Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy működik a kipőrgésgátló?...

Hogy működik a kipőrgésgátló? (ASC)

Figyelt kérdés

Régebbi típusú autókra gondolok.

Pl. földes úton az egyik kerék elforog, de ha kikapcsolom akkor mindkét kerék elpörög.

Most ilyenkor akkor, elméletileg betonon is elpörög mindkét kerék? Tehát sperr van alatta?

Vagy ha nem sperr, akkor nyilván nem 50-50%os erőátvitel van, hanem kb akkor mennyi? Hogyan van ez?

Ne haragudjatok hülye kérdésem miatt, de ez teljesen új nekem.



2018. jún. 22. 19:20
 1/5 anonim ***** válasza:
Most a négykerék hajtás érdekel vagy a kipörgésgátló? Mert amit leírtál (sperr, stb.) az a négykerék hajtás része. A kipörgésgátló egy egyszerű szerkezet, amikor elpörög a kerék elveszi a gázt, ennyit tud. Ehhez nem kell sperr meg négykerék hajtás sem, sima egyszerű elsőkerék hajtású autókban is van.
2018. jún. 22. 19:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:

Amiről te beszélsz az az ASR!


[link]


Az ASC azaz ESP

2018. jún. 22. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
100%

Többféle megoldás van, de az ASC egyiknél sem kipörgésgátlót jelent. Ami csak a kipörgést gátolja, azt leginkább ASR néven ismerik, az ASC már összetett menetstabilizáló.

A legősibb kipörgésgátlóknál a motorteljesítményt szabályozza a kerék szögsebesség-jeladója alapján a rendszer. Ha kipörög, visszább veszi a gázt addig, amíg a pörgés meg nem szűnik. A 400-as Ikarusokon például ilyet használtak, nagy öröm velük télen elindulni, mert ha az egyik hajtott kerék reménytelenül pörög, senki sem megy sehová. A kicsit fejlettebb rendszerek képesek ún. virtuális diffizárra: a pörgő kereket kicsit megfékezik, ezzel annak pörgése megáll (vagy legalábbis nem fokozódik) és a nyitott differenciálművön át a másik kerék nagyobb nyomatékot vesz fel, el tud indulni az autó.

A sperrdiffit ne keverjük ide, az más. Az egy mechanikus önzáró differenciálmű, elektronikától függetlenül működik. A lényege, hogy ha még ész nélkül pörög is az egyik kerék a levegőben, a másik akkor is átvisz valamennyi nyomatékot, hogy tudj haladni. Az 50-50%-os erőátvitel meg megint más téma, az az aszimmetrikus differenciálművekhez tartozik.

2018. jún. 22. 19:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

Az ASC a Mitsubishi ESP rendszere.


"Pl. földes úton az egyik kerék elforog, de ha kikapcsolom akkor mindkét kerék elpörög."

Ilyen nincs. Illetve van, de azt differenciálzárnak hívják, ami egy mechanikus szerkezet és nincs köze az elektronikához.


A kipörgésgátló az ASR. Ez annyit csinál, hogyha azt érzékeli, hogy valamelyik kerék elpörög, akkor elveszi a gázt, a fejlettebbek fékezik az adott kereket. Ez szilárd burkolaton jó, viszont ha elakadtál a hóban, sárban, akkor rossz.


Az ESP az autó megpördülését figyeli és korrigálja azt szintén a gáz elvételével és a megfelelő kerekek fékezésével.

2018. jún. 22. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim válasza:
Túlkomplikáljátok. A régebbi, 2000 előtti kipörgésgátlók simám csak az ABS gyűrű jeleit figyelték. Ha valamelyik gyűrű impulzusai egy bizonyos százalékban magasabbak voltak a többinél, egyszerűen az ECU "motorvezérlő" csökkentette a fordulatszámot egészen addig, ameddig helyreállt az egyensúj.
2018. júl. 5. 18:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!