Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Automata váltós autónál mire...

Automata váltós autónál mire kell vigyázni? Nem volt még csak manuális váltós autóm eddig. Olajcsere ilyesmi?

Figyelt kérdés
Pl ha vontatok vele valakit? Azt is D-ben kell? Vagy pl ha megállok piroslámpánál D-ben hagyhatom vagy arra a kis időre át kell rakni N (üresbe)? P állásban el tud gurulni az autó?
2014. máj. 7. 12:23
 1/5 anonim ***** válasza:

A gyári előírásnak megfelelően kell karbantartani, ami általában olajcserét jelent.

Ha valakit vontatsz akkor D-ben kell, mivel nincs vontató funkció a váltón.

Ha megállsz akkor hagyhatod D-ben, de amint lelépsz a fékről megindul az autó, ezt sokan elfelejtik és komoly balesetek vannak belőle.

P-ben elvileg nem tud elgurulni az autó, ez a fokozat erre lett kitalálva. Kivéve ha hibás a váltó.

Az autó leírásában amúgy részletesen le van írva az automata váltó használata.

2014. máj. 7. 12:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
100%
Főleg arra vigyázz hogy bal lábbal ne akarj kuplungolni, mert jól lefejeld a kormányt.
2014. máj. 7. 12:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:

Lámpánál maradhat D-ben, de folyamatosan nyomni kell a fékpedált, mert különben kúszik az autó és nekimész az előtted menőnek. Ha ez számodra kényelmetlen, nyugodtan vedd ki N-be, csak indulásnál ne felejtsd el visszatenni D-be. Ha mégis sikerül N-ben lepadlózni, ne rángasd a kart, várd meg, amíg visszaesik a fordulatszám és akkor kapcsolj D-t. Egyébként a P, R, N és D fokozatok csak benyomott fékpedállal, a váltó reteszelőgombját benyomva kapcsolhatóak. Ha tehát nem veszi a fokozatot a váltó, lehet, hogy csak ezt felejtetted el.

P-ben nem tud elgurulni az autó, ilyenkor a váltó kimenő tengelye reteszelt. Olyan, mintha sebességben parkolnál vele. Parkolásnál mindig P-ben kell hagyni, indítani is lehet ebben az állásban.

D-ben kell intézni minden előremeneti ügyet. Nehéz körülmények között (emelkedő, lejtő, de a vontatás is ilyen) az előválasztóval érdemes alacsonyabb fokozatot választani. Az 1. fokozatot néha számmal, néha L betűvel jelölik, a 2. és 3. fokozatot számmal. Ha valamelyik ilyen fokozatba húzod a kart (fékezés és gombnyomás nélkül lehetséges), akkor csak addig kapcsol fel a váltó, ahol az előválasztó áll. Vagyis 2 állásban csak 1. és 2. fokozatot használ. Ez igen jól jön lejtőn, mert a régi, lejtmeneti érzékelő nélküli váltók simán felkapcsolgatnak, a motorfék hatása meg lecsökken. Erős emelkedőn és vontatásnál is hasznos alacsonyabb fokozatot választani, mert így biztos nem kapcsol fel a váltó. Ilyenkor ugyanis előfordul, hogy ha sikerül felgyorsulni, a váltó felkapcsol, a motor meg alapjáraton csörömpölve próbálja vinni az autót. Sík úton megy is ez, de emelkedőn vagy vontatmánnyal már nem.

Előzésnél nem kell finomkodni a gázzal: padlóig kell nyomni, ezt érzékeli a pedál alatt egy kapcsoló és visszakapcsol a váltó (már ha nem valami őskövületről van szó). Ha csak érzéssel adod a gázt, nem kapcsol vissza, erőlködhetsz a legmagasabb fokozatban.

Tiptronicnál, illetve egy- és kétkuplungos robotizált váltóknál (Easytronic, SMG, DSG és társaik) lehet kézzel is kapcsolni. Erre általában az előválasztó D vagy S állásában van mód. Ki kell tolni oldalra a kart, azzal lehet egyet felfelé vagy lefelé kapcsolni, esetleg a kormány mögötti füleket kell használni.

A váltó olajcsere-periódusát a gépkönyvben találod. Szigorúan be kell tartani és oda kell figyelni, hogy megfelelő folyadék kerüljön bele. A régi, hidrodinamikus váltókba nem szabad egyszerű hajtóműolajat tölteni, oda ATF való, ami a kuplung nyíró igénybevételét is elviseli. Automata váltókhoz általában tartozik olajhűtő, ezt sok tulajdonos elfelejti, így az egyébként hasznos kiegészítő az olajfolyás és egyéb problémák melegágya lesz. Néha érdemes megnézni, nem lyukas-e, és nincsenek-e eltömődve a lamellái, mert nem sokat ér, ha nem hűt.

Automata váltós autót csak emelve szabad vontatni, tehát a "kötök egy kötelet a szomszéd ótójára és hazahúz" módszer nem használható. Ha egy mód van rá, a hajtott tengelyt kell megemelni, ha ez nem oldható meg, akkor a hajtott tengely alá gördülő keretet kell tenni. A lényeg, hogy álló motornál ne forogjon a hajtott kerék, mert ilyenkor áll a váltó olajszivattyúja, ami a kenést biztosítaná, a váltó viszont forog. Vannak típusok, amiket bizonyos feltételek mellett (csökkentett sebesség, rövid távolság) lehet vontatni, ezt is megtalálod a gépkönyben.

2014. máj. 7. 12:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:

Tiptronic váltós az autó rosszul írtam.

Köszönöm a válaszokat.

Vezetni már tudom már megszoktam.

Manuálból D-be menet közben át szabad rakni?

Valamit van egy olyan hogy Sport fokozat (egy gomb) csak álló helyzetben szabad kapcsolgatni?

Tehát akkor nem károsodik a váltó ha D-ben marad és nyomom a féket a pirosnál.

2014. máj. 7. 12:49
 5/5 anonim ***** válasza:

Akkor károsodik ha kiveszed N-be, D-be kell hagyni lámpánál!

Úgy van tervezve hogy folyamatos legyen benne a nyomás, és az erőátvitel, úgy van kenése!

Ha hosszú távra tervezel vele ne piszkáld hagyd csak D-be, neked is kényelmesebb, meg az autónak is jót tesz, nem kell piszkálni.

2014. máj. 7. 13:39
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!