Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Lambda-szonda, röviden mi a...

Lambda-szonda, röviden mi a szerepe? Ha elromlik, mi a hátránya?

Figyelt kérdés

Tudja befolyásolni az üzemanyag fogyasztást?

Ha a kocsi szinte alig gyorsul,van-e köze hozzá?



2017. júl. 2. 13:09
 1/1 anonim ***** válasza:
82%

Van köze igen, de miért nem írod be keresőbe? Kb fél perces meló:

"Gépjárművekben az üzemanyag/levegő arány szabályozásra ún. lambda-szondát. A gépkocsik kipufogórendszerébe épített lambda-szondáknak kettős szerepük van. A kipufogógáz oxigéntartalmának folyamatos mérésével egyrészt az üzemanyag/levegő mennyiségi arányának szabályozásához, másrészt a katalizátor hatékony működéséhez szükséges oxigénszint beállításához elektromos jelet szolgáltat. A nevét a tüzeléstechnikában is használatos légfeleslegtényező általánosan használt jelének, a lambda (λ) görög betű nevéből kapta. A légfeleslegtényező egy dimenziómentes szám, ami megadja a tüzelőanyag (üzemanyag) egységnyi mennyiségének tökéletes elégetéséhez szükséges, a gyakorlati és az elméleti levegőmennyiség hányadosát. Sztöchiometrikus összetételű keverék esetén értéke: λ = 1,00."


"A lambdaszonda feladata


A lambdaszonda a gépjárművekben az üzemanyag és a levegő arányát szabályozza, és a befecskendezőrendszer talán legfontosabb szenzora.


Az alkatrész külsőre olyan, mint egy gyújtógyertya, de mégsem az, és két alapvető feladatot lát el. Egyrészt méri a kipufogógázban található oxigén mennyiségét, majd ezt az adatot a motorvezérlő egységbe továbbítja, hogy ez alapján az érték alapján a megfelelő levegő-üzemanyag keverék kerüljön előállításra.


A lambdaszonda másik fontos feladata a károsanyag-kibocsátás csökkentése, az alkatrész használatával ugyanis sokkal kevesebb egészségre ártalmas anyag kerül a környezetbe.


A lambdaszonda működése


Ennek a kicsi alkatrésznek a működése első olvasatra bonyolultnak tűnhet, de ha ismerjük a lambdaszonda felépítését – amit egyébként már bemutattunk egy előző fejezetben –, akkor nem ördöngösség a megértése.


Van tehát egy kívül-belül platinabevonattal ellátott üreges kerámiatubusunk, ami a kipufogógázzal érintkezik. Hogy a kipufogógázban található szennyezőanyagok – többek között a korom – ne okozzanak kárt ebben a bevonatban, ezért van szükség egy kerámiarétegre, ami védi azt.


Szóval, a külső platinaréteg a kipufogógázban található oxigén mennyiségét méri, a szonda belsejében pedig a környezeti levegő oxigéntartalma kerül mérésre. Mivel a szondakerámia – ami cirkon dioxidból készül – rendelkezik egy olyan tulajdonsággal, hogy magas hőmérséklet mellett (körülbelül 300 fok) átengedi az oxigénionokat, ezért az oxigénionok vándorolni kezdenek, ez a vándorlás pedig feszültséget képez a két elektróda között.


Végső soron ez a feszültségkülönbség határozza meg azt, hogy milyen levegő-üzemanyag keveréket állítson elő a befecskendezőrendszer, mégpedig annak alapján, hogy milyen mért érték jut el a motorvezérlő egységbe (ECU),


Ebből is látszik, hogy nem szabad lebecsülni ezt az alkatrészt sem, mert ha nem jó a levegő-üzemanyag keverék, akkor a motor nem működik megfelelően, és rengeteg további problémával is szembesülhetünk a gépkocsinkat illetően."

2017. júl. 2. 14:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!