Ha a mai autók tele vannak szenzorokkal, mindenféle elektronikával stb., a végtelen hibalehetőséggel ezeket 20 éves korukban ki fogja majd tudni fenntartani?

























Érdekes, ugyanezt mondták ezelőtt 40 évvel is a keleti blokk autóinak szerelői is. Hú a csúnya nyugati autók tele minden extrával meg elektronikával, ezek 10 év után bontó.
Aztán valahogy mégis veterán lett belőlük. Ez a "nincs hozzá szerelő", persze, a sok öreg szaki lemarad, mert az új iránti negatív érzelem miatt nem foglalkoznak velük. Nekem is volt ilyen kollégám, aki bármikor csukott szemmel nevetségesen kis idő alatt megcsinált egy dobféket, vagy bármit ami 30 évesnél öregebb technika, de egy hibakódolvasás már meghaladta a tudását. Az ilyenek általában ránk fiatalabbakra maradtak. És ahogy most vagyunk mi fiatalok a mai "fiatalabb" autókra, úgy lesznek majd utánunk is a maiakra, bár én nagyon nem akarok így lemaradni, igyekszem követni a dolgokat.





Először is egy autót sem arra terveznek, hogy 20+ évig járjon. Az más kérdés, hogy járnak.
Régen a keleti blokk autói, ha 15 évet elmentek az már nagyon jónak számított.
Aztán jöttem a hozzájuk képest agyon bonyolított autók. Ma 25-30 évesen is járnak...
És az igaz, hogy nem kötelező mindenkinek autóval járni. A 80-as években másfél millióval több ember, harmad ennyi autóval élte az életét. A tömegközlekedés akkor se volt jobb.





"Tovább drágulnak az autójavítások.
Talán mostanra már a többség érzi a bőrén a szép új világ gyakorlati leképeződését az aktuálisan kapható autók karbantartásával kapcsolatban. A downsizing, a filléreskedés a beszállítóknál, a CO2 nyomás, a rövidtávú compliance megfelelés oltárán feláldozott hosszútávú tartósság meteorként csap bele a használtautó piacba, és a garanciaszolgáltatók üzletmenetébe.
A CarGarantie idei felmérése is arról ad számot, hogy egyre gyorsul a drágulás az autójavítások kapcsán. A cég, több mint 1 millió garanciaszerződés elemzése kapcsán számol be arról, hogy 718 euróra növekedett egy átlagos javítás elszámolása.
2016-ban 502 euró volt ez az összeg, azóta pedig minden évben erősen növekedett, így jutottunk ez a 718 euróig, és ez bőven az euro zóna inflációja feletti szint.
A leggyakoribb hibák az elektromos berendezésekkel kapcsolatosak. Második helyen a komfort elektronikai elemek állnak. A használt autós garancia szerződések kárkifizetéseinek a negyedét a motorral kapcsolatos bajok adják, azaz messze ezek jelentik a legnagyobb tételt. Az új autós garanciáknál a kárkifizetések ötöde megy el a motorokra. Döbbenetesen magas számok.
Egy másik statisztika szerint a tervszerű karbantartások lassan autónként évente 400 euró körüli átlagos költést jelentenek, és ebbe az összegbe az is beleszámít, amikor a kétévente esedékes szerviz miatt egy autóra adott évben épp nem kell költeni.
Guruló pillanatfelvételek lettek az autóink. 6-7 éves autók esetében a javításból fakadó gazdasági totálkár egyáltalán nem ritka, az ismert és egyre bővülő lista a konstrukció hibás -javíthatatlan- motorok kapcsán egyre nagyobb fejfájást okoz mindenkinek.
A forró krumplit dobálja a szakma egyre tovább, és azoknak kerül igazán sok pénzükbe a végén, akiknek alacsony kereset mellett alap mobilitást lenne hivatott biztosítani egy egyszerű és olcsó, 15 évet kibíró autó.
Rapid módon öregszik az autópark. 5 év alatt lényegében a duplájánál is magasabb áron tud magának autót venni az, aki az olcsó autók között nézelődött az új autó piacon. A karbantartás szintén jelentősen magasabb, a biztosítás az autóba kényszerített rengeteg berendezés miatt szintén drágább lett. A kamatok nálunk nagyon magasak, de máshol is emelkedtek a korábban tapasztaltakhoz képest.
A kubaizáció előkapujában vagyunk, akármilyen drasztikusan is hangzik."





www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__13..
Aki ezt a videót megnézni és képes értelmezni az elhangzottakat, akkor tudni fogja, hogy a válasz nyilván nem.
www.youtube.com/watch?v=lLwnoBWIJBo&t=7s
(Miért ne vegyél modern autót, Göbi, Karotta, Winkler, Vályi, Novot).
Aki egy kicsit többet szeretne tudni a modern motorokból (Euro6), hogy miben másabb vagy mennyivel bonyolultabb, mint akár egy Euro 4-es az itt teheti meg. www.youtube.com/watch?v=tLOh5lJkEC4
Egyébként tű pontos 6-os. Mert egy régi mondjuk Mercedes 250D(igen szívó dízel), simán elment annyit bontatlan blokkal. De miért is? Hát azért b.meg, mert annak még nem kellett ennyi mindennek megfelelnie. Az az szigorú euro normák, kötelező vezetés támogató rendszerek, rengeteg kényelmi extra. Ezek miatt pedig sokkal bonyolultabb vezérlőkre is szükség van, g@ci elektronikával együtt(persze ez folyamatosan bonyolódott a 90-es évek eleje óta). Sőt abba még nem volt turbo sem, de közvetlen befecskendezés, nagynyomású, adblue rendszer, de még részecske szűrő sem! Egy autó szerelőnek ma nem elég szerelőnek, hanem a diagnosztikához is k.rvára kell értenie.
"Mára elvileg javult a helyzet a minőség tekintetében, viszont annyival bonyolultabb lett egy komolyabb autó, hogy megint kilométernyi kábelrengeteget, harminc-negyven kiló rezet kell belepakolni vezeték formájában. Ennek pedig nem más az oka, mint a gyártók által feltérképezett vásárlói igények. Persze, egy Euro 5-ös motornak is bonyolultabb vezérlés kell, de a sávelhagyás-figyelmeztető, a radaros tempomat, a hőkamera és társai miatt lett megint olyan káosz az elektronikában, ami aztán keservesen diagnosztizálható, többszöri szervizlátogatással is csak szerencsével javítható hibákat produkál."
Varga Tibor bátyánk pedig arról beszélt egy nem régi videójában, hogy a 2018-után gyártott Volkswagenek hengerfeje, akár 50ezer után megkotlik. Mert annyira f@s, sz@r, g@ci anyagból van.....
Például, ezekből is pontosan látszik, hogy a mai autók többsége, mekkora egy f@startály.
www.vezess.hu/hirek/2025/01/12/eu-autoipari-visszahi..
"Komoly gondok vannak ezekkel az autókkal
Eltörnek, szétesnek, beáznak, megráznak. Padlógázon indítják a 2025-ös évet az autóipari visszahívások Európában."
www.vezess.hu/hirek/2025/04/26/eu-autoipari-visszahi..
"Alkatrészek, utasok eshetnek ki ezekből az autókból
Helyükből kiszakadó ülések, szétmálló abroncsok, lehulló díszítő elemek okozhatnak sérülést a heti visszahívási értesítőnkben szereplő termékeknél."





Van mai autó, és mai autó között különbség, ahogy régi autó, és régi autó között is.
Hobbiszerelőként a mai napig meglepődök, hogy képesek bizonyos 20+ éves autókkal közlekedni a mai napig.
Már 25 éve is volt, hogy nem tudni, tudatosan alkottak ekkora f.st, vagy a mérnökbácsi nem volt épp toppon.
Amikor már 100 éve is voltak olyan anyagok, hogy megfelelő olajozással, kiszolgál egy emberi életet is.
Nem szabad olyan autót venni, ami újonnan is olcsó volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!