Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Most akkor jó a dízelnek az...

Most akkor jó a dízelnek az alacsony fordulatszám, vagy nem?

Figyelt kérdés
Sokan mondják, hogy alacsony fordulatszámon nincs megfelelő kenés(nincs "olajfelhő"),ezért kopik a motor. Mások szerint pedig nagy fordulatszám sem jó a dízelnek.A következő cikkben 1300 rpm-t ír városi kocsikázásnál,és megjegyzik,nem lesz jó hosszútávon. [link] ( saját kocsim Ford Fusion 1.4 tdci, 130km/h nál autópályánál 3000 forog, káros? )

2015. nov. 13. 01:19
 1/9 Gerza ***** válasza:
100%
Egy dízel motor használati fordulatszáma mindenképp alacsonyabb a benzines motorokénál. Az a cikk arról szól, hogy a túl alacsony fordulatszám lehet káros, hiába tudja pl. az a kis tdci feltünés nélkül, látszólag különösebb erőlködés nélkül elvinni a kasztnit alapjátathoz közeli fordulaton, nem tesz jót neki. Ha folyamatosan haladsz az autóval, pl. Pályán 130 körül, hiába tűnik úgy , hogy relatív magas fordulatszámon dolgozik a motor, mégis ez a legkímélőbb üzem.
2015. nov. 13. 06:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
41%
Ahol szükség van olajra, oda furatokon szivattyúval eljut egészen alacsony fordulaton is. Persze lehetnek konstrukciós különbségek de szerintem bármely motor bírja az 1300-as fordulatot hosszútávon is. Sokkal inkább beleszól az érettartamba az üzemi hőmérsékletet el nem ért motor terhelése. Akár alacsony fordulaton nyomatékból használva. Mikor még kemény az olaj, kemények a dugattyúk.
2015. nov. 13. 06:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:

3000 nem káros.

Egyébként a nagyon alacsony Sem jó, Sem a ktösstömegü lendkeréknek, Sem a magas. A kettö között van egy úgynevezett optimális.

2015. nov. 13. 07:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

Régi dízeleket megölte a magas fordulat, egy korabeli 70-80 lóerő körüli dízelt egy konstans 1000 kilóméterig tartó 130-as utazótempóval például ki tudtál nyírni, tönkrement a hengerfej. Mindez az akkoriban nagyon rövid váltóáttétel miatt, illetve a hengerfej többszörös terhelést kapott a maiakhoz képest.

Innen maradt fenn ez a dogma, hogy a dízelt nem szabad pörgetni. Nos mióta megjelentek a közvetlen befecskendezéses dízelek, azoknak nyomhatod ami a csövön kifér, mert semmi bajuk nem lesz, ha már meleg az olaj is. Esetleg a turbó fog hamarabb kapitulálni, de az a benzineseken is előfordul már.

Én például pár éve keresztül-kasul bejártam Európát (főleg Németországban, persze) konstans padlógázzal, egy 1.9 PDTDI Passattal, csillió km volt benne, csak olajcserére kellett szevízbe vigyem, pedig a fordulat állandóan 4000 körül vagy ffelett volt, mivel még csak 5 sebessége volt.

3000-res fordulat még az ősrégi örvénykamrás dízelekt sem ölte meg, amiről fentebb beszéltem, nemhogy egy modern TDCI-t.

De amit a cikkben írtak, hogy az az 1300-as fordulat nem lesz jó, az igaz. Én sok dízel után azt mondom, hogy 1500-as fordulat alá soha ne engedjük a motort. Ha pedig hirtelen gyorsítani kell, ne legyünk restek visszaváltani. Igen, a dízelek simán tolnak már 1500-as fordulatról is, de a motor ezt nem szereti, inkább váltsunk vissza egyet, hogy 2000-res fordulatról kezdődjön a gyorsulás. És ez bizony igaz a legrégibb Merci dízelektől a legújabb szézturbós BMW 3 literesére is.

2015. nov. 13. 09:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
0%
A Totalcarnál túlmisztifikálják ezt az alacsony fordulat dolgot, igaz, nekem szívó benzinesem van, de városban 1100-1800 között járok, és 182 ezer km után is hibátlan a motor. A vékony olaj a titka, még 500-as fordulatnál sem világít az olajnyomáslámpa (rángatás nélkül kihúzza magát 500 alól is).
2015. nov. 13. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
100%

igazuk is van, mivel az olajnyomás csak 2000-2500 körül éri el a szabályozottsági szintet vagyis az 5-6 bar nyomást, addig csak annyi van, amennyit a pumpa tud nyomni, ami vagy elég, vagy nem...


ezért szokták mondani, hogy a legjobb 2 és 3 ezer között tartani a fordulatot, ez persze nincs kőbe vésve, mivel az olajfilm folyamatosan jelen van a csapágyakban, csak nem olyan mértékben, mint kéne...


tudjuk hogy működik a motor, dugattyút meglöki a begyulladó üzemanyag/levegő keverék, ami meglöki a hajtókart, az pedig a főtengelyt, na és itt a lényeg, nem mindegy milyen erővel löki meg, mert ha csak simogatod a gázpedált, gurulhatsz te 1300-on is, nem lesz semmi baja a motornak, viszont ha beletaposol, a dugattyúra ható erő sokkal nagyobb lesz, ettől a hajtókar is nagyobb ütést mér a főtengelyre, és ha karcsú az olajfilm, bizony képes a 2 fém összeérni, és egymásba csiszolni, ami durva kopást eredményez...


tehát minden a körülményektől függ, mennyire nyomod a gázt, mennyire hideg a motor, milyen állapotban van, stb... ha csak 50-el gurulsz át egy falun állandó tempóval, nem kell feleslegesen pörgetni a motort, nyugodtan gurulhatsz 1500-on is, csak az jusson eszedbe, hogy ilyen fordulaton ne lépj oda, hogy ha gyorsítani akarsz, akkor csak lassan kezd el nyomni a gázt, és a fordulat emelkedését követően lépj csak rá jobban, vagy válts vissza...

2015. nov. 13. 16:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

#6

Így van, erőltetni nem szabad, de azt úgyis egyértelműen jelzi az autó, nyilván én is visszaváltok, ha gyorsítani kell. De amíg nem remeg, nem lehet semmi baja.


De a példa kedvéért tegyük fel, hogy mégis árt a motornak, és holnap generálozni kell a motort, jöhet a matek: 2-3000 helyett 1000-1500 környékén legalább 1.5 literrel eszik kevesebbet az autó, tehát futásteljesítménytől függően annyi a megtakarítás (és még óvatosan is becsültem, sokan normálisnak tartják a 8 literes városi fogyasztást egy 1.5-1.6-os benzinestől, nekem 5.8, ha nem gurul el a gyógyszerem, de rendszeres durva gyorsításokkal sem sikerült még 6.6-nál többet megetetni vele). Még a mostani alacsony benzinárak mellett is majdnem tudnék venni egy ugyanilyen autót a megtakarításból, nemhogy generálozni... Plusz kamat.


A dízeleknél persze más a képlet, amíg nem tölt a turbó, teljesen halottak, képesek szó nélkül lefulladni, azokkal én se hármasban veszem a derékszögű kanyarokat. Leginkább a szívó benzinesekre érvényes, amit fent leírtam.


Egy szó, mint száz, megéri alacsony fordulaton használni, de inkább csak annak, aki érzi, mi történik a lába alatt.

2015. nov. 13. 17:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
57%

7-es

Persze, jobban megéri szétba**ni az autó tudatosan, hogy aztán mehessünk motorgenerálra. Napi bölcsesség...

2015. nov. 13. 18:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

#8

Olvasd el még egyszer, amit írtam. És igen, anyagilag akkor is megéri. De mivel nem ba**ódik el tőle, tiszta haszon. Aki falábú, az meg fizesse meg a kúton, de ezt is leírtam.

2015. nov. 13. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!