Mi az elve, hogyan működik a simson megszakítós gyújtás?
Egy tekercs töltődik, míg zárt állapotban van. Amikor a bütyök elemeli a megszakítót, akkor a tekercs köre megszakad és az indukált feszültség a gyertyán keresztüül sül ki. Az újabbakon már nem egy kicsi tekercs, hanem egy rendes trafó adja a szikrát. Továbbá a megszakító sarkaira kell egy kondi különben nem a gyertyán keresztül, hanem a megszakítón keresztül fog kisülni.
Megfelel?
#1 - nekem megfelel, de kellene némi pontosítás: tegyük hozzá, hogy maga a gyújtótekercs is egy transzformátor, ahol vasmag köré egy elsődleges (primer) és egy másodlagos (szekunder) tekercselés kerül.
A transzformátorokról talán már általános iskolában is elmesélik, hogy a másodlagos oldalon csak akkor lesz (indukálódik) feszültség, ha az elsődleges oldalon változás történik. Ezért egyenárammal nem működik maga a transzformátor, csak váltóárammal.
Ugye a járműben 6 vagy 12 Volt egyenáramot állítunk elő, amit aztán fel tudunk használni.
Ebben a megszakítós-kondenzátoros áramkörben tulajdonképpen a megszakítóval kapcsolgatjuk az áramot. Maga az áramkör az áramforrásból, a megszakítóból, a kondenzátorból és a transzformátor primer oldalából áll. Amikor a megszakító nyit, akkor van az a változás,aminek a következtében a transzformátor szekunder oldalán indukálódik a feszültség. A szekunder oldali áramkör a gyertyán keresztül záródik: ugye a gyertyakábel, a gyertyapipa és a gyertya porcelánrésze mind szigetelnek, így a gyertya középelektródája (a gyertya közepén, a porcelán által körbefogott fémszál) és testelektródája (az a széléről a közepéhez hajló fémdarab) között a legalacsonyabb az ellenállás, így ott záródik az áramkör. Mivel légrést kell "átugrania", így ez szikraképződéssel jár és ezzel gyújtjuk meg a benzint a hengerben.
Ezt a rendszer egyébként egy Charles Kettering nevű fickó nevéhez köthető és először 1910-ben árultak ilyennel szerelt járművet. Később ugyanez a fickó csinálta meg az első működőképes önindítót. Sőt, hallottad már azt a kifejezést, hogy "dukkózás", mint a festés? Na az ő vezetésével fejlesztettek ki a DuPont festékgyártónál egy "Duco" márkanevű, gyorsan száradó nitrocellulóz festéket, aminek a nevéből aztán köznév lett a világon sok helyen, annyira elterjedtté vált. Nem semmi figura lehetett. :)
Pofon egyszerűnek tűnik a dolog, de nézzük csak meg hogy mit szakít itt meg a megszakító!
A helyes megfejtők között értékes nyereményt sorsolok ki.
Rövidre zárja a tekercset. Amikor a megszakító nyit, az áramerősség gyors változása a fluxus változását idézi elő. A kondenzátorból és gyújtótekercsből álló rezgőkörön csillapodó rezgés (energialengés, hol a tekercs, hol a kondenzátor tárolja az energiát) alakul ki, és ezt transzformálja fel a gyújtótranszformátor. Másrészt a kondenzátor csökkenti a megszakító szikrázását is. Rossz kondival nincs csikkapodó rezgés, nem lesz elegendő a szekunder feszültség a szikrához.
A gyújtáskapcsoló a gyújtótekercset zárja rövidre.
3-as.
Én nem emlékszem, hogy a gyújtótekercsnek három kivezetése lenne, így ez nem más, mint egy sima vasmagos tekercs. A gyújtótekecses Simson-okban a gyújtás teljesen külön áramkör. Ott nem lehet a 6V-t és a 12 V-t értelmezni.
Továbbá az a 6 és 12 V egyenáram a gyakorlatban, egyutas egyenirányított váltóáram. Hisz tudjuk, hogy a Simson-ban állandó mágneses generátor üzemel, amit - össz-vissz - egy diódával egyenirányítanak. Az akkumulátor szerepe pedig a töltéstároláson kívül a simítás.
Szigorú értelembe véve a szagatott egyenáram nem váltóáram :).
Sőt, tovább megyek. A trafó sem a hagyományos két tekercses trafó, hanem egy egymenetes tekercs, amiről van egy leágazás, ahova a megszakító kerül. Természetesen ez is vasmagos.
Tuningolni úgy lehet a Simsonokat, hogy a megszakítót kicserélik Hall elemmel megtámogatott félvezetős gyújtásra. A mechanikus kapcsoló azaz a megszakító nem tudja elég hatásosan megszakítani az áramkört (SR tényezője a béke feneke alatt van), így halovány szikra keletkezik csak. Ha ilyen félvezetős megoldást építenek be egy Trabant trafóval, akkor 2 cm szikra is elérhető. Ezzel az égés hatékonysága megnő a teljesítmény valamennyivel nő és csökken a fogyasztás. Nem beszélve arról, hogy a megszakítóval ellentétben a Hall elem nagyon pontos.
Jah és még valami. Nagyon fontos tényező az is, hogy a megszakító meddig van nyitott és zárt állapotban. Emiatt csak óvatosan az állítgatásokkal.
1-es voltam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!