Sper, difi, tolós váltó, vfts, ezek mik?
Sperr difi:
Tolós váltó:
A tolókerekes váltónál egyenesfogazású fogaskerekek dolgoznak. Ezek zajosabbak, mint a ferdefogazásúak, de ugyanakkora geometriai méretekkel nagyobb nyomatékot tudnak átvinni. Ezeket lehet ide-oda tologatni a tengelyeken, amiken hol van borda, hol nincs. Ha a fogaskerékpár mindkét fele bordás tengelyrészre téved, ők fogják átvinni a nyomatékot. Viszont a manapság "tolókerekes" néven emlegetett váltók nagy része kapcsolókörmös váltó, itt a fogaskerekek oldalán kialakított érdekes dudorok és lyukak (nevezzük őket így, ez talán egyszerűbb) is részt vesznek az egyes fokozatok reteszelésében. Szinkronkapcsoló nincs, a megfelelő fordulatot gázadással és dupla kuplunggal kell eltalálni visszakapcsoláskor.
VFTS (Lada)
Oké, a vfts-t értem, tolós váltót már nem igazán, sperr difit végképp nem, de a sok szakszót látva lehet nem is kell értenem :D azt hittem laikusnak is értelmezhető dolgok ezek, de akkor meghagyom a szakértőknek :D
köszi ment a zöld pipa
A difi, az pontosabban differenciálmű, ez minden autóban megtalálható.
A feladata hogy lehetővé tegy a 2 hajtott kerék közti fordulatszámkülönbséget kanyarodáskor. Ugyanis ilyenkor a kanyar külső íven haladó kerék többet fordul mint a belső íven haladó kerék. Ha a 2 oldali kereket egy fix tendely hajtaná, akkor az egyik keréknek csúsznia kéne kanyarodáskor mert azonos a két kerék fordulatszáma.
Pár évvel ezelőtt, pontosan ebből a videóból értettem meg, hogy hogyan működik :
Szóval elvileg így a difi az tiszta. A heggesztett, vagy a sper difi, meg pont hogy ezt a funkciót nem tudja. Így könnyebb driftelni az a utóval. 🤷♂️
"A heggesztett, vagy a sper difi, meg pont hogy ezt a funkciót nem tudja."
Nos, a hegesztett tényleg nem (a heggesztett meg pláne), de a sperrnek, meg úgy általában az összes önzáró difinek, lehet az viszkós, vagy torsen pont az a lényege, hogy alapvetően nyitott difiként működnek, de valamilyen módon gátolják az egyik kerék szabad kipörgését. Tehát amit leírtál, az nem igaz. A legelterjedtebb, klasszikus lamellás önzáró (sperr) esetében is jóval többről van szó, külön lehet állítani az előfeszítését (tehát hogy nyitott állásban mennyire zárjon össze alapból), valamint a zárási karakterisztikát: mennyire zárjon össze teljesen, mennyire legyen harapós, és mindezeket külön gázadásra és motorfékre is.
Szóval a téma enyhén bonyolultabb, mint hogy "könnyebb driftelni az autóval". Igen, persze ez így igaz, de az önzáró difikben épp az a jó, hogy normál használat mellett észre sem lehet venni a jelenlétüket. Egy hegesztett difivel gyakorlatilag csak pályanapozni lehet, normálisan közlekedni csak nagyon körülményesen.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!