Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi a különbség tulajdonképpen...

Mi a különbség tulajdonképpen a lóerő és nyomaték között?

Figyelt kérdés

[link]


Ez az én turbó dízel autóm és ezzel a szívó benzinel hasonlítottam össze:


[link]

Lóerőben minimális a különbség a kettő között

A tdci ba 260nm nyomaték van a szívó benzinnbe 159 ennek ellenére a 0-ról 100-ra gyorsulásnál 1 tized másodperc a különbség a kettő között a tdci javára.

Akkor tulajdonképpen az a 100 nm plusz nyomaték mit csinál? Azthittem a nyomatéktol függ a gyorsulás


2023. aug. 12. 15:26
1 2 3
 11/27 krwkco ***** válasza:
100%

4-es jól leírta, hogy a gyorsulás a pillanatnyi teljesítménytől függ. De nézhetjük ugyanezt nyomaték és áttétel szempontjából is:

1.6 Ti-VCT (125 LE)

Teljesítmény 125 LE / 6000 rpm

Nyomaték 159 Nm / 4000 rpm

Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 10.9 mp


1.8 TDCi

Teljesítmény 116 LE / 3800 rpm

Nyomaték 250 Nm / 2000 rpm

Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 10.8 mp


Ahhoz, hogy a két autó azonos sebességet érjen el a csúcsteljesítménynél, a dízel áttétele kb. 6000/3800=1,58-szor nagyobb kell legyen. Ettől a keréken mért nyomatéka 1,58-szor kevésbé hatásos, mint a benzinesé, azaz 250 Nm/1,58=158Nm.Itt tűnik el a nagyobb nyomaték előnye.

Még azt kell tudni, hogy turbós motorok nyomatékgörbéje hamar felmegy az alacsonyabb fordulatszám-tartományban is. Ezért a hétköznapi használatban, ahol a közepes a jellemző fordulatszám, jobb gyorsulás-érzetet keltenek.

2023. aug. 12. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/27 anonim ***** válasza:
57%

A keréken ébredő forgatónyomatékkal egyenesen arányos a gyorsulás.

Csakhogy az amit te nézel, az nem a kerék, hanem a motor maximális nyomatéka és az is csak egy adott fordulatszámon.


A 0-100-ra gyorsulási idő sok dologtól függ, pl. áttétel, fokozatok kiosztása, fokozatváltás gyorsasága, nyomatékgörbe, autó tömege, légellenállás, stb.

Pl. ugyanaz az autó valószínűleg jobban fog gyorsulni egy 7 fokozatú DSG-vel, mint egy 3 fokozatú nysa váltóval.


Kb. olyan mintha a lábhossz alapján akarnád eldönteni, hogy melyik futó fut gyorsabban.

2023. aug. 12. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/27 anonim ***** válasza:
#12 Ez baromi jó hasonlat, köszi!
2023. aug. 12. 20:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/27 anonim ***** válasza:
61%

Igazából fura, hogy a nyomatékgörbere van mindenki ráizgulva.

A teljesítménygörbét kell nézni. Ha széles a teteje, akkor egy rugalmas, bármikor odalépve harapós motor. Ha csak csúcsos, akkor van az hogy állandóan váltogatni kell, ha gyorsulni akarsz.

2023. aug. 12. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/27 anonim ***** válasza:
#14 Dehogy kell. Én sosem válogatok és mindig gyorsulok, le kell tolni a sok parasztot az útról, és szabad a pálya.
2023. aug. 12. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/27 anonim ***** válasza:
63%

#14: Fizikából jár az egyes.

A nyomatékgörbe egyértelműen meghatározza a teljesítménygörbét és fordítva.


Ha a nyomatékgörbe "minden pontját" megszorzod (fordulatszám x 2pi)-vel, akkor megkapod a teljesítménygörbét.

Mérőpadon is a forgatónyomatékot és a fordulatszámot mérik, a teljesítményt ezekből számolják.

2023. aug. 12. 21:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/27 anonim ***** válasza:

Abban nyilvánul meg, hogy a benzinest alsó hangon 3-4 ezerig pörgeted, ha mondjuk (nem lendületből) előzni szeretnél, a dízel viszont már ~2 ezres fordulaton tudni fogja ugyanazt a teljesítményt. Mondjuk amikor a benzinessel ötösből hármasba váltasz, ugyanolyan körülmények között, ugyanakkora motorral rendelkező dízellel elég négyesbe.

Nagyjából hasonló arányban vezettem ezidáig benzines és dízel autó(ka)t, és számomra komfortosabb a dízel, mert a hétköznapi használat során ritkán szoktam négyezerig húzatni a motort, emiatt a benzines kevésbé tűnik dinamikusnak a mindennapokban. Persze mint mondtam, ki lehet hozni bármelyik benzinesből ugyanazt az erőt, mint az azonos hengerűrtartalmú dízelből, csak ~2 ezerrel magasabb fordulaton.

2023. aug. 12. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/27 anonim ***** válasza:
#17 Na, itt nyilvánul meg. Aki picit is tapasztalt, van minimum ráérzése és érzéke, az nem mond neked fordulatot, mert nem a műszert bámulja, hanem vezet. Fülre és érzésre.
2023. aug. 12. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/27 anonim ***** válasza:
Mellesleg egészen szomorú, hogy azonos arányban vezettél dízelt és benzinest és ez a véleményed. Nekem is dízel van, ezt szoktam meg, ez a gazdaságos nekem, de köbcenti és nyomaték ide-oda egy dízel sosem fogja azt hozni sima gyorsulásban, mint egy benzines. Ha te azonos arányban vezetted őket, és ide jutottál, akkor vagy nagyon keveset vezetted mindkettőt, vagy fából van a jobb lábad.
2023. aug. 12. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/27 anonim ***** válasza:

#19

Vagy csak, mint említettem, nem húzatom négyezerig, ha nem indokolt.

De ezt pontosan ugyanígy leírtam az előbb is, a hétköznapi, lazább használat során, 2-3 ezres váltásokkal dinamikusabb egy dízel.

Nem azt mondtam, hogy nem tudok ugyanúgy gyorsulni a benzinessel, mint a dízellel, csak hogy a benzinesnek nagyobb fordulatra van szüksége ugyanahhoz a gyorsuláshoz.

2023. aug. 12. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!