AF-es motorkód?





Az autó egyedi azonosítójelei a vázszám és a motorszám, újabban motorkód. Régen az egész szám szerepelt a forgalmiban, olvashatónak kellett lennie. Ha nem volt olvasható, két lehetőség állt fenn: vagy direkt olvashatatlanná tette valaki, vagy az idő vasfoga bánt el vele: annyira rozsdás lett a szám, hogy nem lehetett kivenni, mi van a motorba ütve.
Ez utóbbira volt megoldás az AF-motorkód. Az éppen aktuális közlekedésfelügyeleti szerv (KPM, KFF, NKH) megvizsgálta a számot, megállapította, hogy ez bizony tényleg olvashatatlan, de nem azért, mert Okosbamegódom Jóska belevágott a flexszel, majd - feltételezve, hogy a motor tényleg az, aminek lennie kell az autóban - új motorszámot adott ki, ami AF-fel kezdődött. Így lett az autónak új, olvasható, nyilvántartható motorszáma, ami egy szép plaketten helyezkedett el.
Ez elsőre kényelmetlen kényszermegoldásnak tűnhet, ám sokan szerették az ilyet. Nagyon-nagyon szerették. Az AF-plakett ugyanis elméletileg eltávolíthatatlanul van a motorblokkra rögzítve, a gyakorlatban viszont lejön az, ha szépen kérik és felmegy egy másik motorra is. Így aztán sokan játszottak ezzel: a halálán lévő motorszámra véletlenül ráborult az akkusav a feszültségszabályzó miatt felforrt akkuból (az sem volt baj, ha az akku a motortér túlsó felén volt), a szám olvashatatlanná vált, megkapta az autó az AF-plakettet, onnantól pedig olyan motort faragott bele a tulaj, amilyet nem szégyellt, mert a későbbi eredetiségvizsgálatokon és műszaki vizsgáon, de még alapos igazoltatáskor is az AF-plakettbe ütött szám volt a mérvadó, nem a gyári motorkód és motorszám. A plakettet meg egy ügyes kezű szerelő úgy tudta átültetni másik motorra, hogy még talán az NKH sem mondta meg a trükköt. Ezzel sokat lehetett spórolni, mert a motorcserét nem kellett lepapírozni, csak kivették a motort, beszerelték a másikat, Ügyes Pista átszerelte rá a plakettet (illegálisan, de ez apróság) és mehetett tovább az autó. Ugyanezt egyébként az AF-es alvázszámokkal is eljátszották sokan, annak idején volt olyan autó, ami három-négy bódén hordta ugyanazt a számot.
Nem kizárt, hogy a te autóddal is ez történt: annak idején az 1.4-es motor kapott AF-kódot, aztán a tábla vándorolt egyik motorról a másikra, most meg valami tök más motoron van éppen. Kép alapján is be lehet azonosítani, de motorkódról könnyebb: meg kell keresni a motorszámot (valami csak látszik belőle, legalább a motorkódot hordozó első pár karakter), esetleg valamelyik főbb, motorspecifikus részegységen (hengerfej, motorblokk, szívósor, befecskendező háza, adagoló, karburátor) keresni kell egy gyári cikkszámot, az alapján be lehet azonosítani a motor típusát. Ha pedig az megvan, már remélhetőleg találsz hozzá alkatrészt.





"Az AF-plakett ugyanis elméletileg eltávolíthatatlanul van a motorblokkra rögzítve"
Az FBS ragasztóra gondolsz?
:D





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!