Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Mivel tudnam segiteni a...

Mivel tudnam segiteni a fejlodeset?

Figyelt kérdés

Kislanyom most lesz 5 eves, ovodaba jar es most kell eldontenunk, hogy jovo szeptemberben (6 evesen) kezdi az iskolat vagy maradjon meg egy evet az oviba.

Azt vettem eszre rajta, hogy barmit probalok tanitani neki (napok neveit, szamokat stb.) nagyon sokszor elismetlem neki es mikor kerdezem, meg sem tudja megmondani milyen nap van. Peldaul: tobbszor elismeteljuk, hogy holnap hetfo van, es miutan mar n-szer elismeteltuk megkerdezem, meg mindig nem tudja a valaszt. Megprobaltam mar minden modon, tortenetet hozza füzni, viccesen... semmi valtozas. Hozza kell tennem, hogy ketnyelvuen no fel, mindket nyelvet jol beszeli es semmi masnal nem vettem, eszre ilyent. Barmi mast mondok neki, hogy menjen es csinalja meg ezt vagy azt, igy vagy ugy vagy mit tudom en ... megy es megcsinalja, el tudja ismetelni, tehat egyebkent teljesen normalis, sot okosnak is tunik, abbol kovetkeztetve, hogy hasznalja az eszet mikor valamire megoldast kell keresni, masok is megjegyeztek, hogy kis okos.

Az ovodaban is ugyeskedik, az ovonenik teljesen meg vannak elegedve vele, kiveve ezt az egy dolgot eszleltek ok is, hogy tobbszori ismetles utan sem tudja a valaszt. Enekeket es barmi mast hamar es gond nelkul megtanul. Az ovoneni szerint szorakozott es minden konnyen elvonja a figyelmet... szerinte meg varjunk kicsit es lassuk merre alakul.

Mi lehet egy ilyen esetben a gond? Nem eleg fejlett az iskolahoz? Nem viszi az esze elege? Volt valaki hasonlo helyzetben? Mivel es hogy segitsek neki, hisz o nagyon szeretne iskolaba menni, mar tobb mint egy eve csak ezt mondogatja... Csalodott lenne, ha vegul megis csak 7 evesen adnam iskolaba. Valaki azt mondta esetleg a ketnyelvuseg miatt... de nem hinnem. Amit meg hozza tennek: egy nagyon erzekeny kislany, konnyen visszahuzodik, de ugyanakkor nagyon baratsagos, mindenkivel beszelget...

Koszonom szepen, hogy elolvastatok!



#iskola #ovodas
2021. jún. 23. 10:59
1 2
 11/13 A kérdező kommentje:
Nem magyar ovi, kulfoldon elunk.
2021. jún. 23. 12:01
 12/13 anonim ***** válasza:
100%
Akkor meg pláne nem baj, és ezt az óvónő felé is közvetítsd. 2 nyelvet tanul és még perfekt is legyen....
2021. jún. 23. 12:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/13 anonim ***** válasza:

Kettes és négyes jókat ír, onnantól most nem olvastam tovább:

"Sok szülő nincs ezzel tisztában, ha nem néz maga utána, ezeket sehol nem reklámozzák"


Nos, akkor ez itt a "reklám" (vagyis a szakmai forrás) helye:

ONAP = Óvodai Nevelés országos AlapProgramja.


Keress rá neten -gugli, vagy konkrétan szerinte a jogtar hu-n is rajta lehet, fejből nem tudom-, de ügyelj a legfrissebbre, lehetőleg (nekem a 2018-as változat van meg, de lehet, hogy azóta megint finomítottak rajta).

Megjegyzem, az első, 1996-os kiadás óta -EZ TÖRVÉNYI RENDELET AMÚGY!- lényegi módosítás nem történt, de némi finomítás, kiegészítésképpen igen. Szóval a konkrét kérdésed kapcsán bármelyik verziója megfelelő, alapvetően.


A rendelet száma és címe:


"AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJA

363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet

(módosítás: 137/2018. (VII.25.) Korm.rendelet rendelkezési alapján)"


Még mielőtt idézem a VÉGÉT (ott az idevágó passzus), ez minden mo-i oviban kötelező nevelési-szakmai elvek gyűjteménye, és a pedagógiai szabadság csak ezen túl, ennek alárendelve történhet! Viszonylag vékony füzet az egész. Magyarán a LEGFONTOSABB gyermekpszichológiai ismereteket és gyermekképet, óvodapedagógusi elvárásokat és attitűdöt leled fel e törvényrendeletben.


Ebben megtalálod azt is, hogy NEM TANÍTJUK DIREKTBEN SOHA az ovisokat, igen kevés kivétellel! Indirekt fejelsztés folyik az oviban! Ezen felül játékon át tanulnak alavetően! Az iskolás oktatást felejtsd el, amíg nincs 6-7 éves!


Először az indirekt nevelést idézem, utána pedig az iskolaérettség (végső) fejelzetet.


"ÖT, azaz római 5 ("V.")

AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGI FORMÁI ÉS AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATAI

JÁTÉK

1. A játék a kisgyermekkor legfontosabb és LEGFEJLESZTŐBB tevékenysége, s így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze. A játék - szabad-képzettársításokat követő

SZABAD JÁTÉKfolyamat

- a kisgyermek elemi pszichikus szükséglete, melynek mindennap visszatérő módon, hosszantartóan és lehetőleg zavartalanul ki kell elégülnie. A kisgyermek a külvilágból és saját belső világából származó tagolatlan benyomásait játékában tagolja. Így válik a játék kiemelt jelentőségű tájékozódó, a pszichikumot, a mozgást, az egész személyiséget fejlesztő, élményt adó tevékenységgé.


[...]


4. A játék folyamatában az óvodapedagógus tudatos jelenléte biztosítja az élményszerű, elmélyült gyermeki játék kibontakozását. Mindezt az óvodapedagógus feltételteremtő tevékenysége mellett a szükség és igény szerinti együttjátszásával, támogató, serkentő, ösztönző magatartásával,

INDIREKT

reakcióival éri el.


5. Az óvodában előtérbe kell helyezni a

SZABADJÁTÉK TÚLSÚLYÁNAK

érvényesülését. A játék kiemelt jelentőségének az óvoda napirendjében, időbeosztásában, továbbá a játékos tevékenységszervezésben is meg kell mutatkoznia."


---


ISKOLAÉRETTSÉG:


"HATOS, azaz római hat("VI.")

A FEJLŐDÉS JELLEMZŐI AZ ÓVODÁSKOR VÉGÉRE


1. A gyermek belső érése, valamint a családi nevelés és az óvodai nevelési folyamat eredményeként a kisgyermekek többsége az óvodáskor végére eléri az iskolai élet megkezdéséhez szükséges fejlettséget. A gyermek az óvodáskor végén belép a lassú átmenetnek abba az állapotába, amelyben majd az iskolában, az óvodásból iskolássá szocializálódik. A rugalmas beiskolázás az életkor figyelembevétele mellett lehetőséget ad a fejlettség szerinti iskolakezdésre.


2. Az iskolakezdéshez az alábbi feltételek megléte szükséges: testi, lelki és szociális érettség, amelyek egyaránt szükségesek az eredményes iskolai munkához:


a) A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül eljut az első alakváltozáshoz. Megváltoznak testarányai, megkezdődik a fogváltás. Teste arányosan fejlett, teherbíró. Mozgása összerendezettebb, harmonikus finommozgásra képes. Mozgását, viselkedését, testi szükségletei kielégítését szándékosan irányítani képes.


b) A lelkileg egészségesen fejlődő gyermek az óvodáskor végére nyitott érdeklődésével készen áll az iskolába lépésre. A tanuláshoz szükséges képességei alkalmassá teszik az iskolai tanulás megkezdéséhez. Érzékelése, észlelése tovább differenciálódik. Különös jelentősége van a téri észlelés fejlettségének, a vizuális és az akusztikus differenciációnak, a téri tájékozottságnak, a térbeli mozgásfejlettségnek, a testséma kialakulásának.


A lelkileg egészségesen fejlődő gyermeknél:


– az önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés, továbbá a közvetlen felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés, megnő a megőrzés időtartama; a felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés,


– megjelenik a tanulás alapját képező szándékos figyelem, fokozatosan növekszik a figyelem tartalma, terjedelme, könnyebbé válik a megosztása és átvitele,


– a cselekvő-szemléletes és képi gondolkodás mellett az elemi fogalmi gondolkodás is kialakulóban van.


Az egészségesen fejlődő gyermek:


– érthetően, folyamatosan kommunikál, beszél; gondolatait, érzelmeit mások számára érthető formában, életkorának megfelelő tempóban és hangsúllyal tudja kifejezni, minden szófajt használ, különböző mondatszerkezeteket, mondatfajtákat alkot, tisztán ejti a magán- és mássalhangzókat azzal, hogy a fogváltással is összefüggő nagy egyéni eltérések lehetségesek, végig tudja hallgatni és megérti mások beszédét,


– elemi ismeretekkel rendelkezik önmagáról és környezetéről; tudja nevét, lakcímét, szülei foglalkozását, felismeri a napszakokat; ismeri és gyakorlatban alkalmazza a gyalogos közlekedés alapvető szabályait; ismeri szűkebb lakóhelyét, a környezetében élő növényeket, állatokat, azok gondozását és védelmét; felismeri az öltözködés és az időjárás összefüggéseit. Ismeri a viselkedés alapvető szabályait, kialakulóban vannak azok a magatartási formák, szokások, amelyek a természeti és társadalmi környezet megbecsüléséhez, megóvásához szükségesek; elemi mennyiségi ismeretei vannak.


c) Az óvodáskor végére a gyermekek szociálisan is éretté válnak az iskolára. A szociálisan egészségesen fejlődő gyermekkedvező iskolai légkörben készen áll az iskolai élet és a tanító elfogadására, képes a fokozatosan kialakuló együttműködésre, a kapcsolatteremtésre felnőttel és gyermektársaival.


A szociálisan érett gyermek:


– egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni, késleltetni tudja szükségletei kielégítését,


– feladattudata kialakulóban van, s ez a feladat megértésében, feladattartásban, a feladatok egyre eredményesebb – szükség szerint kreatív – elvégzésében nyilvánul meg; kitartásának, munkatempójának, önállóságának, önfegyelmének alakulása biztosítja ezt a tevékenységet.


3. A hároméves kortól kötelező óvodába járás ideje alatt az óvodai nevelési folyamat célja, feladata a gyermeki személyiség harmonikus testi és szociális fejlődésének elősegítése.


4. A sajátos nevelési igényű gyermekek esetében folyamatos, speciális szakemberek segítségével végzett pedagógiai munka mellett érhető csak el a fentiekben leírt fejlettséget.


5. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek iskolaérettségi kritériumai tükrözik a befogadó intézmény elvárásait az iskolába kerülő gyermekekkel szemben."

2021. jún. 26. 01:38
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!