Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » CAN-Bus modul mire is jó?

CAN-Bus modul mire is jó?

Figyelt kérdés
Pontosan mi ez a Can-Bus? Mire használható?
2011. nov. 1. 12:23
 1/7 anonim ***** válasza:

Google első találat:

[link]

2011. nov. 1. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Ez a wiki szócikk azért így elég szegényes, éppen a lényeg nem derül ki belőle.


Röviden arról van szó, hogy pl. régen egy busznál egy ajtóhoz ment mondjuk 10 különböző kábel, mindegyik adott funkcióhoz (ajtó nyit, ajtó zár, leszállásjelző gomb, leszállásviszajelző led, vészjelző gomb, leszállás világítás, ajtó becsukás ellenőrzés, csengő, stb...).


Ezek a kábeleket oda - vissza ki kellett húzni a vezérlés és az ajtó között. Mindegyik ajtóhoz. Ezért ha lebontod egy régi busz borítását, úgy néz ki mint egy kábelbolt, bele van építve több km-nyi kábel.


Az informatikai fejlődésével most már meg tudják azt cisnálni, hogy egyetlen kábelt visznek végig a busz hosszán, azon vannak csatlakozók, és erre kapcsolódnak az egyes eszközök. Nyílván egy kábel olcsóbb, súlyilag könnyebb mint a sok kábel. A kábelen "lógó" eszközöket "meg lehet címezni", pl. hogy te az ajtó nyitás utasítást csak az első ajtónak adod ki. Az utasításba bele fog kerülni hogy az első ajtónak szól, csak az fog rá reagálni, a többi nem.


Ha esetleg egy új eszközt kell betenni a buszba (kamera, roki leszállás jelző, annak visszajelző led, stb...) akkor nem kell végighúzni a buszon a 100+1. kábelt, hanem erre a közös buszra feldobnak még egy csatlakozót, abba bedugják a kamerát, egyszer! módosítják a szoftvert, hogy tudja hogy bekerült egy 100+1. eszköz is, amivel azt kell/lehet csinálni hogy..., és készen vagyunk.


Egy buszban van vagy 3 számítógép (némelyikben még több is), ezek között is gyorsabb és egyszerűbb egy ilyen közös "buszos" kábelezés mint kihúzni X100 km drótot.


Előnyei:

- egyszerűbb buszgyártás (a "kábelbehúzó kisiparos végez vele egy óra alatt szemben a korábbi 1-2 nappal...")

- a kevesbb kábel olcsóbb, könnyebb! (súly)

- új eszközt egyszerűbb csatlakoztatni

- megoldható az eszközök visszajelzése a központi szgép felé, stb....

- ha valamit módosítani kell, elegendő lehet valamit csak átprogramozni...


A Can-Bus-ból a "Bus" szó nem a közlekedési eszköz buszra vonatkozik! Az informatikában egy olyan kábel köteget amin sok eszköz lehet, és lehet őket címezni, "bus"-nak hívják.

Tehát magyarul nagyjából a rövidítés:

"Olyan kábel köteg amin sok eszköz lóghat egy területen és még vezérelni is lehet ezeket..." :)

2011. nov. 1. 16:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
Hátránya meg a megbízhatatlanság.Vicces mikor egy ilyen hipermodern kocsiban bekapcsolod az ablaktörlőt erre leengedi az ablakot,utána 100ezerért ki is javítják,amit régen csak egy kis kontaktspray megoldott.De hát fejlődünk vagy mi.
2011. nov. 1. 20:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:
Köszönöm
2011. nov. 1. 21:15
 5/7 anonim ***** válasza:

Hát való igaz, ahogy a bonyolultság növekszik, egyre több eshetőség van, és még nem volt olyan program a világon, ami hibamentes lett volna. Minél több eshetőség, annál több hiba.


Annak idején még a 486-os procinál kiszámolták hogy az akkor összes számítókapacitást bevetve mennyi idő lett volna kitesztelni minden variációt, és valami több száz év jött ki, ezért erről lemondtak :)


Az egyik ismim pont azzal foglalkozik, hogy teszteket állít össze és végez el. Vicces hogy milyen teszt esetek vannak, és bizony van amikor megbukik rajta az autó (merciről beszélünk). Kapcsold be az ablaktörlőt, közben a rádiót, a távolsági legyen bekapcsolva, és ha ilyenkor a kormányról rádióállomást akarsz váltani, akkor bekapcsol a hátsó ablak fűtés :) de csak ebben az egy variációban.


Van hátránya a dolognak valóban de ha nem lenne rentábilis, gondolom nem csinálnák a gyártók...

2011. nov. 1. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 endka válasza:

Kiegészítésként: A CAN= Controller Area Network.

Bosch fejlesztett: '80 közepén. Nem hardwer, hanem egy protokoll és nem kötődik a gépjárművekhez (kávéfőző lift).

A CAN buszon alapuló rendszer hibája meg nem a CAN buszé, hanem egy fentebb (OSI model) működő rendszeré.

(Ha nem jelenítődik meg a felugró ablak a böngészőben az ugye nem az ethernet kábel hibája?)

2016. szept. 7. 12:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim válasza:

Járműkövetés esetén itt egy hasznos cikk a témában:

[link]

2016. szept. 30. 15:57
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!