Mennyi lehet az üzemanyag fogyasztás különbség egy B és egy E kategóriás gumiabroncs között?
Nem baj. Legfeljebb hülyén halok meg.
Na, egyébként ezért (is) mondtam hogy ne rágódj rajta, mert becsavarodsz. Vegyél egy normális rávaló gumit azt' kész.
Én épp a konkrét gumiellenállási adatokat keresem(RRC értékek),de csak a kategóriák vannak meg az üzemanyagfogyasztási dolgok.
Általában azt írják,hogy egy 6liter/100km fogyasztású autónál 0,1 liter/100km fogyasztás különbséget jelent minden kategória eltérés. B-ből E-be elvileg ez +0,3l/100km. A-G ig 7,5-10%-ra írják átlagos fogyasztáseltérést egyes oldalak. Illetve legtöbbször a fogyasztás 15-20%-ra teszik ki a gördülési ellenállást. Ez az általános használat mellett reális is lehet.
Közben sikerült a fenti linket megtalálni,annyi,hogy 2021 májusától már csak 5 kategória van 7 helyett. F- és G már nincs,további kérdés,hogy a régi rendszerben a személygépjárműnél (C1) a D kategória üres volt, az új rendszerben nem tudom,hogy maradtak-e ezek az ellenállási értékek. Viszont rákerestem árukeresőn és ott már találtam D besorolású gumit energiatakarékosságra. Gyanítom az már az új rendszerből van. Vagy elírás.
Mindenesetre a régi cimkék szerint a fenti link alapján A ketegóriában ez az RRC érték 6,5 vagy az alatti számot jelent, míg B-kategóriában 6,6-7,7 közöttit ,E-kategóriában 9,1-10,5 közöttit. Ez alapján B és E között az eltérés +18-59% lehet a gördülési ellenállásban(a régi cimkézés alapján legalábbis).
Ha pedig a kerék ellenállási értékeit nézed 20% részesedésnél a teljes fogyasztásból ez a 18-59% +3,6-11,8% extra fogyasztást jelentene(visszafele számolva kevesebb, mert ügye a 111,8%-hoz képest a 100% nem 11,8%-a lesz,csak 10,55%-a,vagyis ennyi a max nyereség ,ha B-st használsz E helyett) De mivel pontos adatokat sajna nem adnak ki,hogy milyen ellenállású egy egy gumi kategórián belül így ezt pontosan nem tudhatjuk,hogy neked azt a 3-4% ot vagy a 10,5%ot fogja jelenteni. Esetleg ettől is kevesebbet, mert nálad nem 20% ,hanem 15% és akkor máris ott vagy ,hogy a fentiek máris csak 75%-át jelenti. Azaz max 7,6%-ot nyersz.
Egy 1500kg-os jármű (E kategóriás)10-es RRC gumival száraz aszfaltúton kb 4,1kwh/100km gördülési ellenállást generál.A motor hatásfokától függően ez átl. 25%-hatásfokkal mondjuk 16,4kwh energiaszükségletet jelent, ami a benya 8,7kwh/l energiasűrűségével kb 1,9liter/100km. Na ha a 10es RRC-s gumit cseréled mondjuk 7,5-ös(B)-re akkor csak 1,9liter*7,5/10= 1,425 literre csökken a fogyasztásod. Vagyis 100km-en nyersz kb 0,5litert.
Ha kiszámolod,hogy 0,5liter benya most kb 250Ft és a gumid mondjuk kibír 50000km-t mielőtt cseréled,akkor ez 500*250Ft= 125'000Ft spórolást jelent. 4 gumira lebontva kb +31'250Ft os árkülönbözetet jelenthet maximum,amit a két kategória között megengedhetsz magadnak (guminként). Nyilván ha többet mész az adott szettel többet spórolsz -feltéve ha nem deformálódik közben annyira,hogy az a fogyasztást negatívan befolyásolja),ha kevesebbet mész,mert mondjuk téligumi és csak 30000km-t bír, akkor kevesebbet. (Bár téligumiból még nem láttam túl sok B kategóriást,de lehet).
Közben találtam egy oldalt az új 2021.májustól gyártott gumik cimkézésére (RRC értékek). Itt már a D kategória is kapott számot, de az eltérések maradtak.C1-ben(személygépjármű) A kategóriánál még mindig maradt a 6,5 vagy az alatti RRC, b és c kategória is változatlan, annyi,hogy D kategória lett az ami előtte E kategóriás volt, és az E jelenti a 10,6 vagy annál magasabb RRC-t. Lényegében a 7ből amúgy is csak 6 volt használva, és most egy használt kategóriát kilőttek belőle,a D-t meg végre ellátták értékkel.
Kicsit utánanéztem a hatásfoknak. A benzin jó esetben 35%-os hatásfokú(vízhűtéses), míg a dízelmotorok 40-45% (és a dízel energiatartalma magasabb is). Persze ezeket a hatásfokokat ideális körülmények között hozzák csak,ami általában meleg motor és a max fordulatszám lenne. Legalábbis ahogy elnéztem egy másik oldalon a benzinmotor működési ábráját ott a 100%-os motorterhelés mellett csökken le a töltetcserélési veszteségek jelentősen és ezáltal növekszik a hatásfok.Illetve kisebb lesz a belső surlódás is. De mivel a töltetcserélős veszteség alig 7%-ot tesz ki, a surlódási pedig 6%-ot és utóbbi teljesen nem is tünik el csak kb. felére csökken így a 30-35%-os hatásfokot csak úgy érné el. 20% ot pedig akkor ha legalább állandó 60%on terhelnénk a motort. Legalábbis én ezt vettem ki a lenti cikkből.
Viszont ha belegondolok,hogy egy adott elektromos autó fogyasztása kb 16kwh/100km (kb 1,9 l/100km benya)hasonló körülmények között egy hasonló benzinesé is 6-6,6 liter körüli akkor olyan 27-30%os hatásfok jön ki. Bár igazából elég nehéz összevetni ezeket az adatokat. Most szintén csak spekuláltam. Viszont a dízel 5-5,5literes fogyasztásával is csak 20-30% jobb hatásfokú lenne max,bár ebből némi előnyt a picivel magasabb energiatartalmú dízel gázolaj jelent. Szóval a dízel motor tényleges hatásfoka olyan 35-40% körül mozoghat már. Ezt figyelembe véve a fent leírt 25%os hatásfokkal történt számolás valóban nem túl ideális. Bár ahogy öregszenek az autók és az alkatrészek úgy csökken a tényleges hatásfok is, szóval egy régi 20éves benzines lehet hogy hozza a fenti adatokat. Dízellel viszont egyértelműen kevesebbet fogsz spórolni. De ahogy említettem,még így is beleférhetsz. Azért javítom a kalkulációm 4,1kwh/100km gördülési ellenállás 40% motorhatásfokkal ez 10,25 kwh energiaigény ami 1,04liter/100km dízelnek felel meg (9,9kwh/l-el számolva) Ennek RRC 10-ről RRC 7,5re cserélésével 25%a megtakarítható, vagyis kb 0,26l diesel 100km-en. Ami 50000km gumiszett életciklussal és 500Ft/l diesel árral 130Ft/100km, azaz 65000Ft. 4db gumira lebontva kb 16'250Ft különbözetet jelent a két gumi kategória között. 10250Ftos eltéréssel kb 6000*4=24000Ftot tudsz megspórolni. (CSAKÍRTAMVALAMIT)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!