Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Házilag be lehet állítani az...

Házilag be lehet állítani az autó világítását?

Figyelt kérdés
Nemrég vásárolt 2002-es Opel Corsa típusú autómban a távolsági fény jobb oldalon teljesen jobbra fel kb a út menti fák tetejét világítja. Házilag nem lehetne valahogy beállítani? Gyakorlatilag ugyanúgy látok távolsági fény nélkül, mint azzal.

2016. febr. 2. 00:00
 1/6 anonim ***** válasza:
45%
Szintén 2002-es Corsám van, házilag nem lehet sajnos csak a rövid fényre van az a tekerős akármi :)
2016. febr. 2. 00:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:
Igen, arról tudok, azért köszönöm a választ. :)
2016. febr. 2. 00:47
 3/6 anonim ***** válasza:
100%
Az izzó jól van benne?
2016. febr. 2. 07:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 veterán vas ***** válasza:
100%

#1!

Az általad említett "tekerős akármi" a foncsort billenti, az izzóval együtt. Tehát nincs olyan, hogy "csak a rövidfényt" állítod, az egész együtt mozog.Legegyszerűbb ha először jobbra-balra állítással megkeresed országútinak a középpontot/az autó hossztengelyében/ ,amikor ez kész, akkor pedig beállítod tompított fény magasságát. /le-föl irányban/

/remélve, hogy lámpaház, izzó a helyén, az autó orra nem volt törve, stb./

2016. febr. 2. 09:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

"házilag nem lehet sajnos csak a rövid fényre van az a tekerős akármi :)"

Nem, nem és nem. Még mindig nem. Neked sem, a szomszédnak sem. Akkor sem, ha azt mondta. A "tekerős akármi" NEM a fényszóró geometriájának beállítására szolgál. Szívem szerint az összes autóból, amiben megtalálható, kiszerelném, mert mióta elterjedt, a birka autós azt hiszi, azzal kell állítani a geometriát, mer' az kéznél van. Pedig amíg nem volt, valahogy meg bírta érteni, hogy vannak beállítócsavarok a fényszórónál és ha az eget világítja a lámpa, azokat kell használni. A terhelésfüggő állítóval a rosszul beállított fényszórókat nem tudod helyrehozni, az csak azért van, hogy ha egyedül ülsz az autóban, akkor is ugyanúgy lásd az utat, mint mikor viszed a cefrét a pálinkafőzdébe utánfutóval. Csak ugye el kellene olvasni a használati útmutatót, de az nehéz, mert sok benne a betű és belefájdul az ember feje.

A fényszóró geometriája állítható minden autón. Akár házilag is. Első lépésként a terhelésfüggő szabályzót vissza kell tekerni a legfelső állásba, az autóból ki kell pakolni minden felesleges csomagot, a fényszóróba pedig venni kell normális izzókat. A "teszkógazdaságos" kínai retket el lehet felejteni, azzal az életben nem lövöd be a geometriát, mert a vetítési képének köze sincs az előírthoz, mindenfelé szóródik a fény, csak az útra nem jut belőle semmi. Nem árt megtakarítani a lámpatesteket (biztos, hogy van mit kitörölgetni belőlük, ha évek óta nem nyúlt hozzájuk senki), fel kell fújni a gumikat a megfelelő nyomásra, majd keresni kell egy vízszintes, sík területet, ahol fallal szemben tudsz parkolni, az autó és a fal között pedig van legalább 5 méternyi szabad hely. Én a mélygarázst szeretem ilyen célra használni, ott jól belőhető minden, van referenciavonal a pontosan merőleges tolatáshoz és a méretek beméréséhez. Ha ez megvan, megállsz a falra merőlegesen, attól 5 méterre, mergugóztatod az első és hátsó futóműveket, majd elkezdesz méricskélni. Megméred a tompított fényszórók középpontjainak magasságát és keresztirányú pozícióját, majd felrajzolod őket a falra. Utána elkezdesz keresgélni a motortérben: a fényszórók házain vagy a zárhídon kell lennie egy matricának, amin a tompított fény szimbóluma szerepel, mellette egy százalékértékkel. Ez általában 1 vagy 1,2%. Ez a fénykéve lejtése. Kiszámolod, hogy ilyen lejtés mellett 5 méteren mekkorát ejt a fénykéve (1%-nál 5 cm-t, 1,2%-nál 6 cm-t, nem nehéz), majd a két megjelölt pont alá felrajzolsz két újabbat, pontosan ennyivel alacsonyabbra. Vagyis ha mondjuk 70 cm-en van a két fényszóróközép és 5 cm a lejtés, akkor 65 cm-en lesz a két új pont.

Ha ez megvan, bekapcsolod a tompított fényszórót, majd megnézed, milyen a vetítési képe. Elméletileg azt kell látnod, hogy nem egyenes: a falra vetített kép alul világos, felül sötét, bal oldalon vízszintes határvonallal, majd ez a határvonal megtörik és 15 fokban felfelé hajlik, így folytatja az útját. Ha nem ezt látod, baj van. Projektoros tompítottnál szokás még, hogy nem 15°-os szögben hajlik felfelé a jobb oldal, hanem egy lépcső van benne, de ugyanúgy vízszintesen folytatódik.

Na, ezt a töréspontot - legyen akár szög, akár lépcső - kell az alsó pontba irányítani. Addig tekergeted a két állítócsavart, amíg a jobb oldali tompított töréspontja a jobb, a bal oldalié meg a bal alsó pontba esik. Lehet segíteni magadon úgy, hogy felváltva lehúzod a tompított fényszórók csatlakozóit, így mindig csak az egyik világít, nem zavar a másik lámpa fénye.

Mikor ez megvan, ellenőrizni kell, mit tud a gép: megint megrugóztatod az autót, ha ugyanoda áll vissza a tompítottak fénye, akkor jó. Ha nem, újra állítgatod, addig, amíg rugóztatás után nem sokat változik. Majd kipróbálod a terhelésfüggő állítót: 0-ból (mert ugye a legmagasabb pozícióban állítasz) tekered lefelé, ekkor azt kell látnod, hogy a töréspontok függőlegesen lefelé mozognak. A kettőnek együtt kell mozognia, egyforma magasságra kell beállniuk és nem kóborolhatnak oldalra. Ha mégis ez történik, baj van, ezen házilag nem tudsz segíteni.

Utána lekapcsolod a tompítottat, kapcsolsz fénykürtöt: ekkor a távolsági fényt látod. Ennek nincs kimondott vetítési képe, nagy fényfoltot ad, ha minden jól megy, a fényfolt közepe a két alsó pontra esik, arrafelé kell világítania, mint a tompítottnak. Ha nem ez történik, akkor vagy nincs a helyén az izzó (bár ahhoz ritka bambának kell lenni, hogy ezt valaki ne vegye észre cserénél), vagy valami kínai mocsok van benne, ami képtelen normális képben vetíteni, esetleg a lámpatesten belül mozdult el valami (ez a legritkább, a gyári lámpák jól össze vannak rakva, leginkább a tuningbótos sötétített, projektoros "éndzsölájz" gagyikkal szokott baj lenni).

Ha ezeket a köröket végigfutod, elméletileg jól kell világítania a fényszóródnak. A tekerőt pedig - mint mondtam - nem arra kell használni, hogy a rosszul beállított fényszórót helyretedd. Azt csak a terhelés függvényében kell tekergetni.

2016. febr. 2. 13:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Mindenkinek köszönöm a válaszokat, holnap neki is látok.
2016. febr. 2. 15:04

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!