Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mire jó pl buszoknál a retarder?

Mire jó pl buszoknál a retarder?

Figyelt kérdés
Tudom, fékezésre, de mért jobb ezzel a kipufogófékkel fékezni, mint a rendes fékpedállal?
2012. ápr. 19. 19:01
 1/6 anonim ***** válasza:
95%
retarder rásegítő, hosszabb lejtőknél a hagyományos dob és tárcsafék túlságosan felforrósodik a súrlódástól. A retarder nem súrlódás alapú fék. Általában olajat használnak vagy kipufogógázt, ahogy írtad.
2012. ápr. 19. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

A retarder hosszantartó fékezésre alkalmas. Azért jobb retardert használni, mert az üzemi féket csak egyféle feladatra lehet optimalizálni. Vagy nagy teljesítménnyel tud lassítani rövid ideig, vagy kis teljesítménnyel sokáig. A forgalomban az előbbi jön jól: nagy lassulást lehet elérni, de nem lehet hosszan terhelni a féket, mert ahhoz nem elég jó a hőelvezetése és a betétek anyaga sem viseli el a hosszantartó hőfejlődést.

A retarder azonban nem súrlódással emészti fel a mozgási energiát, így a hűtését egyszerűbb megoldani. Ez nem képes olyan intenzíven megállítani a buszt, de hosszantartó fékezésre képes, meg tudja mondjuk fogni lejtőn lefelé a járművet, hogy meg ne szaladjon.

Olyan ez, mintha lejtőn lefelé üzemi vagy motorfékkel lassítanál. Nem ugyanaz a kettő: az üzemi fék megadja magát a lejtő végére, motorfékkel meg szépen lejössz. Csak a buszok sokkal nehezebbek, ott nem mindig elég a motorfék, kell retarder is a biztonsághoz.

2012. ápr. 19. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
78%

Fú de túlbonyolítottátok a választ.... :)

Legegyszerűbben... Azért találták ki a retardereket nem csak buszoknál hanem teherautóknál is ,hogy hosszútávú fékezést lehessen vele csinálni. Például hegymenetben lefelé. Ha folyton a fékpedált taposná a sofőr elégnének a fékbetétek ,ráadásul a levegő is elfogyna az állandó fékezéstől mivel a nagy járművek légfékeset. A retarder nem fékbetéteken keresztül adja le a fékerőt hanem a kardántengelyen fékez. Hasonlóan fékezi a kocsit mint a motorfék csak fel van egy kicsit a teljesítménye húzva.

Van belőle sok fajta az elektromostól a hidrodinamikuson át a kipufogógáz fékig minden fajta féle. Ezt a féket csak hosszú lejtőkön lefelé jövet használják máskor nincs szükség rá. A rendes féket és a retardert akár egyszerre is lehet használni a légfékkel ,mert nincs közük egymáshoz.

2012. ápr. 19. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

A legtöbb haszonjárműben a retarder automatára is kapcsolható > fékpedál lenyomására együtt fékez az üzemi fékkel. Így nem kell feleslegesen a retarder kapcsolójához nyúlkálni, csökken a fék kopása.


A fent leírtakkal ellentétben retarderrel is majdnem nullára fékezhető a jármű, és nem csak lejtőn használjuk, hanem mindenhol.

2012. ápr. 19. 21:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%
AZt kihagytam, hogy az intarderek/hidrodinamikus retarderek folyadék-súrlódásos módszerrel dolgoznak, és intenzív hűtésre van szükségük, amit legtöbbször a motor hűtőköre lát el. Komolyabb emelkedő után ( ahol már felfelé megemelkedett a vízhőfok) lejtmenetben hidrodinamikus retarderrel simán meg lehet főzni a motort. :)
2012. ápr. 19. 22:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Értem, köszönöm szépen.
2012. ápr. 24. 15:37

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!