Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mennyibe kerül egy régi motor...

Mennyibe kerül egy régi motor teljes felújítása, saját kezűleg?

Figyelt kérdés

Konkrétan egy MZ TS125-re, MZ ETZ125-re, Jawa 350-re, vagy pedig egy Pannonia-ra gondolok.

A vételárat leszámítva, szerintetek milyen nagyságrendű összegből lehetne ezeket a motorokat felújítani gyári állapotra, illetve hogy teljes mértékben használhatóak legyenek? (a Pannónia esetén működőképességre gondolok :)


Melyikbe lenne érdemes belevágni szerintetek? Melyikhez a legkönnyebb összeszedni a dolgokat? Hobbi célra lenne a motor. Simson-os tapasztalatom van csak.



2013. okt. 25. 18:20
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Több százezres dolgok ezek!

Azok tudnak csak teljesen gyárira felújítani motorokat akik S osztályú mercivel járkálnak.

Nekem egy 350 Czetka Jawa-m van abból indulnék ki.

A főtengely közepén lévő csapágy cseréjét, illetve centírozását 25 ezerért vállalt el egy cég, mert máshol nem volt olyan prés ami szét tudta volna húzni a két sonkát. De ez csak egy főtengely. Az új csapágyak, szimeringek még 10- 15 körül lesz. Még jó hogy dugó, gyűrű, csapszeg, tűgörgő maradt régről zsír újak.

A vázat, tankot ki kell szépen kasznizni, újra festeni. A króm alkatrészeket sem olcsón krómozzák újra. A villamos berendezéseket, illetve vezetékek cseréjét, talán amit otthon is meglehet oldani szakműhely nélkül. Nagyon sokba jönnek ki a szerelők bérei. De nem beszélve, ha blokkot is mással szerelteted, mert ennek például kicsit összetettebb az automata kuplungja, és nem mindenki tud eligazodni rajta. Tehát, mint motort bármelyiket választhatod, talán az MZ-hez gyorsabban találsz donor alkatrészt, mint én a limitált szériámhoz! De azért sok sikert kívánok hozzá, mert nagyon jó érzés lesz ha elkészül! :)

2013. okt. 25. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
100%

Ez a nekem való kérdés! :D


A felújítás, jó minőségben bizony nem két fillér. Nem beszélve arról, hogy feltételezem első motor lenne amit csinálni akarsz és még nem vagy benne gyakorlott.

Kezdjük a típusokkal:

MZ-k közül találsz még nagyon közel gyári állapotút, amit nem kell felújítani, max átpolírozni a festést meg gatyába rázni a krómok részeket. De annyi van belőlük, mint égen a csillag - bárhol találhatsz egy-egy nagyon szép állapotú gyári alkatrészt, főleg a TS-hez.

A Jawa-ból nem mindegy melyik 350-es, mert a csepptankoson kívül még volt pár típus... De kapható hozzá minden egy kicsit északabbra, hiszen a hazájában kb. olyan mint nekünk a Pannonia, csak még jobb alkatrész-utánpótlással.

A Pannonia? Idehaza egész kis iparág épül rájuk, gyártanak mindent utángyártottban - ami persze relatíve nem olcsó, de tényleg van minden. Sőt, ha van elég vastag pénztárcád még sokkal jobb is lehet mint eredetileg, legalábbis motorikusan és az elektromosságát tekintve.


Hogy mibe kerülne?

Veszel egy papíros Pannoniát, ami átlagosan leélt állapotban van. Tegyük fel a leggyakoribb típust választod a T5-öt, mert az tetszik. Használt/bontott alkatrész van hozzá dögivel, nincsenek olyan "cukor" alkatrészei amik hiányozni szoktak (pl. a TLF p.ö.c.slámpája, amiért elkérnek mondjuk 10e forintot "fellelt" állapotban jó búrával vagy pl. a Lucas-stílusú VT-5 lámpa búrája, amiért szintén tudnak horror árakat kérni a kollégák), így nem gond ezeket ismerősöktől 1-2 sörért beszerezni.

Akkor jön a legjobb buli, a szétszedés meg a fényképezés, az alkatrészek megtisztítása - ehhez csak idő kell, amit az ember úgy sem számol...

Aztán miután szétszedted (vidáman, fényképezgetve, megfelelően dokumentálva) jön 3 olyan lépés, amit egy átlagember nem tud és legtöbbször nem is akar odahaza megcsinálni: a króm, a festés és a kárpitozás.

Az ülés újrakárpitozása ebből a legolcsóbb, nekem a helyi mester 5000 forintot kért az ülés rendbetételéért, az ülésműbőrt én vittem (Diego-s piros ülésműbőr, egy ülésre volt vagy 1500 forint).

A festés komolyabb már jóval: minimális lemezmunkával, szemcseszórással, kétkomponensű anyaggal fújva és kézzel csíkozva 80 ezer forint már akciós ár, sokkal reálisabb a tényleg szép munkáért 100e felett számolni.

És a krómok? Na az a halál... Az apróbbjáért visszamaratással, csiszolással és újrabevonással egy kormány 2-4e, a kezelőkarok 1-2e (2 darab van a motoron), a kormánytartók is 1-2e (ebből is), a mellső rugóstagok alsó burkolatai 3-5e (na meg ebből is). A kerekeket (illetve a ráfot) biztonsági okokból célszerűbb cserélni, darabja 12-15e, de kell hozzá küllőszett 5-7e/kerékért, illetve ilyen drága holmikat az ember egy felpolírozott, újracsapágyazott és felszabályzott kerékagyra fűz csak rá, szóval ezek a műveletek is kellenek az anyagköltségükkel együtt. Kipufogókönyököket és dobokat például nem szeretnek vállalni a krómozók, ha mégis, akkor kiégetéssel és újrakrómozással 1 dob 10-12ezer. Ha nincs aki elvállalja, akkor lehet venni utángyártottat: a komplett rendszer (hollandertől a furulya végéig) a két oldalra bizony 70-80e a két legismertebb kereskedőnél - láttam már rozsdamentesből utángyártottat, az jó vétel lehet ha pontos, hiszen legalább nem fog leperegni a félresikerült króm, karc esetén könnyebben javítható. Ugyanazoknál, akiknél egy kormány (ha a tiéd nem használható mert mondjuk görbe) 7-9e forint.


És akkor még bowdenek, gumialkatrészek, apróságok újrahorganyzása (mert ugye ha tényleg felújítasz, akkor csak 14-es laptávolságú M8-as csavarokat/anyákat használsz, nem a ma kapható 13-asakat).


Végül jöhet a blokk: csapágy- és szimeringszett a legolcsóbbikból (netről, ismert Pannoniástól aki kedvezőbb áron adja, mint a legközelebbi csapágybolt) 10-12e, hengerfúrás indiai dugattyúval 8-9e, kuplungszett 4-5e. Mondjuk vannak még szép számmal használható főtengelyek, így annak a felújítását meg lehet úszni, tömítéseket meg csinálhatsz dipából (szép fehér műszaki rajzlapból), így ezen kívül - ha értesz hozzá és nem kell senkinek fizetned érte, valamint minden alkatrész újra felhasználható - akkor csak a blokk külsejére kell költened (üveggyöngyözés pl. 8e környéke). Az egyhengeres Pancsi egyszerűbb a faéknél, ott nincsenek olyan kínok mint bizonyos kéthengeres mociknál. Cserébe lehet mondjuk a berúgókar tengelyének ricnis részét cserélni, mert az is kuka szokott lenni.


És akkor még olyan apróságok, mint fékbetétek, láncok (primer+szekunder), két gumi (a legolcsóbb Mitasból is 18e a pár) és lehet összeszerelni.


Na persze lehet még ezer apróság, amik most nem is jutnának eszembe. Pár példa: perselyt cserélni a lengővillában vagy a mellső rugóstag szárában, "hidraulikaszárból" utángyártatni a hátsó rugóstagok elfáradt szárait, km-órát felújíttatni (mert otthon lehet hogy úgy sikerül, hogy soha többé nem lesz pontos), a blokkon a km-hajtás hátsó fülét visszahegesztetni (régi aluötvény, el tudod képzelni milyen arcot vág ennek láttán a legtöbb hegesztő - mint aki citromba harapott...), kormánycsapágyat cserélni ha bedobta a gyári csapágygolyós megoldás a törölközőt, megbűvölni az elektromosságot (pl. egyenirányító szelént, amiből tapasztalataim szerint 6-ból 5 rossz)...


Tehát ha találsz egy felújított motort 300-350e forintos sávban (ami tényleg fel van újítva és nem szúrják ki a szemedet imbusz fejű csavarokkal a blokkon, barkácsáruházból frissen hozott anyákkal/csavarokkal, hőálló ezüsttel lefújt krómokkal, flakonból fújt festéssel, csíkozás helyett piros "fine line tape" maszkolószalaggal, agyonrepedezett ruszki kockagumival és egyéb "hasbaakasztásokkal"), akkor azt kb. a komplett felújítás anyagárában vagy alatta árulja a gazdája.


Szép sport, nincs annál jobb mint egy saját kezeid által összerakott ÉS megbízható régi motorral hasítani a levegőt - de ne ringasd magad olyan tévképzetbe, hogy mivel régi,ezért filléresen olcsó.

A fenntartása esetleg: hiszen egy Pannonia éves biztosítása (minősítés és különösebb kedvezmények nélkül) 6e/év, a teljesítményadó 1700, a gumik több évre jók.


Ennyi a felújítás rész: a használhatóság más kérdés. Én most éppen egy nem felújított, de napi szinten használható Pannonia T1-et készítek magamnak. Felújított futómű új gumikkal, hosszabb szekunder áttétel, Kawasaki hajtórúd, 12V generátor, elektronikus gyújtás. A külsejére meg nem marad mit elpazarolni (mert épeszűnek gondolom magamat és szabok bizonyos határokat a költekezésnek), szóval mennek vissza az 50 éves, fakult, helyenként rozsdapöttyös lemezek. :D


A legolcsóbb az, ha veszel egy felújítás előtti, de érvényes műszakis darabot és csak úgy használod. Aztán majd ha kiismerted milyen és még mindig akarod, akkor lehet/szabad csak nekiállni felújítani az alapoktól.

Ha relatíve fiatal vagy és vonz a sebesség, akkor egy egyhengeres Pannonia a 80-90-es utazójával bizony lassúnak fog tűnni - ha saját magadnak rendesen, tisztességgel, nem sajnálva az alkatrészeket megcsinálod és utána akarod eladni, azon bizony főleg bukni lehet.


Hosszú lett, ugye? Ha valami kimaradt csak kérdezz... :D



#1 - pontosan melyik típus? Van egy halom (~20 darab) cseh motorja egy idős ismerősömnek, donornak akarom/akarjuk őket eladni, mert ha van is forgalmi nem íratta át őket annakidején a férje, aki kb. 1995-ig gyűjtögettem a masinákat...

2013. okt. 26. 00:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 A kérdező kommentje:

Húha, köszönöm a részletes válaszokat. Megmondom őszintén, nem számítottam rá, hogy ilyen hasznos válaszokat fogok kapni. Kicsit féltem, hogy lehurrogják az embert, hogy "minek ilyen ócskavasakkal foglalkozni", meg hogy "vegyél japánt", és hasonlók. De látom, nem csak engem vonzanak ezek a régi szoci gépek. :)


Tapasztalatom egyébként annyi van, hogy egy Simson Star-t már felújítottam közel gyári állapotúra. Bár egy-két dolog még hiányzik róla a teljes összképhez, de lassan meglesz majd. :)

Gondolom ez nem sok a komolyabb gépeket figyelembe véve. Mindegy, idő van rá, hogy megismerkedjen az ember a dolgokkal. No meg ott a net, ahol mindent megtalálni szinte.

Amúgy a 80-90-es tempóval és az 1 hengerrel nincs gond, a 26 éves fejemmel nekem a Star-ral megtett minden egyes km is élmény az 50-es utazóval. :D


Nem, tudom még, mi lesz, szívem szerint belevágnék egy Pannónia-ba, de lehet, hogy "csak" egy TS125 (vagy 250?) lesz belőle. A másik gondom, hogy egyelőre jogsim még nincs hozzá, a meglévő B-s mellé majd most kezdem az A2-t (illetve tavasszal). De mindegy, mire meglesz a jogsi, meglesz a felújítási alap. :)

2013. okt. 26. 13:23
 4/5 anonim ***** válasza:

A régi gépek sok-sok embert vonzanak. Elég megnézni egy-egy veterános fórumot mennyi az érdeklődő. Vagy leállítani egy szombat délelőttön a régi masinát valami forgalmas helyen ha az ember fényeztetni akarja az önérzetét... :P


A neten meg lehet találni minden infót és fel lehet hajtani szinte mindent - ez biztos. Viszont élőben sokkal jobb, más érzés. Mármint a neten lehet keresgetni pl. alanyt is, de az semmiben sem hasonlít arra, amikor a szomszéd utcában beszélgetsz egy bácsikával a motorokról és egyszer csak beinvitál, hogy nézd meg az ő Pannoniáját. Igaz hogy a tank kilyukadt az évek alatt, a vázon a tyúkok ülnek, de látod az öregen, hogy lélekben még mindig húzza a motornak. Még ha a csípőprotézise miatt nem is tud felülni rá és '82 óta nem is vizsgáztatta le. :)


Az MZ mellett egy nagy érv van a relatív olcsóság mellett: a nagy márkaközösség, ami még márkakupát is szokott szervezni.

Pannoniások is vagyunk szép számmal, de a Fóti-féle MGTSZ-en kívül más rendszeres szerveződést nem tudnék mondani, legalábbis itt a megyében (Gy-M-S) nem.


Egyébként csak 1 évvel vagyok öregebb nálad, igaz van pár éve korlátlan A kategóriám - sőt, kb. egyszerre szereztem a papírt és estem szerelembe a Pannoniákkal. :) Most csak 2 rendszámos van itthon, mert egytől meg kellett válnom. Na meg 4-5 darab szétbontva, mert nem lehet őket lepapírozni.

2013. okt. 27. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

Tudom mit akartam még: az alany keresésénél a türelem a célravezető eszköz. Egész jó kis motorokat lehet kifogni ha ráérsz nézegetni a netet vagy körbekérdezni a környéken/rokonságban.

Ha van esetleg ismerős a környékeden, akkor esetleg nézz meg a motorját csak úgy, kicsit beszélgessetek, ülj fel rá hogy milyen érzés. Ez is sokat tud segíteni a választásban.

2013. okt. 27. 10:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!