Tényleg tönkremegy egy autó, ha két évig áll?




















Hogy mi és milyen gyorsan megy rajta tönkre, az részben típuskérdés is.
Ha a kerekein áll mondjuk két éven át megmozdítás nélkül, akkor a gumikat lehet cserélni amikor újra használatba akarod venni, mert szép tojás alakúak lesznek és érezni lehet majd hogy ráznak.
Az olajat is érdemes hosszú állás előtt lecserélni, mert a keringetése közben mindent összeszed és az égés melléktermékeit is felveszi, így árthat hosszútávon.
Hasonlóan a kenési körben lévő víz is - ami ugye belekerül és ha nem éri el az üzemi hőmérsékletet, akkor nem "forr el", azaz nem tud távozni. Úgyhogy a frissen cserélt olajjal szép, száraz időben érdemes vele menni egy hosszabb kört, hogy rendesen felmelegedjen és úgy beállni vele a tárolóhelyre.
Viszont tévhit, hogy érdemes bent a garázsban beindítani, pár percet járatni és leállítani. Az inkább árt, mint használ. Szóval inkább havonta egy hosszú kör (lehetőleg száraz időben és ahogy írtam rendesen melegedjen be a motor), mint a hetente beindítás.
Elég gyakori példa például a Suzuki 1.3-as motorja (régebbi Swift, WagonR+ és társaik): a szelepszárak szimmeringjei fél év állástól is megadhatják magukat. Utána nem képesek rendesen zárni, hideg motornál beindítás után kékes árnyalatú felhő jön a kipufogóból, ami bemelegedéssel elmúlik. Egész télen álló bácsi-autóknál vagy a kereskedés murvás placcán fél éven túl rohasztott példányoknál elég gyakori, elég komoly olajfogyasztással járhat.





Csak annyi, hogy minimális mennyiségű üzemanyaggal tedd el aztán majd ha újra használni kezded akkor csinálj egy olajcserét és tölts bele néhányszor tíz liter üzemanyagot mielőtt beindítod.
A többit már leírták.










Garázsban felbakolod, valakit megkérsz, hogy két hetente pár percre indítsa be. Ha van klíma, egy percre azt is adja rá, aztán kicsit járassa a szellőzőventilátort is, hogy leszáradjon a klíma hőcserélője. Az egész procedúra 5-6 perc. Az olaj is megfordul benne párszor, az akkura is rátölti azt, amennyit az önkisülés kivesz belőle. Ez két év alatt összesen max. 4-5 üzemóra, erre pár liter üzemanyag bőven elég. Ha hazajöttél, olajakat, fagyállót lecseréled, és mész tovább vele, mintha semmi sem történt volna.
Az első szentgotthűrdi magyar Astra F is 20 év állás után lábon ment haza a gyárba:










Ad. Indítás: 300 A 5 másodpecig. Töltés: 30 - 40 A 300 másodpercig.
A többi csak matematika.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!