Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogyan kell helyesen visszavál...

Hogyan kell helyesen visszaváltani?

Figyelt kérdés

Felfele megy(kuplung ki fogáspontig, majd utána gáz, mintha a két pedál egy mérleg lenne), de lefele már nem. Még csak a kertben gyakorolgatok, de vagy lefullad vagy rángat az autó. Két változat érdekelne:

1) Motorfékes visszakapcsolás

2) Rendes, fékezés közbeni visszaváltás

Hamarosan 17 leszek, akkor kezdeném majd a rutint.


2022. júl. 11. 10:58
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
89%
A kertben ne gyakorolgass! Nem tesz jót az autónak sem, meg az oktatónak kifizettek egy rakat pénzt, hogy megtanítson. Autóvezetésben nincs hatékony és értelmes távoktatás.
2022. júl. 11. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
88%
A kertben olyan lassan lehet menni, hogy max, 1-2 között váltogathatsz. Semmi értelme.
2022. júl. 11. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 krwkco ***** válasza:
25%

A normál közlekedés során sem fékezés közben, sem motorfék üzemben nem kell visszaváltani.

Ha sík terepen lassítani akarsz, akkor abban a sebességben kell hagyni az autót, amiben volt. Akkor kell kivenni üresbe, ha már rángatni kezdene a motor. Vagy ha elérted a kívánt lassúságot és újra gyorsítani akarsz.

A folyamatos visszaváltogatás elvonja a figyelmet, koptatja a szinkrongyűrűket és a kuplungot. Ez többe fog kerülni, mint a fékbetétcsere vagy a megspórolt üzemanyag.

Ha meredek lejtőn kell leereszkedni, akkor még a lejtő kezdete előtt le kell lassítani és visszakapcsolni. Nem a lejtőn, már fékezés közben.

2022. júl. 11. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:
62%
A kertben megnézném hogy váltasz vissza, miközben kilencvenről lassítasz vissza. :D :D
2022. júl. 11. 11:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 anonim ***** válasza:
40%
…és brummog is hozzá, mint Trabarna.
2022. júl. 11. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 anonim ***** válasza:
57%

Előzőt felejtsd el. Nyugodtan visszakapcsolhatsz. Ha 60-al gurultál ötödikben, akkor az előző szerint mát 50-nél ki lehetne venni üresbe, és attól kezdve az üzemi féket kéne használni. A valóőságban nyugodtan mehet neki egy harmadik fokozat, azzal 20-25-ig tudsz még lassulni.

Amúgy is lehet váltogatni motorfékezés közben. Rendszeresen járok Budán, akár a Gábor Áron, akár a Kapy utcán megyek le, van hogy váltani kell, ha már túl gyors / túl lassú az autó. Egy hosszabb lejtőn még inkább: Hűvösvölgyi út, Budakeszi út. Sehol nincs leírva, hogy ha egy lejtő tetején negyedikben voltál, akkor végig abban kell maradni. Az előbb említett utak bármelyikén lejövök úgy, hogy ha forgalmi okból nem kell lassítani, a végén meg lehet fogni a féktárcsákat, mert legfeljebb csak még kézzel foghatóan forróak, ami egy fék esetében semmiség.

2022. júl. 11. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
57%
#6 vagyok, csak közben írtak ketten, szóval a 3-ast felejtsd el, vagy ki sem mozdult még az Alföldről, vagy csak egyszerűen téves információk birtokában van.
2022. júl. 11. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 anonim ***** válasza:
0%

A normál közlekedés során sem fékezés közben, sem motorfék üzemben nem kell visszaváltani.


Ha sík terepen lassítani akarsz, akkor abban a sebességben kell hagyni az autót, amiben volt. Akkor kell kivenni üresbe, ha már rángatni kezdene a motor. Vagy ha elérted a kívánt lassúságot és újra gyorsítani akarsz.


A folyamatos visszaváltogatás elvonja a figyelmet, koptatja a szinkrongyűrűket és a kuplungot. Ez többe fog kerülni, mint a fékbetétcsere vagy a megspórolt üzemanyag.


Ha meredek lejtőn kell leereszkedni, akkor még a lejtő kezdete előtt le kell lassítani és visszakapcsolni. Nem a lejtőn, már fékezés közben.

2022. júl. 11. 18:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:
100%

A visszakapcsolás általában nehezebben szokott menni, mivel a műszaki hátteret is érdemes tudni és érteni hozzá. Először is motorféknek azt nevezzük, amikor gázadás nélküli állapotban, zárt tengelykapcsoló mellett az autó a saját lendülete révén mozog, és forgatja a kerekektől elindulva a hajtásláncon keresztül a motor főtengelyt. Miután a motornak az ilyen jellegű megforgatása energiát emészt fel, ezáltal az autó mozgási energiája és sebessége csökken (vízszintes talajt feltételezve).

A föntiekből adódik, ha egy adott sebességgel közlekedsz, majd elengeded a gázpedált, akkor motorfék üzembe kerül a jármű, vízszintes talajon sebessége folyamatosan csökken. Ha lejtőn mégy lefelé, akkor pedig egy alkalmas fokozattal (és praktikusan kismértékű fékpedál használattal) közel állandó sebesség alakítható ki, hiszen ilyenkor a gravitációs erőnek a lejtő hajlásszögének megfelelő lejtőirányú gyorsítóereje nagyrészt a motor fékezőhatása által kompenzáltatik.


Térjünk rá a visszakapcsolásra. Visszakapcsoláskor a kuplungpedál lenyomása közben a váltóból a kuplung felé kijövő tengely az új áttételnek megfelelően fordulatszám növekedésre tesz szert, így az ahhoz bordástengely-bordásagy kapcsolattal csatlakozó kuplungtárcsa (a rászegecselt surlódóbetéttel együtt) is felgyorsul. Ilyenkor a motor főtengelyén lévő lendkerék akár sokkal lassabban is foroghat mint a kuplungtárcsa. Ez azt jelenti, hogy a kuplungpedál felengedésével, azaz a tengelykapcsoló zárásával ennek a fordulatszám különbségnek ki kell egyenlítődnie, miközben egyébként a motorfék hatás növekszik.

Ebből két dolog következik:

1.Visszaváltani motorfékezés céljából akkor szabad, ha az adott fokozatban a motorfordulatszám már kellően alacsony.

2.A kuplungpedál felengedését finoman kell végezni, hogy a kuplungtárcsa és a lendkerék közötti fordulatszám különbség egyenletesen tudjon kiegyenlítődni.

Ha nem teljesül ez a két pont, azaz úgy váltasz vissza, hogy még elég magas a fordulatszám, akkor gyors kuplungpedál felengedés esetén egy jó nagyot rántani fog az autó, mivel a fentebb említett fordulatszám különbség ilyenkor hirtelen, rövid idő alatt ütésszerűen egyenlítődik ki. Ilyenkor jelentős csavarólengések jelenhetnek meg a tengelyekben és tárcsákban, amely a jármű rángató mozgását is okozzák. Ez a forgó-mozgó alkatrészek, gépelemek szempontjából dinamikus ütőterhelést jelent, és az üzemi erőknek a többszöröse jelenhet meg. Duplakuplunggal szerelt autóknál kevésbé érezhető a hirtelen rántás, ott az ilyen dinamikus terhelések nagy részét a kuplungban lévő ívrugók csillapítják, persze a rendszeres ilyen hatások a kuplung élettartamának drasztikus csökkenését is maga után vonják, pl. a kuplung elkezd lötyögni, az ívrugók elvesztik előfeszítésüket, vagy kifáradás révén el is törnek.


A visszaváltásnak még egy fajtáját megemlíteném: ez arra vonatkozik, amikor nem motorfékezés céljából, hanem erőtartalék képezés céljából váltunk vissza, pl. előzés, emelkedő vagy hegymenetre való előkészületként. A módszer elve, hogy magasabb fordulatszámon járatva a motort, a lendkerék nagyobb energiát tud tárolni, dinamikusabb manővereket lehetővé téve. Egész pontosan a lendítőkerék által tárolt forgási energia arányos a fordulatszám négyzetével,tehát ha a fordulatszámot pl. 40%-al megnöveljük, akkor a tárolt forgási energia jó közelítéssel megduplázódik.

A módszer gyakorlata: A visszaváltás közepes fordulatszám tartományban megkezdhető. A kuplung felengedése közben kis gázt is adunk, hogy a lendkerék fordulatszáma megnövekedjék, és a surlódóbetéttel való kapcsolódáskor már ne jelenjen meg túlzott fordulatszám különbség, amely rántást idéz elő. Eljárhatunk úgy is, hogy a visszakapcsolást két lépésben hajtjuk végre: először üresbe tesszük a váltót, felengedjük a kuplungot, majd gázfröccsöt adunk, ezzel megemelkedik a lendkerékfordulatszám és a váltótengely fordulatszám is. Második lépésként kapcsolunk az alacsonyabb fokozatba. Ez utóbbi (ún. duplakuplung-gázfröccs) módszerrel a váltó szinkronkúpokat kímélhetjük, bár megemlítendő hogy a módszer jelentősége elsősorban a szinkronizálatlan váltók esetén értékelődik fel. Manapság ezt már nem is tanítják, hiszen ha bementek egy autószalonba, már a kézi váltó is ritka, nemhogy szinkronizálatlan váltó.


Remélem tudtam azért segíteni, főleg a megértésben hogy alapszinten műszaki oldalról mi áll a pedálnyomogatás meg a váltás hátterében.

2022. júl. 11. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
100%

Még annyival kiegészítem magamat, hogy a visszaváltások megtanulása sok gyakorlást igényel, nem is mindenki alkalmazza vagy tudja ezeket a fenti formában.

A motorfékezés céljából történő többszöri visszakapcsolás pl. sokszor nem is alkalmazható, máskor viszont praktikus.

2022. júl. 11. 23:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!