Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Sper, difi, tolós váltó,...

Sper, difi, tolós váltó, vfts, ezek mik?

Figyelt kérdés
Nem is biztos hogy jól írtam őket 😅 azt vágom hogy versennyel kapcsolatosak de pontosan micsodák?
2021. nov. 19. 15:15
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Sperr difi:

[link]


Tolós váltó:

A tolókerekes váltónál egyenesfogazású fogaskerekek dolgoznak. Ezek zajosabbak, mint a ferdefogazásúak, de ugyanakkora geometriai méretekkel nagyobb nyomatékot tudnak átvinni. Ezeket lehet ide-oda tologatni a tengelyeken, amiken hol van borda, hol nincs. Ha a fogaskerékpár mindkét fele bordás tengelyrészre téved, ők fogják átvinni a nyomatékot. Viszont a manapság "tolókerekes" néven emlegetett váltók nagy része kapcsolókörmös váltó, itt a fogaskerekek oldalán kialakított érdekes dudorok és lyukak (nevezzük őket így, ez talán egyszerűbb) is részt vesznek az egyes fokozatok reteszelésében. Szinkronkapcsoló nincs, a megfelelő fordulatot gázadással és dupla kuplunggal kell eltalálni visszakapcsoláskor.


VFTS (Lada)

[link]

2021. nov. 19. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:

Oké, a vfts-t értem, tolós váltót már nem igazán, sperr difit végképp nem, de a sok szakszót látva lehet nem is kell értenem :D azt hittem laikusnak is értelmezhető dolgok ezek, de akkor meghagyom a szakértőknek :D


köszi ment a zöld pipa

2021. nov. 19. 17:37
 3/5 anonim ***** válasza:
100%

A difi, az pontosabban differenciálmű, ez minden autóban megtalálható.

A feladata hogy lehetővé tegy a 2 hajtott kerék közti fordulatszámkülönbséget kanyarodáskor. Ugyanis ilyenkor a kanyar külső íven haladó kerék többet fordul mint a belső íven haladó kerék. Ha a 2 oldali kereket egy fix tendely hajtaná, akkor az egyik keréknek csúsznia kéne kanyarodáskor mert azonos a két kerék fordulatszáma.

Pár évvel ezelőtt, pontosan ebből a videóból értettem meg, hogy hogyan működik :

[link]

Szóval elvileg így a difi az tiszta. A heggesztett, vagy a sper difi, meg pont hogy ezt a funkciót nem tudja. Így könnyebb driftelni az a utóval. 🤷‍♂️

2021. nov. 19. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
Ahaaaaa... köszi :D
2021. nov. 19. 22:14
 5/5 anonim ***** válasza:

"A heggesztett, vagy a sper difi, meg pont hogy ezt a funkciót nem tudja."


Nos, a hegesztett tényleg nem (a heggesztett meg pláne), de a sperrnek, meg úgy általában az összes önzáró difinek, lehet az viszkós, vagy torsen pont az a lényege, hogy alapvetően nyitott difiként működnek, de valamilyen módon gátolják az egyik kerék szabad kipörgését. Tehát amit leírtál, az nem igaz. A legelterjedtebb, klasszikus lamellás önzáró (sperr) esetében is jóval többről van szó, külön lehet állítani az előfeszítését (tehát hogy nyitott állásban mennyire zárjon össze alapból), valamint a zárási karakterisztikát: mennyire zárjon össze teljesen, mennyire legyen harapós, és mindezeket külön gázadásra és motorfékre is.


Szóval a téma enyhén bonyolultabb, mint hogy "könnyebb driftelni az autóval". Igen, persze ez így igaz, de az önzáró difikben épp az a jó, hogy normál használat mellett észre sem lehet venni a jelenlétüket. Egy hegesztett difivel gyakorlatilag csak pályanapozni lehet, normálisan közlekedni csak nagyon körülményesen.

2021. nov. 21. 14:14
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!