Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Mikor kellene beszélnie?

Mikor kellene beszélnie?

Figyelt kérdés

Kislányom 22 hónapos múlt, nem nagyon beszél, különösebben nem aggaszt, mert nagyon értelmes, rengeteg szót megért és meg is mutat képeskönyvekben. Amiket mond: baba, kaka, mama, papa, gyere, tessék, ezt a kettőt nem tökéletesen ejti, minden szót ért és akkor használja, amikor kell. Mikor érdemes beszédindito tornára vinni? Ilyen most indul a környékünkön, de egyenlőre szerintem nem kell még beszélnie. Ti mikor vinnétek?

Nem bölcsis és nincs testvére, csak azért írom, mert ez is hátráltathatja a beszédben, mindent megkap mutogatással is.



2019. ápr. 23. 14:23
 1/10 anonim ***** válasza:

Fiam a 2 éves státuszon 6 db szót tudott.

2,5 évesen kezdte a bölcsit, és 3. szülinapja előtt 1-2 hónappal kezdett beszélni.

Szép tisztán, sosem volt baja a hangzókkal, minden betűt szépen ejtett.


Nem vittem semmilyen tornára, talán akkor merült volna fel bennem, ha a védőnő javasolja, vagy a gyerekorvos.

2019. ápr. 23. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
Négy éves korig kell beszélni! A tiéd kettő éves sincs , nem értem miért kell siettetni már egy ekkora gyereket ?
2019. ápr. 23. 14:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:

2-es 3 éves korig kell beszélni, és nem sietteti senki, légyszi akkor válaszoljál, ha valami értelme is van

1-esnek köszönöm!

2019. ápr. 23. 15:12
 4/10 anonim ***** válasza:
13%
Kérdező , oké akkor nem szóltam , visszaadom a diplomám , ebben dolgozom 15 éve , de te jobban tudod. Már most tönkreteszed ezzel a gyerek.
2019. ápr. 23. 15:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
Nagyobbik lányom (betöltött) 2 évesen egyetlen szót sem volt hajlandó mondani. Pontosabban kettőt, de azok sem igazi rendes szavak voltak, csak tudatosan ezt használta 2 dologra: Ada volt a bátyja (Andris) és dudu a bogár. Slussz! Ennyi. Minden megértett, mindent elmutogatott és megértette magát a családon belül. Aztán bölcsis lett 2 évesen és kb. 2 hónapon belül kristálytisztán, érthetően, többszörösen összetett mondatokban beszélt. A bölcsiben nem értették a mutogatását, muszáj volt másképpen kifejezni magát. Szóval elvileg tudott beszélni, csak nem használta.
2019. ápr. 23. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:

Az enyém is 22 hónapos és csak pár szót mond. Azt is csak mi értjük, a mama és papa tiszta. Nem aggódom, látom ahogy fejlődik.

Három éves koráig sehová nem vinném.

2019. ápr. 24. 07:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

Először is, a beszédértés a kulcs a 3. szülinapig, bár ha nem a szakmában dolgozol, akkor könnyű félreértened, bár a ti esetetekben egyértelművé teszi a helyzetet, hogy már mondikál szavakat, szóval megnyugodhatsz, az aktuális jelek szerint.


Röviden: azért könnyű laikusként ezt félreérteni, mert a gyerekek NEM szándékos figyelemmel tanulnak! Beleértve a beszédértést, beszédfejlődést is. Ilyen értelemben azért kell szakembernek is legalább pár óra sok esetben, mire egyértelmű lesz, hogy van-e gyanú a beszédértés terén, mert egyéne válogatja, hogy mennyire mutatja jelét a kisgyermek a figyelemnek, és részben életkori sajátosságok is közrejátszanak ebben.


Egy laikus számára az lehet gyanús jel, figyelemfelkeltő jel, ha a gyerek nagyon nem reagál szinte semmire, de még ez se feltétlen jelenti, hogy baj volna. De ez már elég a gyanúhoz, első körben hallásvizsgálat kell ilyen esetben.


De ezt csak általánosságba mondom, mivel más szülők is olvasni szokták a válaszokat. A kérdező gyermekére nem igazán vonatkozik, mert mondikál már szavakat.

De ha nem mondikálna, önmagában az se baj, lentebb kifejtem, miért.


Kezdjük ott, hogy már a pocaklakó is tanul beszélni, tehát egyre jobban érti a beszédet (eleinte "csak" a metakommunikációt, bár az a beszédértésnek és a majdani beszédnek az alapja, sőt, iskolás korig a nagyobb hányada a kommunikációnak, és kevésbé a szavak, mondatok!), de teljesen normális az is, ha nem produkálja a beszédet, kb a 3. szülinapjáig.


A 3.szülinapig teljesen jó, ha mutogat, akkor is, ha csak gügyögne.


Az, aki egy évesen kezdett beszélni, ugyanúgy fog beszélni 3 és fél évesen, mint az, aki csak a 3. szülinapja körül kezdi!


(Kivéve ritka esetben, amikor egyébként is van a háttérben valami, ami problémát vált ki, arra majd ki fogok térni, de a beszéd kapcsán sok esetben nem lehet fényt deríteni erre a 3. szülinap előtt, hacsak nem más, ara utaló tényező is jelen volt már.)


Egyfelől azért, mert mindketten ugyanannyi ideig HALLGATTÁK a beszédet, tehát a legtöbb gyerek nagyon is érti, egyre jobban érti, mit mondanak körülötte, mégpedig úgy, hogy nincs szándékos figyelme .- ezért nem szabad tanítgatni, se javítgatni!


Aki fejleszteni akar, tegye szinte kizárólag indirekt módszerekkel, de ha lehet, inkább ezt hagyja ránk, szakemberekre, mert nem mindegy, mi a módja, kivitelezése. Ha csak annyi tesz a kedves szülő, hogy nem, javítgatja és nem tanítgatja gyermekét, játékos tanulással sem, ellenben kellően változatos -de nem túlzó és nem igazán mesterséges (mint pl tablet, video, tv)- ingerekkel körülveszi gyermekét (bár mag a játékszerek többsége jobb, ha puritán, mert az is segíti az alapvető és ösztönös elaborációját a kisgyermeknek), mindez önmagában elegendő a gyermek megfelelő fejlődéséhez, kivéve ritkább esetekben, amikor kiderül, hogy a szülőktől függetlenül valami probléma áll fenn (pl környezeti tényezők miatt mint környezetszennyezés stb; bár nyilván a súlyosan hibás nevelés is okozhat fogyatékot, ritkább esetben).


Szóval nyilván akadnak, akik a 3. szülinapjuk körül se szólalnak meg, beszédindításra a lehetséges legkorábbi időpont kb a 3. szülinap.

(Bár nem értem, most ezt kérdezed, vagy állítod? A kommented mintha ütné az indító kérdésed. De lehet, hogy én értelek félre.)


A kiejtés kapcsán is ejtenék pár szót:

nem kell aggódni, kb 5 / 5 és fél éves korig. Logopédust semmiképpen se javaslok az 5. életév előtt (dolgoztam óvodában egyébként). Általában magától alakul a kiejtés, tehát 5 éves kor előtt a pontatlan ejtés életkori sajátosság, és önmagában ebből nem szabad és nem lehet semmiféle, problémára utaló következtetést levonni!


Nagyon kell ügyelni a fejlesztésekkel, mert 7 éves kor előtt a fejlesztés abban az esetben többet árt, mint használ, ha nem kellően indokolt a fejlesztés!


Ezért a korai fejlesztésre

ne engedd megdumálni magad, ha nem beszéltél több, vonatkozó szakemberrel, pl a gyerek gondozójával (vagy a későbbiekben óvodapedagógusával), Pedag Szakszolgálaton pszichológusokkal.


Több szem többet lát (egyesek "szakembereknek" meg sajnos az állami anyagi támogatás többet ér, mint az, hogy mellőzze az indokolatlan fejlesztéseket).

2019. ápr. 25. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

* Itt-ott elírtam, elnézést! Valamint az elején lemaradt valami, így pontosabb:


...mert a KISgyerekek -kb 7 éves korig- NEM szándékos figyelemmel tanulnak...


(Kb 7 éves kortól a tudatos figyelem egyre inkább szerepet játszik, valamint a figyelemtartás hossza is jelentősen megnő egyébként.)

2019. ápr. 25. 22:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat!

7-es válaszadó, én is úgy látom, hogy anyagi érdekből akarnak fejleszteni szinte minden kisgyereket, legalábbis nálunk, Bp., minden sarkon van valamilyen fejlesztő központ, sok honlapon azt olvasom, hogy a kétévesnek 70 szót kell tudnia, kiejtve, ha nem tud, vigyem a fejlesztésre. Szerintem is túlzás, nem tervezem vinni. Illetve egy olyan program van, ami talán szóba jöhet, mert nem gondolom, hogy ártana, itt heti egyszer torna gyakorlatokat végeznek bölcsis korúakkal, mászohenger, egyensúlyozó eszközök, ilyeneket használnak, tsmt szerű torna, gyogytornásszal. De logopédushoz, vagy több alkalmas fejlesztő tornára csak később vinném, ha addig sem beszél.

2019. máj. 2. 13:44
 10/10 anonim ***** válasza:

Heti egy tesiórát rendben levőnek tartok mind bölcsődés, mind óvodás korban (tehát ilyen ritkán belefér a direkt módszerrel való fejlesztés), amennyiben szakember (pedagógus) végzi. Az óvodai heti tervekben is általában ez a mennyiség a jellemző. (Van ahol sajnos sűrűbben jellemző, mert a mozgásfejlesztés az adott óvoda specifikuma, holott a spontán mozgás és játék kellene inkább kitegye azt az időt; elég a heti egyszer fél óra / óra, az se sok, se kevés a 7 év alattiak számára.)


Átlag feletti gyermekek (pl hajlékony, jól táncoló ovis) esetén is ügyelni kell,

hogy ne vegyen el sok időt a gyermek speciális érdeklődésére (szépen énekel, érdekli egy hangszer, hajlékony stb) épített fejlesztés a spontán, szabad játékidőből, azaz a heti egy tesióra mellett kb ugyanennyit lehet csak fejleszteni az átlag feletti képessége terén, azt is csak akkor, amikor kedve van hozzá az óvodásnak.


(Az intenzív tehetséggondozásnak kb 7 (esetleg 6) éves kortól van az ideje, és akkortól is csak apránként -évről évre- emelve a fejlesztés óraszámát, mindig figyelembe véve a gyermek érzelmeit és az esetleg változó érdeklődését. Nem baj, ha csapongó az érdeklődése, bajt inkább az erőltetés jelent, ha tehetséges, ha nem az.)

2019. máj. 5. 20:55
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!