Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Terepjárónál mennyire számít...

Terepjárónál mennyire számít a nyomaték?

Figyelt kérdés

Arra gondolok, hogy terepen, pl. felmenjen egy sárosabb lejtőn, mekkora szerepe van az autó nyomatékának? Mondjuk egy dízel Patrol könnyebben felhajt, mint egy 1.3-as Samurai...?

Nyilván sok mindentől függ, terepgumi, sofőr, stb. -de itt most csak az autó maximálisan leadott nyomatékán filózok, ami dízelnél jóval nagyobb.

Terepre vajon ideálisabb egy dízel-terepjáró?

Ti mit gondoltok erről? Esetleg egy írás, cikk róla?


Köszönöm a válaszokat.



2023. máj. 11. 12:05
 1/7 anonim ***** válasza:
Szerintem igen, ha csak abból indulunk, hogy szinte az összes teher autó dízel, ahol pont a nyomaték a lényeg, amit le is adnak már kis fordulaton. Viszont a súly sem utolsó szempont. A Suzukiba azért lehet elég az 1.3 motor mert, mert a Suzukiknak borzasztó könnyű a kasztniuk.(Pl egy új Fiat 500as egy picivel nehezebb mint egy 1.2es új swift gl.) A régi Patrol pedig egy igazi brutál jó terepre való gép.
2023. máj. 11. 13:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%
A benzinesben jóval rövidebb a váltóáttétel, szóval a keréken nem lesz sokkal kisebb a nyomaték
2023. máj. 11. 14:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 Farkas999 ***** válasza:

A nyomatéknak a gyorsulásnál van jelentősége, emelkedőnél a lóerő számít.

[link]

2023. máj. 12. 10:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

"A nyomatéknak a gyorsulásnál van jelentősége..."


Ezzel vitatkoznék. Ugyanis egy benzines autó átlagban jobban gyorsul, mint egy dízeles, aztán a nyomatéka a közelében sincs a dízeléhez képest. Nyomaték=vonóerő.

De köszi a cikket, elolvasom majd.

2023. máj. 12. 11:09
 5/7 anonim ***** válasza:
#4: vonóerő=motornyomaték*váltóáttétel*végáttétel/kerékméret
2023. máj. 12. 12:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Farkas999 ***** válasza:

Az autó gyorsulásának szempontjából a nyomaték játszik fontosabb szerepet, mint a lóerő. A nyomaték a motor erejét jelenti, amelyet a lengéscsillapítókhoz és az abroncsokhoz közvetlenül továbbítanak, ami a jármű gyorsulását eredményezi. A lóerő viszont inkább az autó végsebességére van hatással, mivel a lóerő azt jelenti, hogy mennyi munkát végez a motor egy adott idő alatt.


Az autógyártók általában mindkét értéket megadják a gépjárműveiknél, de az általános szabály, hogy magas nyomaték mellett magas lóerőre is szükség van ahhoz, hogy az autó erős és gyors legyen. Ezen kívül más tényezők, például a jármű tömege, sebességváltója és a hajtott kerekek típusa is befolyásolja az autó gyorsulását.

2023. máj. 13. 08:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
50%

Fel nem bírom fogni, hogy hogy lehet ilyen marhaságokat kijelenteni, hogy "A nyomatéknak a gyorsulásnál van jelentősége, emelkedőnél a lóerő számít."


Teljesítmény (lóerő) = nyomaték × szögsebesség (fordulatszám). Az autót a vonóerő fogja előre vinni, ami pedig teljesítményből lesz.


Nincs értelme, és nem is lehet külön teljesítményről és nyomatékról beszélni, mert nincs egyik a másik nélkül! Úgy is mondhatnám, hogy a teljesítményben benne van a motor nyomatéka, tulajdonképpen a teljesítménynek a nyomaték az egyik részhalmaza. Amelyik motornak nagyobb a (csúcs) nyomatéka, annak a teljesítménye is magasabb lesz, többnyire az alacsonyabb fordulatszámtartományban!


Egy motor teljes terhelésen vett teljesítmény görbéje magában tartalmazza a nyomaték felépülését is. MINDEN létező autónál számít tehát a nyomaték felépülése, mert ez határozza meg egy motor karakterét, vagyis, hogy mekkora fordulatszám szükséges ahhoz, hogy értékelhető teljesítményt le tudjon adni.


Értelem szerűen, egy olyan motor, ami alacsony fordulatszámon nagyobb nyomatékot ad le, jobban kezelhető, mert kevesebbet kell váltogatni, könnyebb vele elindulni, stb. Ennek ellenére, ha ráraknál egy tökéletes CVT váltót egy pörgősebb motorra, alacsonyabb nyomatékkal, és egy lomhábbra, magasabb nyomatékkal, ami mindig a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámnál tudja tartani őket, szögre ugyanúgy fognak gyorsulni, azonos teljesítmény mellett. Tekintve, hogy az elérhető teljesítmény (keréken mérve) egy sebességváltóval felbontható a leadott nyomaték és fordulatszám tetszőleges kombinációira.


Ami a gyakorlatban igazán számít: még ha egy alacsonyabb nyomatékú motorhoz meg is változtatjuk az áttételezést, hogy jobban tudjon pörögni a motor, a főtengelyen mért rugalmassága minden esetben rosszabb lesz. Az pedig meglehetősen ritka, hogy kizárólag egy munkaponton fogjuk járatni órák hosszát. Magyarán, mivel a sebességváltás sosem tökéletes, és az ebből kieső idő minden esetben a megtermelt mozgási energiából fog fogyasztani, nagyon is tud számítani, hogyha kevesebbszer kell ezt megtenni, ami egy nagyobb nyomatékú motornál általában megoldható.


[link]


Itt van egy 120 lóerős turbódízel és egy 120 lóerő szívóbenzin motor összehasonlítása. Meg lehet nézni mondjuk 2000-es fordulatszámnál, a dízelmotor lead kb. 75 lóerőt, ehhez képest a benzines jó, ha 40-et. Ez az, ami valójában számít.

2023. máj. 13. 11:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!