Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Miket tud a 2.5 éves gyereketek?

Miket tud a 2.5 éves gyereketek?

Figyelt kérdés

Gondolok beszédre(rövidebb mondókákat már elmond vagy épp csak pár szavat mond),szobatisztaságra,tiszta evésre,játékra(pld kirakózás,szerepjáték,színválogatás,párkeresős játék ilyesmik).Mozgás terén mik az erősségei?

Nem licitáltatni szeretnék.Egyedül arra vagyok kíváncsi mit tud egy kb 2.5 éves kisgyerek általánosságban.Kérlek ne pontozzátok le egymást, ha valakinek a gyerek ügyesebb.



2020. máj. 3. 17:30
1 2
 11/15 anonim ***** válasza:

2,5 éves fiam van. Beszél, régóta és kb mindent, idegeneknek is érthetően. Szobatiszta nappalra, igazából éjjel is száraz marad a pelus, de egyelőre ha leveszem fusztrálja, nem alszik és bepisil, szóval éjjel még nem. Mozgás alatt nem igazán értem mire gondolsz. Tud motorozni (egy évesen kezdte) futóbiciklizni, rolerezni. Próbálkozik a gördeszkával illetve a rendes bicó is érdekli, de neki még nincs így csak ritkán tud “gyakorolni” az unokatesójáéval. Tud bukfencezni, próbálja hajtani magát a hintán, több kevesebb sikerrel. Mászás, ugrás, lépcsőzés minden formája megy. Egyedül lefelé nem engedem egyedül, mert 3 mp elég hogy elvonja bármi a figyelmét, de a kezét ott se kell fogni. Pohárból iszik, kb egy éves kora óta csak abból. Használ kanalat, villát, rendeltetésszerűen, de nem maszatmentesen. Vetkőzik, alulról maximálisan, felülről kell segíteni. Cipőt, zoknit, sapkát le/föl egyedül vesz.

Kirakózni nagyon szeret, alap színeket tudja, de pl számolni még össze-vissza számol el 10-ig. Játszik együtt gyerekekkel, kb bármire kapható. Kedvencei a bújócska és a fogócska. Szeret motorral, futóbiciklivel versenyezni.

2020. máj. 4. 09:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/15 anonim ***** válasza:
100%

Szakmabeli vagyok, ha nem gond, kérdező, én is válaszolok, bár nem saját gyerekekről. Óriási a szórás a képességfejlődésben a négy év alatti gyermekek között. A határidő a lényeges, a sorrend meg egyénileg változó abban, hogy miben melyik picur mikor érik intenzívebben. Elég ritka a középsúlyos fogyaték, kb tízezerből egy, vagy még kevesebb.

Elég pl szobatisztának lenni a 4. szülinap felé, ez a határ, jó esetben. Elég ha olyan bő száz szavas aktív szókincse van és egész mondatokban beszél, akár némi beszédhibával a 3. szülinap felé, sőt, sok gyerek beszédindulása hirtelen! Ennek oka az, hogy már az anyaméhben is tanulja a beszédÉRTÉST a gyermek, akkor még csak a metakomunikációt, majd születésétől fogva már a szavakat is. ÉS elég pl ha csak kb 18 hónaposan kezd kapaszkodva járni próbálni, és kb 20-21 hónaposan elkezd járni.


Hangsúlyozom, hogy ez mind egészséges eset! Ha nagy ritkán mégis baj van, akkor sincs az a szakember, aki kideríti az említett határidők előtt, sőt, káros a korai fejlesztés a határidők előtt, mert neurózist okoz éveken belül!

Amiben az egyik gyermek előbb tart, hátrébb tart a másikhoz képes más képességfejlődés terén.


Megírtam a lényeget, az elég ahhoz, hogy ne aggódjatok feleslegesen és elég ahhoz, hogy értsétek az alapjait a kérdéseidnek. A többi kérdésedre most konkrétan:

Tiszta evés alatt mit értesz? Hogy nem maszatos? Elég a 4. szülinap körül, akárcsak a kanál helyes fogása.

Kirakózás: az egyik gyerek már 2 évesen 5x5-ös, vagy még komplexebb kirakóval is ügyesen játszik, más gyermek meg épp csak 3 évesen, és ez természetes, semmit nem jelent önmagában.

Szerepjáték: kezdetleges formában két évesen is jellemzőm de önmagában az se utal bajra, ha csak 3 és fél évesen vágyik erre először. Enyhe autizmus (magasan funkcionáló autizmus) jele lehet esetleg, ha 5 évesen se jellemző a szerepjáték.

Színválogatás: azonos színek észlelése egészséges esetben két évesen már jellemző, de azok megnevezése ráér 4 évesen, egyfelől a gyerekek közti meglehetően eltérő fejlődési ÜTEMEZÉS miatt, beleértve a beszédprodukciót is, valamint a szülő és a pedagógus nevelői attitűdje is belejátszik (módszerek, minták).

Párkeresős? Mint pl a solitaire mahjong?Dominószerű/lapocskás memóriajátékra gondolsz? Általában 3 évesen köti le a gyerekeket, és ha csinálja, fejlődik tőle (kivéve százból egy, vagy még kevesebb).


Kicsit most kitérek a figyelemtartás idejére:

nagyjából LEGFELJEBB 5 percig tartja a figyelmét a legtöbb két éves gyermek, 5-10 perc mondható el a három évesek zömére, 10-15 perc maximum, ami a 4 éveseket jellemző, 5-6 évesek esetén 20-25 perc, majd hirtelen egyre hosszabb, kisiskolás korban.

Ez a max, tehát nem ritka az egészségeseknél, hogy akár fél percenként, vagy 5 másodpercenként máshova figyel, csapong.


Azt is tudni kell, hogy a kisgyermek pont azt sajátítja el leginkább, amire NEM figyel kifejezett módon, hanem körülötte történik. Ez az úgynevezett szubliminális, tudatküszöb alatt "befolyó" informálódás. A gyerek mellett pl körjátékoznak, és pár alkalom után betéve tudja, holott előtte egyáltalán nem csinálta, nem énekelte, nem tanulta.

Erre rímel az, hogy 7 éves korig szinte minden téren INDIREKT módszerrel fejlesztünk, pontosabban szólva a legtöbb esetben mellőzzük a direkt módszereket. Sokan összetévesztik a játékosságot az indirekt módszerrel, holott semmi köze a kettőnek egymáshoz. Létezik pl indirekt játékos fejlesztés módszere, vagy pl direkt módszerű játékos fejlesztés, utóbbi TILOS, 7 éves kor előtt, pl tilos tehát a játékos tanulás!

Az indirekt lényege nagyon hiányosan és egy mondatban (terjedelmi okokból hiányosan), hogy nem szabad, hogy észlelje a gyermek a figyelmével, hogy valamit meg akarunk tanítani neki, infót, vagy cselekvést. Ellenkező esetben nem hatékony a tanítás, és még megfelelési kényszer, neurózis a következmény, általában pár év múlva alakul ki.


Rákérdeztél a mozgásfejlődésre is:

nagymozgásokról részben írtam a járás kapcsán itt. Más vonatkozásában pedig szerteágazó, terjedelmi okokból nem részletezem, csak pár momentum: a két évesek zöme folyamatosan érik a váltott lábbal lépcsőn járás terén. Jól koordinálva jár, ugrál, de egy lábon még nem jellemző, hogy megáll. A finommotorika inkább 3 éves kortól kezd észrevehetően finomodni, pl ceruzatartásban, bár sok egészséges gyerek csak 4 évesen kezd rajzolni, és van, amelyiket leköti, és van, akit nem érdekel igazán a rajzolás, csak néha rajzol még 5-6-7-8 évesen is.


(Itt jegyzem meg, hogy világszerte a legtöbb iskolában sajnos erőltetik az írástanulást már 6-7 éves kortól, holott a kéztő csontosodása csak kb 9 évesen fejeződik be, nem szabadna erőltetni az írásoktatást; pl a waldorf iskolákban fokozatosan és mélyen alapoznak e téren is, ezért stabilabb a legtöbbjük képessége, tudása, és 4. osztályra behozzák és túl is lépik az állami iskolások átlagát a legtöbb téren.)


Az, hogy van-e enyhe, vagy középsúlyos fogyaték, a gyermek komplex megfigyeléséből derül ki úgyis, mert egyenként a képességek általában nem mérvadóak.


A gyerekek behozzák egymást 4 éves kora, és sokuk le is körözi a másikat akár, tehát akár abban, amiben korábban hátrébb tartott! Ezért kell óvatosan megítélnie a laikusoknak az olyan eseteket, hogy melyik bölcsis hol tart!

2020. máj. 4. 19:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/15 anonim ***** válasza:
Utolsónak köszi a rèszletes kifejtèst, sok mindent kimazsolàztam magamnak:)
2020. máj. 4. 21:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 A kérdező kommentje:

Az én lányom az 1,3 illetve az 5 válaszolóhoz hasonlóan szavakat mond csak.Kb 20 szava van, ha mindent összeszedünk ez pld zavar,aggaszt.

Nem szobatiszta, de mivel óvodáig még van idő (meg állítólag én is 3 éves korom előtt szoktam le a pelenkáról egyik napról a másikra) ezen nem aggódok.

Kanállal szépen eszik, a levest is egy-egy félre cseppenéssel.A villát viszont úgy használja mintha kanál volna.Gondolom ez nagy vonalakba normális a korában.Kést én még nem adtam neki meg nem is tervezem mostanában(ez hiba?)

Kirakókat csak 1 hete kezdte.Vannak mesekockái, azon én pld meglepődtem hogy eddig csak toronyépítésre használta most pedig bár még ki nem rakta őket, de már minden állatnál megtalálja a megfelelő oldalt.Épp csak az összeillesztéssel vannak még gondok.Ha kérek egy adott színű valamit azt odaadja, de láthatóan gondolkodik, ha összekevert halmazból kell kivennie és ha megunja, akkor csak úgy adogat mindent.Mindenféle hasonlóságot simán kiszúr, a megfigyelőképessége jó, de szerintem a legtöbb gyerek ezzel így van.

Szereti a szerepjátékokat, viszont egyenlőre hosszú ideig nem köti le még ez a dolog.Autózni szeret, tornyokat építeni, most már hidakat is néha.Kint elsősorban ugrálni,szaladgálni,motorozni,csúzdázni bicajra nyáron nevezünk be.Hintázni is szeret,próbálja hajtani magát, de hamar jelez, hogy inkább csak lökjem.Szeret felmászni kisebb, nagyobb dolgokra de a mászókázásnál meg fél.

A finommotorikájára a védőnőnk azt mondta, hogy korához képest kiemelkedő.2 éves korában lapozta a vékony lapos mesekönyvet is, de ennek a megítélésébe én nem vagyok kompetens.Hogy ő ezen kívül miből ítélte ezt meg nem tudom.(lehet csak udvariasságból mondta)A mozgására is azt mondta, hogy koránál összeszedettebb, rendezettebb és vannak dolgok amiket annak ellenére meg tud csinálni, hogy majd évek múlva volna kérdés, hogy már tudja e.Engem ez kicsit aggaszt.Jobb volna ha most kicsi időt a beszéde fejlődne, mert tök jó hogy mozgásra előre van, de kommunikációban le van maradva.


Azért is voltam kíváncsi ,hogy másoknál ez a fejlődés hogy van.Nincs hasonlítási alapom, a környezetünkben nincs még közel ennyi idős gyerek sem.A gyerekorvosunk szerint rendben van.Én meg a beszéd miatt úgy gondolom nem.Utóbbi miatt kértünk már időpontot logopédushoz viszont bennem is felmerült, több cikket is olvasva, hogy vajon jó e ha erőltetve akarom belőle a szavakat kiszedni.Nyilván egy alig pár szót használó kisgyerekkel a logopédus is ugyanazt csinálja majd, amit én itthon.Játszik és beszél neki.Képekről beszélgetnek vagy ilyesmik.

Engem frusztrál az, hogy még mindig zömében ott tartunk, hogy mutogat vagy elmutogat dolgokat,történéseket és csak alig pár szóval érzi szükségét kifejezni magát.Mintha az ember elrontott volna nála valamit, pedig minden tőlem telhetőt megtettem, hogy fejlődjön.Játékok,beszélgetés,meseolvasás,mondókázás,éneklés és olyan mintha minden csak úgy feleslegesen hagyná el a számat.

2020. máj. 4. 23:31
 15/15 anonim ***** válasza:

Kedves kérdező, 12-esként válaszoltam szakemberként.

Idézem, amit írtál a kommentedben:

"Engem ez kicsit aggaszt.Jobb volna ha most kicsi időt a beszéde fejlődne, mert tök jó hogy mozgásra előre van, de kommunikációban le van maradva."


Írtam a 12-es kommentem elején, hogy teljesen mindegy az érési sorrend, kb 4 éves korig. (Utána inkább egységesebb.)

Az egyik gyerek valamiben előbb érik az átlagnál, törvényszerűen más téren meg lassabban.


A felesleges szülői aggodalom az, ami árthat a gyermekednek legfeljebb, mert könnyen átveszi a szülő érzelmeit, sőt, tudatalatti tartalmait a gyermek, tíz éves koráig.

A logopédus volna a másik baj. Öt éves korig lebeszélném erről a kedves szülőket. Az alaptalan korai fejlesztés kifejezetten árt, úgy emlékszem, írtam erről is.


A korai fejlesztés viszont hasznos, de csak amikor feltétlenül indokolt. A leírásod szerint semmiképp se aggódnék, és nem tenném ki külön fejlesztésnek.


Általában nem lehet elkésni! (Hacsak nem vak, vagy siket a szülő. Az indokolt fejlesztés akkor jellemző, amikor a szülő is érzékeli, hogy nagyon feltűnő a helyzet és akkor időben is szokott lenni többnyire.)


Bajt általában a siettetett "érlelés" okozhat, mint a gyors növesztő szerrel kezelt növény.


A siettető nyugati bizniszközépontú nevelést sajnos néha Mo-on is másolják, és van, amikor meg minisztériumi rendelet hatására, a tanítók általi siettetés okán, sajnos.

Türelem, érett gyermeket terem!

2020. máj. 11. 17:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!