Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Gyárilag halogén izzós autóhoz...

Gyárilag halogén izzós autóhoz lehet LED izzót engedélyeztetni, műszakiztatni vagy egyéb módon szabályosan használni?

Figyelt kérdés

Gondolok itt arra, hogy például következő műszaki vizsgán LED izzókkal műszakiztatom le amit ha szükséges autósvillamossági szakemberrel szereltetek be és akkor esetleg elfogadják ha valahol a jármű adatlapján be lesz jegyezve, hogy műszaki vizsga feltételeknek megfelel a LED izzóval is?

Vagy esetleg a rendőrségnél lehet valamilyen módon engedélyeztetni ilyet, vagy akárhogy másképp?


Azt halottam, hogy valaki LED izzókat rakott be fényszoró izzó helyére olyan autón ami gyárilag halogénnel szerelt, és a rendőr levetette a rendszámot és újra kellett műszakiztatni az autót.


Én jelenleg a kis helyzetjelző izzót elől, a rendszámtábla világítást és a belső világítás izzóit cseréltem LED-re mert kevesebb az áramfelvétele és emelett még erősebb fényt is ad. Emiatt nem hiszem hogy szólna a rendőr, de ha szól se érdekel ilyen miatt csak nem veszi el a rendszámot.

Viszont ha van rá mód, akkor szeretném az összes izzót kicserélni LED-esre természetesen úgy, hogy ezzel semmilyen szabályt ne szegjek.

Nyílván ha erre nincs mód akkor marad a halogén.


Azért tartom lehetségesnek, mert BKV buszon is láttam hasonló megoldást, hogy a rendszámtábla világítás, hátúl

két kicsi lámpa ami előrefele világít és a helyzetjelzőjük is LED-es míg a fényszorójuk halogén.



2019. máj. 5. 20:54
 1/7 anonim ***** válasza:

Azokat a LED-fényforrásokat, amiket izzófoglalatba kell beleerőlködni, nem lehet engedélyeztetni. Nem azért, mert fafejű a jogszabály alkotója, hanem azért, mert egyszerűen nem felelnek meg ezek a fényforrások a rájuk vonatkozó műszaki követelményeknek.

Gondolom, nem újdonság, hogy egy autó minden egyes alkatrészének különböző műszaki feltételeknek kell megfelelniük. Például az utastéri műanyagbetéteknek olyanoknak kell lenniük, hogy ha ütközés esetén törnek, ne alkossanak éles szilánkokat (csakúgy, mint az üvegek), de például arra is figyelni kell, hogy égéskor ne szabaduljanak fel belőlük mérgező gázok. Az izzók is szabványosak: meg van határozva, a foglalatnak pontosan milyennek kell lennie, az izzószálnak hová kell esnie a foglalathoz képest, milyen fényerő-eloszlást kell produkálnia az izzónak különböző irányokban. Ez nem teljesen öncélú: a lámpatestek fénykibocsátása is szigorúan szabályozott (érdemes a 6./1990. KöHÉM-rendelet függelékeit nézegetni, csúnya kifejezések vannak benne), ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha az izzók fénykibocsátása szinte minden paraméterében szűken szabályozott, ekkor a tervezőmérnökök olyan lámpatesteket tudnak alkotni, amik a megfelelő színt, fényerőt és fényeloszlást produkálják. Ebből te leginkább a tompított és távolsági fényszórók fénykévéjét látod a gyakorlatban, mégpedig úgy, hogy gagyi izzóval sokszor foltos, formátlan vetítési képet kapsz, a jó minőségűvel pedig egyenletes, szabályos formájút. Ám a helyzetjelző, féklámpa és a többi világító-fényjelző berendezés fénye is ilyen szigorúan szabályozott, csak azt nem annyira veszed észre a saját autódon.

Mivel az izzók szabványai akkor készültek, mikor még ténylegesen volfrámszálak izzottak halogén töltőgázban, olyan paraméterek vannak benne (izzószál hossza, pozíciója, íveltsége), amiket a LED-fényforrás már csak működési elvéből adódóan sem teljesíthet. Ráadásul az izzószál fényeloszlása teljesen más, mint a LED-é, így még a használat szempontjából lényeges paraméterek (fényerő, színhőmérséklet, fényerő eloszlása) sem lehetnek pontosan olyanok, mint amit a szabvány megkövetel.

Ebből adódóan a hagyományos izzók helyére illeszthető LED-es ketyeréken soha nem lehet a szabványoknak való megfelelőséget tanúsító "E" jelzés (egy körbe írt E betű, utána egy számmal), ebből adódóan akkor sem lehetnek legálisak, ha autóvillamossági szerelő építi be őket.

Az általad a BKV buszain látott megoldás (mondjuk most már szinte minden gépjármű-kategóriában van rá példa) azért más, mert ott a lámpatestet eleve LED-re tervezték, a LED sajátosságait figyelembe véve alakították ki a lámpát és azzal vizsgálták be. Hozták is a kellő értékeket, megkapták a jóváhagyási jelet. De az ilyen lámpatestek általában nagyon más elrendezésűek, mint a hagyományos, kripton- vagy halogéntöltetű izzókra tervezett lámpák. Kisebb a tükör, a lámpatest inkább direktben világít, a fény kisebb része jön tükrözésből. Az ilyenbe nem is lehet hagyományos izzót szerelni.

2019. máj. 5. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
53%

Szabályosan nem lehet, mert a bürokraták kretének.

A nagy gyártók már lobbiznak egy ideje, hogy megkapják az E-jeleket a ledes fényforrások is, de eddig sikertelenül.


Ha nem kékes, hanem normál fehér a színe (52000K-ig), akkor nem nagyon szoktak szólni érte helyzetjelzőben, rendszámvilágításban. Szintén nem szólnak ha hátsó helyzetjelzőben van egy megfelelő minőségű, ami nem pontszerűen világít. Tolatólámpában sem tűnik fel, és nem is cseszegetnek érte. De a fényszórót hanyagolnám, hiába sokkal jobb egy rendes LED fényforrás, nem fogják elfogadni vizsgán.

2019. máj. 5. 21:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm a hasznos válaszokat!


Azt tudtam, hogy a LED-ek többnyire nem E jelesek, viszont amiatt jutott eszembe, mert vannak új LED izzók, amik ugyanúgy vannak kialakítva mint egy hagyományos halogén izzó, a LED egy üvegbúrába van beépítve, van hozzá rendesen beépítve ellenállás, hogy nem villodzon ahogy a gagyi kínai LED-ek hanem rendesen világítson és emelett még a lámpakapcsoló elfordításával és visszafordításával kapcsolható is 3 féle különböző színhőmérsékletbe valamint villogó módba is ami persze szabálytalan de hasznos extra elakadásjelző mellé.

Így például ezeket át lehet kapcsolni hagyományos kadmiumsárga színre és a rendőrnek nem fog feltűnni, hogy LED izzó van bent.


De persze a forgalmimat nem fogom emiatt bekockáztatni, nyílván a rendszámtáblánál meg az említett helyeken meghagyom a LED-et, a beltérben pláne nem hiszem hogy szólhat érte akárki, de akkor ezekszerint a külső lámpatestekben muszály maradnia a halogénnek.


Viszont a válaszaitok alapján akkor ha lesz olyan LED izzó ami kap E jeles minősítést akkor már beszerelhetem majd akármikor akárhova?

Hiszen halogén izzóból is rengeteg féléből választhatok akár fehér, kék, sárga színűből, erősebből, gyengébből, csak az számít hogy szabványos legyen.

2019. máj. 5. 23:12
 4/7 anonim ***** válasza:
50%
Halogénhez való foncsorú fényszóróba nem lesz soha elfogadott a LED. Az ok egyszerű fizika, nem ugyan ott van az izzó és a LED fókuszpontja -> vakítani fog.
2019. máj. 6. 06:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

Lehet. Csak lámpatest , vezérlés mindent be kell építtetni több 100e Ft de inkább milliós.

Dlr-t szabalyosat szabályosan lehet beszerelni de fenyszorot átalakítani nagyon drága és macerás.

2019. máj. 6. 06:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

Gratulálok a lepontozóknak.

Kapható már reftofit H4 LED, ami tudja még a H4 vetített képét is, a fényereje is nagyon jó, de a bürokrácia még nem engedélyezte, mert csak.

[link]

A geometriája hasonló egy izzóhoz, a 3-3 LED mérete nem nagyobb mint egy izzószál hossza.

Anyyiban más mint egy izzószálas H4, hogy az út szélét sokkal jobban bevilágítja.

2019. máj. 6. 17:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
#6 PUG partnerben (2014) semmit nem ér ez a H4-es LED, mert a tokozása lötyög (vagyis a 2db gumigyűrű ami a helyén tartja az "izzót" + a magyar utak kiválósága okán) illetve a vetítési kép se szép.
2019. máj. 6. 18:49
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!