Lehet egy gyerek egyszerre nagyon buta, és nagyon okos is?
Hogy létezik, hogy az esetek felében kiemelkedő megfigyelései vannak, elmondod és megért valamit elsőre(pl szorzás fogalma, osztás fogalma, majd mielőtt említenéd, magától felmond egy egy rakás szorzótáblát, eloszt több nagyobb számot, mikor tudnia sem kéne hasonlót, vagy magától kitölt olvasónaplót bonyolult szövegből, megfigyel dolgokat, kijátssza a legnehezebb logikai feladatokat, akár ördöglakatot, vagy logikai rétegzős, tologatós, kombinálós játékokat), majd az esetek felében buta, mint a tök. Pl most megkérdeztem, mit jelent a "meddig tart a tanítás" kifejezés. Semmi, csak azt ismételgeti, hogy nem tudja. Vagy feladat közben elfelejti, mivel foglalkozott, pl a szorzótáblás napok után tegnap megkérdezte tőlem, hogy egyszer egy az kettő, ugye, mert a mondatban kétszer mondom az egyet! Fel nem fogom, előző héten magától felsorolta majd az összes szorzótáblát fejben számolással, pedig csak annyit mondtam neki, hogy "egyszer veszem az egyet, az egyszer egy, kétszer veszem a kettőt, az kétszer kettő" és leesett neki és már tudott mindent." Aztán ez a tudás sehol nincs, és ha elismétlem ugyanazt, mint előtte, nem érti, azt kérdezi, mi az, hogy "egyszer veszem" és mutatom és semmi.. aztán ma már megint tudja! Ugyanez versekkel, mesékkel, feladatokkal és most ezzel. Megkérdeztem mit jelent a tart szó, csak les ki a fejéből. Megkérdezem újra, hiszen ezt tudod, aztán tartja a kezét, hogy "tartani"..és tényleg mintha nem tudná! Aztán kicsit később megint.
Már évek óta ez van, írtam már ki kérdést, de megoldása nem lett, és mindig van, hogy rácsodálkozok, hogy hova tűnik belőle a tudás, néha teljesen se kép se hang, máskor meg egy zseni magától. Már ott tartok, hogy több személyisége van, mert amikor szófogadó, csendes, akkor "buta", amikor meg rosszul viselkedik, hangos, akkor "okos"..
Szedi az espricót egy hónapja, de nem változtat semmin.
Semmi bajom nem lenne, ha csak az egyik lenne. SOSEM beszéltem neki a szorzótábláról, sosem hallott róla. Megkérdezte mi az a kétszer kettő, amit a barátja mondott az összes annyi volt, amit mondtam, hogy látod ez egy ujj egyszer mutatom. Ez kétszer egy ujj, mert kétszer mutatom. Erre magától ledarálta az első 5 szorzótáblát(nem tudta, hogy szorzótáblának hívják), a 10est, a 100ast az ezrest és a 10ezrest, nem én tanítottam rá!!! Nem magolta be, SOSEM találkozott vele, egyszerűen kiszámolta ott előttem a buszon FEJBEN!
Szívesen lefotóznám az írását, elképesztően gyönyörű, vagy elképesztően borzalmas. Már leírt 5000 r betűt magától, mégis megáll benne, és "nem tudja", hogy van, máskor meg ha rákérdezek, hogy menni fog e, kinevet, hogy miért ne menne, és tényleg, miért ne menne, mikor gyönyörűen megy. Vagy megtanul egy verset, egy hétig fújja és egyik nap felébred, nem tudja mit mondott és nem ismer rá a versre, nem tudja, hogy ő azt tudja/tudta(mondóka). Ételekkel is ez van, egy hétig a kedvence volt, majd "ő sosem ette meg és hazudok" és már nem eszi. Most pl a cseresznyebefőttel volt ez, tehát nem valami szörnyűségre akarom rávenni, megvettem, mert előző héten szerette, következőn meg nem emlékszik rá, hogy szerette.
Igen, voltunk ott is, megnézte a reflexeit, beszélgetett vele, megmondta, hogy nem lát szindrómára utaló jelet, és szedjen halolajat.
Nem lenne bajom, hogy nem ír szépen, hogy nem tudja, de akkora két éles váltást látok, tapasztalok, és mindenki szélsőségesen vélekedik róla.. az egyik tanára szerint zseni, a másik szerint meg az értelme nem jó. Ugyanez a viselkedésre, meg mindenre, a teljesítménye szélsőségesen ingadozik, és nem azért, mert nincs meg benne a képesség pl rajzolásra, írásra. Vagy rajzol pár vonallal firkálmányt, vagy összedob egy csupaszín részletes tájképet. Vagy pálcikaemberei vannak, vagy "úgy rajzol, mint egy hetedikes" harmadik tanár szerint, aki felmérte év elején. A rajzórán meg az almája egy vonal és egy kör és be is került az értékelésébe, hogy "rajkészsége korának nem megfelelő", mikor kiemelkedő belőle máskor, de nem mindig.
"Hiperaktív, BTM-es vagy durvább esetben ADHD-s."
Azért ez elég durva így egy mondatban olvasni.
10-es tisztában vagy ezekkel a fogalmakkal?
Az adhd-s gyereket magyarul tévesen hiperaktívnak szokták nevezni (attention deficit, hiperactive disorder). A BTM meg beilleszkedési, tanulási és magatartászavaros gyereket jelent, ami nem egy rendellenesség, hanem egy közoktatási gyűjtőfogalom, amelybe elég sok minden beletartozhat, pl. az adhd is, de akár a diszek is.
Szerintem kezdd el megfigyelni, van-e összefüggés a két viselkedés váltakozásában.
Pl. azt figyeld meg, hogy milyen hatással van rá a cukor, az éhség, a folyadékfogyasztás, esetleg a tej vagy glutén... Szóval ilyen bevitt tápanyagok. Digitális médiafogyasztás mennyisége befolyásolja-e? Alvási szokások, stb.
Valószínűleg gyorsan fárad, szerintem ez látszik extrém módon. Mikor pörgeti magát, akkor az agyi aktivitás jobb, mikor nem kompenzálja a fáradtságot ezzel a módszerrel, akkor belassul. Gondolom, a teljes kipihent énje a nyugodt és okos lenne.
Ez a korosztály ha "lusta" gondolkodni, simán rámondja, hogy nem emlékszik, nem tudja, stb.
Remekül alszik egyedül este fél kilenctől reggel hétig..
Most a szenvedés után az volt, hogy mondtam, nem viszem játszóra, ha nem csinálja meg. Pillanatok alatt összekapta magát és lenyomott pár oldalt, hirtelen "visszajött" a tudása, pedig nem magyaráztam mellé semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!