy az egyetemi hallgatók egy hányada az, aki felkészületlen, önelégült, és zéró tudásra szeretne elégségest kapni olyan tárgyból, amely a szakmai léte egyik alapja lesz. Sajnos hozzá kell tenni, hogy jelentéktelen tárgyakból el vannak egyesek kapatva, és azt hiszik, olyan alacsony szintű a számonkérés mindenhol. A kollégáimat nyilván nem látom katedrán, de valóban emberi tulajdonság, ki hogyan él (vagy éppen él vissza) a "hatalmával".
2018. szept. 9. 11:34
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!