Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Szeleprugó erősség?

Szeleprugó erősség?

Figyelt kérdés

Vegyünk két szinte ugyanolyan motort. Az egyik turbófeltöltővel van ellátva, a másik nincs. A turbósnál a szívó szelepek rugói erősebbek elvileg, nem? Hiszen a turbónyomás (miután felépült) mindig egy adott erővel fogja lefele nyomni a szelepeket. Ha a szívó motornál a szeleplebegés mondjuk 8000-es fordulaton következne be (ami értelemszerűen kívül esik az üzemi fordulatszám-tartományon), akkor a feltöltöttnél már lehet hogy 7 ezernél megtörténne (és ennyit lehet hogy tényleg le tudna forogni a motor).

Vagy a szelepekre ható levegő-nyomóerő olyan kicsit, hogy nem is kell vele törődni?



2018. jún. 22. 23:01
 1/6 Beviz Elek ***** válasza:
A vezérműtengely nyomja le a szelepeket, nem a levegő.
2018. jún. 22. 23:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

De jobban belegondolva lehet hogy a szeleplebegésbe nem is játszana bele maga a turbó.

Szívó motornál a szívó szelep előtt a hengerfejben (a szelep maximális nyitásakor) legyen mondjuk 0,8 báros (abszolút) nyomás. Mire bezár a szelep tfh. a hengerben is ekkora nyomás fog uralkodni. Így a szelepre tulajdonképpen nem hat semmilyen "nyomóerő", csak a rugó húzza vissza.

Turbós motornál meg a szelep előtt van mondjuk 2 báros nyomás, de mire a szelep bezárna a nyomásviszonyok itt is kiegyenlítődnek (máramennyire) így tehát a szelepre itt is ugyanakkora erő hat, mint a szívómotornál.

Ha szerintetek is jó a gondolatmenetem, akkor kicsit módosítanám a kérdést.

Viszont miután elkezdődik a kipufogási ütem és csökken a nyomás a hengerben az épp zárt állapotban lévő szívószelepre még mindig valamekkora nyomó hatást fog gyakorolni a turbó által előállított nyomás. Ez viszont nem elég ahhoz hogy kinyissa azt a szelepet? Ezt ki lehetne számolni szerintem az F=p*A képlettel. Viszont arról nincsenek semmi adataim, hogy pontosan mekkora erőt is fejtenek ki a rugók. Van valakinek konkrét értéke erről?

2018. jún. 22. 23:16
 3/6 A kérdező kommentje:
#1: Köszi a választ. Az oké, hogy a vezérműtengely nyomja le, de a szelep két "oldala" közti nyomásviszony is valamekkora erővel fog hatni a szelepre, szerintem.
2018. jún. 22. 23:19
 4/6 anonim ***** válasza:
100%
Valamekkorával hat nyilván, de az a rugó erejéhez képest semmi. Gondold el, hogy 6000-es fordulaton mennyi ideje van bezárni a szelepet a rugónak. Kb semmi. Szóval ehhez baromi erös rugó kell, hogy mégis megtegye. Az a pár báros turbónyomás, pláne olyan kis felületen, mint egy szelep, nem oszt, nem szoroz.
2018. jún. 23. 00:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:
Értem, köszönöm a választ.
2018. jún. 23. 11:49
 6/6 anonim ***** válasza:
Attól a nyomástól amivel utcai autók turbója tölt nem fog kinyílni a szelep. A Forma-1 turbó korszakába az 5 bar körüli töltőnyomás sem volt ritka. Na ott már számolni kellett ezzel, bár egyébként sem lehet a nagy fordulatú motorokat gyenge rugóval szerelni.
2018. jún. 23. 12:12
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!